تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۵۵۱۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

​واردات ریل و خام فروشی سنگ آهن دو مانع برنامه های ذوب آهن

می متالز - مدیر فروش خارجی ذوب آهن اصفهان گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه ذوب آهن به علت نرسیدن سنگ آهن خالی مانده، این در حالی است که بخش زیادی از سنگ آهن تولید داخلی با ارزش‌ افزوده پایین صادر و در مقابل ریل به کشور وارد می شود.
​واردات ریل و خام فروشی سنگ آهن دو مانع برنامه های ذوب آهن

به گزارش می متالز، جلوگیری از خروج ارز و افزایش ارزش افزوده به منابع و مواد اولیه داخلی دو اقدام مهمی است که باید کشور در زمینه تحریم به آن توجه جدی بکند، این در حالی است که امروز بخشی از سنگ آهن کشور به صورت خام صادر می شود و شرکتی مانند ذوب آهن اصفهان با کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت می کند، چرا که در تامین مواد اولیه چالش دارد و سنگ آهنی ها ترجیح می دهند که درآمد ارزی داشته باشند تا اینکه محصول را در داخل عرضه کنند. از طرف دیگر بخشی از همین درآمدهای ارزی برای واردات ریل صرف می شود، محصولی که امروزه با استانداردهای اروپایی در شرکت ذوب آهن تولید می شود و همین سیاست های متناقض و مغایر با سیاست های کلان کشور نوعی چالش برای اقتصاد کشور است و همواره در زمینه خودکفایی و اشتغال نتوانسته ایم اهداف پیش رو را محقق کنیم، بهشی از این مشکل در نتیجه بی توجهی مدیران در تصمیم گیری های اتخاذ شده و بخشی نیز در نتیجه عدم باور به توان داخلی است که هر دو به نوعی آسیب های را به بدنه اقتصادی و اجتماعی جامعه وارد می کند.

مدیر فروش خارجی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی عواملی مانع از تحقق برنامه های شرکت ذوب آهن اصفهان شده که با رفع آن ضمن اشتغال زایی، در تامین نیاز داخلی و صادرات نیز موثرتر عمل خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه ذوب‌ آهن به علت نرسیدن سنگ آهن خالی مانده، این در حالی است که بخش زیادی از سنگ آهن تولید داخلی با ارزش‌افزوده پایین صادر و در مقابل ریل به کشور وارد می شود. از طرف دیگر شرکت ذوب آن در زمینه تولید ریل نیز سرمایه‌ گذاری گسترده‌ای انجام داده که نه تنها می تواند تمام نیاز داخلی کشور را تامین کند، بلکه نیاز کشورهای منطقه را نیز می تواند تامین کند.

بهزاد کرمی با تاکید بر اینکه تولید ریل شرکت ذوب آهن اصفهان  UIC60 دارای قابلیت صادرات به اروپا است، گفت: کیفیت ریل ایران قابلیت رقابت با تولیدات اروپا را دارد، هرچند در شرایط کنونی تولید ریل در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به صورت سفارشی انجام می شود و در صورت نیاز ریل UIC60 که قابل استفاده برای قطارهای با سرعت 350  کیلومتر است نیز تولید می شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد 15 هزار تنی تولی ریل با شرکت زیرساخت و توسعه مسیر میانه - مراغه منعقد شده و در دست اجرا است، افزود: تولید ریل اس 49 برای مترو اصفهان نیز آزمایش های کنترل و کیفیت را به خوبی پاس کرده و تحویل آن با نهایی شدن قرارداد انجام خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه ریل های تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان براساس ویژگی خطوط ریلی قابل استفاده در خطوط متفاوت است، اظهار کرد: ریل ساخت شرکت ذوب آهن اصفهان در ایران برای خطوط اصلی از ریل (60E1(UIC60 و ریل «اس 49» بیشتر برای مسیرهای فرعی استفاده می شود. بنابراین انواع ریل تولیدی شرکت راه آهن برای خطوط مختلف طراحی و قابل تولید است و قطارها می توانند تا سرعت 350 کیلومتر روی آن حرکت کنند.

مدیر فروش خارجی ذوب آهن اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه سال جاری تولید سه میلیون و پنجاه هزارتن  چدن و صادرات حدود یک میلیون و صد هزار تن محصول به عنوان هدف تعیین شده ، اظهار کرد: با همه مشکلات مختلف تولید شرکت در چهار ماه اول سال بر اساس برنامه محقق شده است. از این رو باید توجه داشت که اگر ذوب آهن اصفهان با تمام ظرفیت تولید کند زمینه اشتغال چند هزار نفر دیگر در این شرکت فراهم می شود.

موضوع کمبود سنگ آهن شرکت ذوب آهن یک سالی هست که به صورت جدی مطرح شده و حتی مسوولان وزارت صنعت قول همکاری داده اند، به طوری که جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر درباره این مشکل گفته است که مذاکرات برای تضمین تامین نیاز این شرکت در حال انجام است و از طرف دیگر خروج صادرات سنگ آهن در کشور با محدودیت‌ افزایش عوارض روبرو می شود.

پیش از این نیز مسوولان ایمیدرو همواره بر رفع نیاز این تاکید را داشته اند و قول داده اند شرایط برای تامین مواد اولیه مورد نیاز ذوب‌آهن فراهم می شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. حال باید دید با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان امکان تولید محصولات متنوع را دارد و همچنین از آنجایی که می تواند در شرایط کنونی که اشتغال یکی از مهمترین اولویت های کشور است بدون انجام سرمایه گذاری جدید اشتغال‌زایی چند هزار نفری داشته باشد، آیا دولت به این قابلیت‌ها توجه می‌کند یا خیر؟ در واقع شاید مهم‌ترین مشکلی که در سال‌های خیر کشور با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند بی‌توجهی به پتانسیل‌های داخلی و عدم استفاده بهینه از آن‌ها بوده است و همواره مدیران دولتی تلاش کرده‌اند با راه اندازی پروژه های جدید اقدامی را در رزومه خود ثبت کنند این در حالی است که کمک به بنگاه های موجود در زمینه تولید و اشتغال منافع بیشتری را برای کشور به همراه دارد.

عناوین برگزیده