تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۵۴۵۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
سید رسول خلیفه سلطان در یازدهمین نمایشگاه «متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته» عنوان کرد:

ایران در تولید فولاد، ایتالیا و فرانسه را پشت‌سر گذاشت

می متالز - یازدهمین نمایشگاه «متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته» با حضور سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و جمعی از مسوولان استان اصفهان یکشنبه ۱۰ شهریور گشایش شد.
ایران در تولید فولاد، ایتالیا و فرانسه را پشت‌سر گذاشت

به گزارش می متالز، در کنار همه شرکت‌های ایرانی که در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته حضور داشتند، نمایندگان شرکت‌های خارجی از بلژیک، انگلیس، فرانسه، چین، سوئیس و جمهوری چک نیز به اصفهان آمدند تا آخرین یافته‌های خود در صنعت فولاد را به نمایش بگذارند.
همچنین دوشنبه ۱۱ شهریور در کنار این نمایشگاه، «همایش عبور از بحران‌ها در صنعت متالورژی، فولاد و زنجیره تامین» برگزار ‌شد.

 

اولویت دولت تامین نیاز داخل است

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه «متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته» گفت: صادرات سنگ‌آهن ازسوی تولید‌کنندگان دولتی این مواد اولیه را ممنوع کردیم و با برنامه‌ریزی انجام شده، مشکل این واحدهای تولیدی حل می‌شود.
سیف‌الله امیری افزود: در حال‌حاضر ذوب‌آهن و فولاد مبارکه مشکل تامین مواد اولیه دارند و به دنبال حل آن هستیم. بر اساس دستور معاون اول رئیس‌جمهوری اولویت ابتدا تامین نیاز داخل است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۱۵۰میلیون تن سنگ آهن هستیم که اگر این موضوع ساماندهی نشود، تا ۱۰ سال آینده وارد‌کننده سنگ‌آهن می‌شویم.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و جمعی از مسوولان صنعت فولاد کشور از غرفه ذوب‌آهن اصفهان در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد و ریخته‌گری بازدید کردند و با نیازها و دستاوردهای این شرکت در حوزه بومی‌سازی آشنا شدند.
این مسوولان همچنین انواع ریل تولید شده در ذوب‌آهن اصفهان ازجمله ریل UIC۶۰، ریل U۳۳، ریل UIC۵۴ و ریل S۴۹ را مشاهده کردند و با توضیح کارشناس این شرکت در جریان شیوه تولید و کیفیت این محصول قرار گرفتند.

 

راه‌اندازی خط نورد ۲ فولاد مبارکه با هزینه ٥٠٠ میلیون یورویی

همچنین در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه «متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته» مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: نابسامانی که در چرخه تولید فولاد کشور به‌وجود آمده باید برطرف شود و در نیمه دوم امسال فولاد خراسان، خوزستان و ذوب‌آهن نباید دغدغه تامین مواد اولیه داشته باشند.
حمیدرضا عظیمیان در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد، متالورژی، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته افزود: مشکلات و مسائل باید حل شود تا به‌راحتی به تولید مواد اولیه دست پیدا کنیم، از این‌رو گرفتاری‌های ناشی از تحریم نباید بخش کوچکی از فکرمان را درگیر کند و باید در راستای رفع مشکلات داخلی بکوشیم.
وی یادآور شد: تصمیم بر این است که شرکت فولاد مبارکه از تولید‌کننده صرف فولاد خارج شود و در ۳ تا ١٠ سال آینده به عنوان یک واحد فناوری در جهان فعالیت کند. به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تولید فولاد مبارکه از ابتدا تا‌کنون از مرز ١١٠میلیون تن فولاد خام عبور کرده است.
عظیمیان در ادامه تصریح کرد: ایران در سال ٥٧ چهارمین و امروز دهمین تولید‌کننده فولاد است، از این‌رو امسال فولاد مبارکه قصد دارد با سازکار جدید به سمت دانش حرکت کند.
وی با اشاره به برپایی یازدهمین نمایشگاه فولاد افزود: ما از همه افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌خواهیم با معاونت فناوری فولاد تماس برقرار کرده و توانمندی‌های خود را اعلام کنند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: رویکرد جدید فولاد مبارکه این است که از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: خط نورد ٢ فولاد مبارکه با هزینه‌ای افزون‌بر ٥٠٠میلیون یورو در حال گشایش است. وی تصریح کرد: امیدواریم زمینه‌ای برای سازندگان و تولیدکنندگان فراهم شود تا در چند سال آینده در کشور بدرخشیم.

