تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۵۵۰۰۸
سرویس خبر : زمین شناسی

معدنکار باید از هفت‌خوان رد شود

می متالز - متاسفانه روند اداری برای کسانی که تازه ‌وارد فعالیت معدن می‌شوند و قصد گرفتن پروانه بهره‌برداری دارند بسیار طولانی و گاهی خسته‌کننده است.
معدنکار باید از هفت‌خوان رد شود

به گزارش می متالز، بسیار پیش ‌آمده که کار در اداره‌ها آن‌قدر کند و طولانی پیش می‌رود که دریافت یک پروانه که شامل ارائه مدارک، صدور پیش‌نویس و طی روال اداری است به‌جای اینکه یک هفته زمان‌بر باشد تا ۲ماه طول می‌کشد.

از عوامل این امر می‌توان به چندین مورد اشاره کرد. در خیلی مواقع به این دلیل که کارمندان چندین کار را با هم انجام می‌دهند، ارباب‌رجوع را معطل می‌کنند و گاهی او مجبور می‌شود به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه کند. وقتی فعال معدنی به اداره استان مراجعه می‌کند با این صحنه روبه‌رو می‌شود که کارمند سر میز خود نیست؛ درنتیجه متقاضی مجبور می‌شود چند روز در آن شهرستان معطل شود.
مشکل دیگر موجود، ضعف سامانه کاداستر است. سامانه کاداستر ایجاد شده تا فعال معدنی میز به میز به سازمان استان مراجعه نکند اما به دلیل اینکه متقاضی باید مدارکی را ارائه دهد ناچار می‌شود به سازمان استان موردنظر سفر کند. به‌این‌ترتیب برخلاف اینکه بیشتر مراحل کسب پروانه، اینترنتی شده اما می‌بینیم که تمام مراحل کاری باید میز به میز تایید شود. متاسفانه در حوزه ثبت محدوده بهره‌برداری شبکه اینترنتی هنوز به‌طور کامل اجرا نمی‌شود و پیش‌آمده که شبکه چندین روز قطع بوده و کارنکرده است. این موضوع بر کیفیت کار فعال معدنی اثر منفی می‌گذارد. کسانی که متقاضی پروانه بهره‌برداری هستند بارها با این مشکل روبه‌رو شده‌اند که نمی‌توانند گزارش کاداستر را رد کنند. نتیجه آن می‌شود که فعال معدنی وقتی با مشکلی روبه‌رو می‌شود و می‌بیند باید از هفت‌خوان رد شود از ادامه فعالیت پشیمان می‌شود.

صدیقه حقیقی/ کارشناس زمین‌شناسی

عناوین برگزیده