به گزارش می متالز، سابقه تاریخی مراودات تجاری نشان میدهد، کشورهای عربی میتوانند یکی از بهترین بازارهای صادراتی ایران باشند، اما طی سالهای اخیر به دلیل برخی مسائل این روابط تجاری تضعیف شده است.
این در حالی است که فرصتهای تجاری برای این مبادلات همواره پابرجاست به خصوص بعد از تحریم تجاری قطر از سوی کشورهای عربی این فرصت برای ایران فراهم شده است، بر همین اساس به دنبال تشکیل اتاق ایران و قطر در دیماه سال گذشته برنامهریزی و شرایط بهرهبرداری از این فرصت هرچند با تاخیر، اما فراهم شد.
عدنان موسیپور، رئیس اتاق ایران و قطر در این خصوص گفت: نطفه اصلی تشکیل اتاق ایران و قطر از زمان تحریم قطر از سویکشورهای عربی بسته شد و با برنامهریزی و فعالیتهای صورت گرفته در این مدت تعامل با اتاق بازرگانی قطر انجام شد و هیاتهای تجاری توانستند بین دو کشور رفتوآمد کنند.
وی با بیان اینکه قطر کشوری باکیفیت است که افراد از تمام دنیا در آن حضور دارند، تاکید کرد: اتاق ایران و قطر از زمان شکلگیری به دنبال توسعه تجارت با قطر، رصد مزیتهای حضور در بازار قطر و بررسی فرصتهای تعامل با این کشور است که ثروتمندترین مردم جهان در آن ساکن هستند.
موسیپور افزود: برای این منظور باید حضور قدرتمندانهای در این کشور داشته باشیم. براین اساس سیاست عضوگیری گسترده را در اتاق ایران و قطر دنبال نکردیم بلکه به دنبال اعضایی بودیم که توانایی رقابت در بازار قطر را داشته باشند تا کیفیت حضور شرکتهای ایرانی در قطر حفظ شود.
رئیس اتاق ایران و قطر ادامه داد: ایران ۱۵ کشور همسایه دارد که برای تجارت آنها هدفگذاری کردهایم امادولت تسهیلات خاصی برای حضور در بازارهای همسایه از جمله قطر در نظر نگرفته است.
وی افزود: بخش خصوصی در ایران همواره در تجارت داخلی و خارجی دچار چالشهایی است که باعث فرصتسوزی میشود. سال گذشته حجم صادرات ایران به قطر حدود ۲۵۰ میلیون دلار بوده است.
فعالان اقتصادی ایران در صنعت ساختمان و مواد غذایی در این کشور فعال بودند. این در حالی است که بازار قطر بسیار گسترده است و در این کشور کوچک شرکتهای ایرانی میتوانند حضور گستردهتری داشته باشند.
موسیپور تاکید کرد: بازار خدمات فنی و مهندسی قطر فرصت بسیار خوبی است که مهندسان ایرانی میتوانند در آن سهم بالایی داشته باشند اما در حال حاضر سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در بازار قطر بسیار ناچیز است.
وی اظهار کرد: گرفتن سهم خدمات فنی و مهندسی در بازار قطر نیازمند رایزنی اقتصادی دولت با مقامات قطری است. امری که در حال حاضر انجام نشده است. ضمن اینکه قطریها نیز مایل هستند با کشورهایی کار کنند که مراودات بانکی راحتتری داشته باشند اما به دلیل تحریمها، مجبورند با شرکتهای ایرانی محافظهکارانه برخورد کنند.
موسیپور با بیان اینکه ظرفیتهای تعامل ایران و قطر میتواند افزایش داشته باشد به شرط آنکه قدمهایی در این راستا برداشته شود، گفت: برخلاف تصور ما نباید فقط به فکر مباحث مرتبط با تجارت و صادرات با قطر بود، بلکه در بحث گردشگری نیز قطر ظرفیتهای بسیاری دارد.
به ویژه اینکه در حال حاضر این کشور در حال آمادهسازی برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ است و در این راستا اقدامات گستردهای را برنامهریزی کرده که ما نیز میتوانیم در آن سهیم باشیم. موسیپور افزود: تدارکات قطر تا جایی است که این کشور به یک هاب منطقهای تبدیل خواهد شد و ما میتوانیم در آن سهم داشته باشیم، در همین حال کمیسیون گردشگری اتاق ایران و قطر اولین جلسه خود را تشکیل داده است.
موسی پور با اشاره به اینکه جام جهانی یک رویداد اقتصادی-فرهنگی-ورزشی بزرگ است و باید آن را به چشم فرصتهای اقتصادی بزرگ دید، گفت: اتاق ایران و قطر این آمادگی را دارد تا زمینه حضور هر چه پررنگتر شرکتهای ایرانی را در بازار قطر فراهم کند.
موسیپور گفت: طبق پیشبینیها در صورت صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۷۰۰هزار ایرانی در آن ایام به قطر سفر کنند.
وی همچنین از راهاندازی خطوط پروازی جدید بین ایران و قطر برای سهولت در روابط تجاری و گردشگری در آیندهای نزدیک خبر داد.