تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۵۴۱۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
داده‌های یک موسسه اطلاعاتی انگلیسی نشان می‌دهد

انقلاب گرافیتی در قاره سیاه

می متالز - رشد صنعت باتری‌های شارژی به ایجاد دگرگونی در بازار شماری از مواد معدنی از جمله گرافیت انجامیده است.
انقلاب گرافیتی در قاره سیاه

به گزارش می متالز، در همین حال داده‌های روسکیل نشان می‌دهد افزایش تقاضا برای این ماده به آبادانی مسیر تجارت گرافیت بین چین در جایگاه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و افریقا در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده انجامیده است. این اتفاق همچنین شمار زیادی از شرکت‌های معدنی را از سراسر جهان و کشورهایی مانند استرالیا، هند و فرانسه به قاره سیاه کشانده است. به نظر می‌رسد انقلابی از گرافیت در افریقا برپاست. به گزارش روزگارمعدن به نقل از ماینینگ، عرضه‌کنندگان گرافیت در افریقا تولید را افزایش می‌دهند. این اتفاق برخاسته از تقاضای روزافزون چین برای موادی است که در ساخت باتری استفاده می‌شود، از جمله گرافیت طبیعی. بنا بر داده‌های منتشر شده شرکت انگلیسی روسکیل که در زمینه ارائه اطلاعات فعالیت می‌کند، در نیمه نخست امسال میلادی (۱۱ دی ۱۳۹۷ تا ۹ تیر ۱۳۹۸) صادرات گرافیت طبیعی از افریقا به چین در مقایسه با سال‌های گذشته بیش از ۱۷۰درصد رشد داشته است. پیش از این، آنچه به عرضه و تقاضای گرافیت جهت می‌داد، مصرف فولادسازها در چین و روند صنعتی شدن در این کشور بود اما در میانه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷میلادی (سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶خورشیدی) با کم شدن حجم فولادی که چین تولید می‌کند، تقاضا برای گرافیت کاهش یافت. گرافیت در الکترودهای کوره، روان‌کننده‌ها، مواد نسوز، قطعات الکتریکی، رنگ‌ها، فولادهای پرکربن، چدن‌ها، مداد گرافیتی و... استفاده می‌شد. حالا این ماده، بازار مصرف دیگری پیدا کرده؛ انتظار می‌رود باتری‌های لیتیوم‌یون پشتیبان خوبی برای رشد تقاضای گرافیت طبیعی ورقه‌ای و گرافیت طبیعی باشد، چون گرافیت در سراسر جهان یک ماده خام استراتژیک حیاتی برای صنعت باتری به شمار می‌آید.

 

اصلی‌ترین مبدأ صادراتی

مبدأ بیشترین صادرات گرافیت از افریقا به چین، کشور موزامبیک در جنوب قاره است. موزامبیک ورق‌های گرافیت در اندازه‌های متوسط و کوچک تولید می‌کند که در ساخت باتری به کار می‌آید. در ۶ماه نخست امسال میلادی، موزامبیک ۱۰۰کیلوتن (هر کیلوتن برابر با ۱۰۰۰تن است) گرافیت صادر کرد که ۸۲درصد این رقم به چین رفت، در حالی که رقم صادرات این کشور در سال گذشته میلادی به ۵۱.۸کیلوتن و در سال ۲۰۱۷میلادی(۱۳۹۶ خورشیدی) فقط ۰.۸ کیلوتن بود. بیشتر گرافیت صادراتی از موزامبیک در پروژه‌ای به نام بالاما تامین شد. بالاما متعلق به شرکت استرالیایی «سایراریسورسِز» است. این پروژه ۲سال پیش و در سال ۲۰۱۷میلادی راه‌اندازی شد و در سال گذشته ۱۰۴کیلوتن و در نیمه نخست امسال ۹۲کیلوتن گرافیت تولید کرد. در همین راستا روسکیل تخمین می‌زند که تقاضای بخش باتری برای گرافیت طبیعی در میانه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸میلادی (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۷ خورشیدی) در هر سال ۱۹درصد رشد کند. این روند رو به رشد می‌تواند تقاضای کلی برای گرافیت را به ۱.۷میلیون تن برساند. با این تفاسیر حتی اگر پروژه بالاما از تمام ظرفیت خود که ۳۵۰کیلوتن است، بهره‌برداری کند، باز هم از پس تقاضای جهان در دهه پیش رو برنخواهد آمد و در طولانی‌مدت نیاز به منابع اضافی از گرافیت وجود خواهد داشت. البته این رقم مصرف برای ورق‌های گرافیتی کوچک و متوسط که در باتری استفاده می‌شود پیش‌بینی می‌شود و برای ورق‌های گرافیت بزرگ که در ساخت ضداحتراق‌ها، واشرها و درزبندها استفاده می‌شود، تقاضای بسیار کمتری نسبت به باتری‌ها وجود دارد.

 

مهم‌ترین تولیدکننده ورق‌های بزرگ

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و ماداگاسکار بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های گرافیتی بزرگ جهان هستند. ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند و کنار سواحل جنوب شرقی افریقاست که حجم ورق‌های صادراتی از آن در سال‌های اخیر افزایشی بوده است. ماداگاسکار در سال ۲۰۱۷میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) ۹.۴کیلوتن از این محصول صادر کرد که این رقم در سال گذشته میلادی به ۴۹.۹کیلوتن و در نیمه نخست امسال به ۳۲.۵کیلوتن رسید. تولیدکنندگان اصلی گرافیت در ماداگاسکار نیز همانند موزامبیک ۳شرکت خارجی هستند؛ یکی گروه «گرافیت تیروپاتی» از هند، دومی گروه «ایتابِلیسمِنتز گِلوآیس» از فرانسه و سومی گروه «بِیس متالز» از استرالیا.

 

روند افزایشی تولید در تانزانیا

دیگر کشور افریقایی که در مسیر تبدیل شدن به یک تولیدکننده بزرگ گرافیت قرار دارد، تانزانیاست و یکی از پروژه‌های فعال در استخراج گرافیت این کشور «ماهِنگِی» نام دارد. ماهنگی متعلق به شرکت استرالیایی بلَک‌راک‌ماینینگ است. این شرکت در ژوئیه (تیر-خرداد) مطالعات قطعی امکان‌سنجی این پروژه را به پایان رسانده و تخمین زده که در نتیجه این مطالعات می‌تواند تولید کنسانتره گرافیت را از ۲۵۰کیلوتن در هر سال به ۳۴۰کیلوتن افزایش دهد. علاوه بر این پروژه تانزانیا در امسال میلادی، مجوزهای جدید دیگری نیز برای استخراج گرافیت صادر کرده است.

عناوین برگزیده