تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۵۴۳۵۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افزایش تورم خودرو در بهار ۹۸

می متالز - براساس گزارش مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر در فصل بهار سال جاری با ۲۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به عدد 487.2 رسید.
افزایش تورم خودرو در بهار ۹۸

به گزارش می متالز، این مرکز همواره به‌صورت فصلی شاخص بهای تولید‌کننده را منتشر می‌کند. به تعبیر دیگر مرکز آمار ایران در گزارش مرتبط با شاخص بهای تولید‌کننده هزینه‌های شرکت‌های تولید‌کننده فعال در بخش‌های گوناگون صنعت از جمله شرکت‌های خودروسازی را مورد بررسی قرار می‌دهد. شاخص قیمت تولید‌کننده، معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات در میانگین قیمت دریافت شده توسط تولیدکنندگان، به ازای تولید کالا و خدمات در داخل کشــور، نســبت به یک دوره زمانی معین (ســال پایه) است.

در حقیقت، شــاخص قیمت تولیدکننده روند تغییرات میانگین قیمت کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد. سال پایه مدنظر سازمان آمار ۱۳۹۰ است و عدد شاخص در این سال ۱۰۰ در نظر گرفته شده است.

اما همان‌طور که گفته شد تورم تولیدکننده در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیمه تریلر در بهار ۹۸ روند صعودی داشته است که این موضوع نشان‌دهنده آن است که هزینه تولید در این بخش به شدت افزایش یافته است. بر این اساس شاخص قیمت تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر در فصل بهار سال جاری با ۲۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به 487.2 رسیده است. شاخص این بخش در فصل بهار امسال نسبت به شاخص این بخش در فصل بهار سال گذشته( تورم نقطه به نقطه) 84.5 درصد افزایش یافته است.

آنچه مشخص است دلیل افزایش تورم تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر را باید در تداوم تحریم‌هایی دانست که از مرداد سال گذشته صنعت خودروی کشور را درگیر کرده است. در حال حاضر نیز تولید خودرو با توجه به سخت‌تر شدن واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در کنار خروج شرکای خارجی خودروسازی، با هزینه‌های زیادی صورت می‌گیرد.

البته وزارت صمت تلاش کرده با افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات خطوط تولید خودروسازان را از قطعاتی که پیش‌تر وارد می‌شد بی‌نیاز کند. از آنجا که این ایده هنوز به سرانجام نرسیده، در شرایط کنونی تاثیر مشخصی روی کاهش هزینه‌های تولید خودروسازان نداشته است.

از طرف دیگر تعیین قیمت به‌صورت دستوری و سرکوب قیمتی توسط سیاست‌گذار کلان بخش خودرو نیز سبب شده تا هزینه‌های مربوط به تولید با درآمد شرکت‌های خودروساز همخوانی نداشته باشد. این مساله بر وضعیت نقدینگی و به دنبال آن شرایط تولید تاثیر منفی داشته است.

در همین رابطه نیز بخوانید:

عناوین برگزیده