 

ایران به لحاظ تولید کمی فولاد در جهان رتبه خوبی دارد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: جایگاه خوبی به لحاظ تولید کمی فولاد در جهان داریم ولی از نظر کیفی، رتبه بالایی نداریم.
سیدرسول خلیفه‌سلطان در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی فولاد، متالورژی، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته افزود: در امسال میلادی دهمین تولیدکننده فولاد جهان شدیم، این درحالی است که در سال گذشته میلادی ۳رتبه در زمینه فولاد به جلو حرکت کردیم. وی تصریح کرد: در امسال میلادی فرانسه و ایتالیا و چند کشور دیگر ازجمله مکزیک و برخی از کشورهای شرق آسیا را از نظر فولاد پشت‌سر گذاشته‌ایم.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: چین، امریکا، روسیه و هند از نظر فولاد از ایران جلوتر و به لحاظ اقلیمی دارای وسعت و امکانات معدنی هستند اما فقط با ۴ کشور کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن و برزیل می‌توانیم رقابت کنیم.
 خلیفه‌سلطان اضافه کرد: فراتر از فولادهای ساختمانی در عمل باید گام‌هایی را برداریم که متوسط سهم کشورهای پیشرفته از فولاد آلیاژی حدود ۳درصد است و در این زمینه باید اقداماتی انجام شود.
وی ادامه داد: مسوولان دولتی، سیاست‌گذاران و تصمیم‌‌گیران باید بدانند که فصل توسعه صادرات و مقررات‌زدایی برای توسعه فولاد است و این موضوع باید شعار اصلی فولادی‌ها باشد. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار در نشست‌های گذشته و آینده این مفهوم را پیگیری می‌کنیم و باید مقررات‌زدایی برای صادرات انجام شود. خلیفه‌سلطان ادامه داد: در زمینه فولاد همگن تناسب خوبی برقرار شد و این درحالی است که این تناسب در سال‌های گذشته نبود اما با تلاش دولتمردان، بخش خصوصی و صنعتگران به این وضعیت دست پیدا کردیم. وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۶میلیون تن فولاد تولید می‌شود، اظهار کرد: حداکثر ۱۳میلیون تن فولاد مصرف داخلی داریم و ۱۳میلیون تن هم باید صادر کنیم، از این‌رو باید صادرات را توسعه دهیم. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به عوارض مالیات برای خام‌فروشی افزود: باید حواس‌مان باشد عوارض از بخش زنجیره فولاد خارج نشود، در عوارضی که دولت برای خام‌فروشی وضع می‌کند باید ابتکار عمل به خرج دهیم تا عوارض درون‌بخشی در صندوقی ریخته و آن صندوق صرف توسعه استحصال مواد معدنی شود.

 

عمده فولاد کشور از استان اصفهان به فروش می‌رود

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن گفت: عمده فولاد کشور از اصفهان به فروش می‌رود و از همه مهم‌تر تنوع تولید و استراتژیک بودن این محصولات استان اصفهان است. منصور یزدی‌زاده افزود: در زمینه بومی‌سازی، اصفهان رتبه نخست را از نظر تولید قطعات در صنعت فولاد به خود اختصاص داده است.وی ادامه داد: نکته مهم اینکه فولاد خوشبختانه به عنوان صنعتی مهم در کشور شناخته می‌شود و ما در این صنعت از ابتدای پیروزی انقلاب به ۲۶ میلیون تن ظرفیت واقعی دست پیدا کردیم که در هیچ صنعتی به این اندازه شاهد رشد نبوده‌ایم.مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن ادامه داد: خوشبختانه علاوه بر تولید فولاد در این حجم، شاهد تولید قطعات خوبی نیز بودیم. وی اظهار کرد: درحال‌حاضر ذوب‌آهن بیش از ۸۰درصد قطعات موردنیاز را می‌سازد و حدود ۱۵درصد تولیدکننده قطعات فولادی در کشور و حدود ۵درصد قطعاتی است که حکم استاندارد داشته و ساخت آنها اقتصادی نیست.

 

رتبه دوم فولاد کشور

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه «متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته» گفت: در استان اصفهان بیش از ١٠هزار واحد صنعتی داریم که یک‌هزار و ١٠٠واحد در زمینه فولاد و صنایع وابسته فعالیت می‎‌کنند.ایرج موفق در ادامه افزود: استان اصفهان رتبه نخست صنعت کشور به لحاظ تعداد، سرمایه‌گذاری و اشتغال و نیز رتبه دوم از نظر فولاد را به خود اختصاص داده است.وی بیان کرد: ٣٦درصد اشتغال و ٢٢درصد سرمایه‌گذاری در زمینه فولاد را استان اصفهان دارد، از این‌رو مدیران دولتی باید توجه ویژه‌ای به بخش فولاد داشته باشند تا در مسیر توسعه حرکت کنیم. وی با اشاره به اینکه به لحاظ تولید و صادرات فولاد، اصفهان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: به‌دنبال این نیستیم که صادرات مواد خام ممنوع شود اما برنامه‌ریزی در این زمینه لازم است، وقتی واحدهای شاخص به مواد اولیه نیاز دارند باید تامین مواد اولیه در راس امور قرار گیرد. موفق اظهار کرد: چرا باید مجوزی جدید برای صنایع در استان و کشور صادر شود اما مجوزهای قبلی همچنان برقرار باشد؟ ما به دنبال توسعه واحدهای موجود هستیم. وی ادامه داد: باید به‌دنبال این باشیم که با ایجاد کنسرسیوم فولاد، تشکل‌ها و انجمن‌های فولاد گفتمان واحد داشته باشند، اما متاسفانه شاهد هستیم که نیروها در این راستا خنثی می‌شوند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت و توان استان اصفهان در این صنعت باید جریانات و تحولات از این استان آغاز شود؛ چرا این استان در صنعت می‌تواند جریان‌ساز باشد.
موفق با بیان اینکه باید به‌دنبال صادرات بود و به این موضوع توجه ویژه کرد، ادامه داد: باید به‌دنبال اعمال تعرفه‌های بازدارنده و نهاده‌های فولادی باشیم.

 

چالش‌ تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

همچنین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات‌مدیره خانه معدن ایران، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه «متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته» در کارگاه تخصصی با عنوان «مهم‌ترین چالش زنجیره تامین فولاد در افق ۱۴۰۴» عنوان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور که ازسوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام تبیین شده است. تولید فولاد خام کشور در سال ۱۳۹۷حدود ۲۵ میلیون تن بود، این درحالی است که ظرفیت تولید فولاد خام کشور تا پایان سال ۱۳۹۷ به حدود ۳۴.۵ میلیون تن رسید. شکوری در ادامه با اشاره به میزان مصرف فولاد عنوان کرد: درحال‌حاضر سرانه مصرف فولاد ایران حدود ۲۷۳ کیلوگرم است، درحالی که میانگین سرانه مصرف جهانی فولاد ۳۰۰کیلوگرم است. البته بر اساس روش اقتصادسنجی، میزان سرانه مصرف ایران در افق ۱۴۰۴ برابر با ۲۹۸کیلوگرم خواهد بود. وی با بیان چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴ عنوان کرد: مهم‌ترین چالش‌های تداوم تولید ۵۵میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ به ۳دسته قابل تقسیم است؛ یکی تامین مواد اولیه و سنگ آهن و دیگری میزان مصرف داخلی است که باید به بیش از ۲۶ میلیون تن برسد. موضوع سوم نیز ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در این زمینه ازجمله تامین آب و حمل‌ونقل ریلی بسیار مهم به‌شمار می‌رود.

عناوین برگزیده