به گزارش می متالز، با وجود کاهش نرخ پایه فلزات در سطح جهان، تغییر نرخ برابری ریال در برابر دلار، به افزایش مزیت صادراتی زنجیره فولاد ایران منجر شده، البته در این میان کیفیت بالای فولاد ایران هم خود عامل دیگری در افزایش اقبال مشتریان خارجی به این محصولات بوده، چنان که رضا رحمانی، وزیر صنعت، دیروز با امیدواری نسبت به آینده بازارهای صادراتی زنجیره فولاد، گفت: خوشبختانه فولاد ایران از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب است و مشتری برای آن وجود دارد، بنابراین بعید به نظر میرسد برای صادرات این محصولات در آینده با مشکل مواجه شویم.
با این حال افزایش صادرات مواد اولیه فولاد، یعنی سنگ آهن و کاهش واردات ماشینآلات مورد نیاز برای استخراج این ماده معدنی، نگرانیهایی را در صنایع داخلی ایجاد کرده است. منابع خبری گزارش میدهند کمبود سنگ آهن در بازار داخلی در ماههای گذشته موجب شده تولیدکنندههای بزرگ، ازجمله فولاد مبارکه و ذوب آهن، برای تامین سنگ آهن بهعنوان ماده اولیه تولید فولاد، با مشکلات زیادی مواجه شوند. این تولید کنندهها باید سنگ آهن را از شرکتهای معدنی از جمله چادرملو و گل گهر بخرند و افزایش تمایل این شرکتها برای صادرات مستقیم سنگآهن، به معنای کاهش ماده اولیه تولید در صنایع داخلی، برای تولید شمش و سایر مقاطع فولادی است. با این حال وزارت صنعت میگوید از طریق اعمال سیاستهای جدید تنظیم بازار در تلاش است زنجیره تولید و صادرات فولاد را متعادل نگه دارد.
حسین مدرسخیابانی، قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت، در تشریح سیاست گذاری تازه دولت در حوزه صادرات فولاد گفت: صادرات فلزات اساسی از ایران، به شدت مزیت پیدا کرده، به گونهای که اگر همه زنجیره فولاد، شامل سنگ آهن، شمش و مقاطع فولادی را هم صادر کنیم، باز هم مزیت صادراتی داریم. او توضیح داد: به دلیل مزیتی که برای محصولات صادراتی از ایران، به ویژه پس از دور جدید تحریمها ایجاد شده، قابلیت صادرات انواع محصولات تولیدی در زنجیره فولاد افزایش یافته، به نحوی که هم در بخش سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید آهن و فولاد، هم در بخش شمش فولاد، بهعنوان کالای واسطهای و هم در بخش مقاطع فولادی بهعنوان محصول نهایی، در بازارهای جهانی مزیت صادراتی داریم.
او افزود: در نتیجه این شرایط، با وجود آنکه تأکید داریم همه محصولات فولادی میبایست در بورس کالا عرضه شود، اما تولیدکنندگان درهر 3 بخش، یعنی سنگ آهن، شمش و تولید کنندههای نورد فولاد، به انجام این کار تمایل چندانی نشان نمیدهند، زیرا بهدلیل وجود بازارهای خوب صادراتی، ترجیح میدهند محصولاتشان را به سایر کشورها صادر کنند، بنابراین تغییر جهتگیریهای صادراتی در زنجیره فولاد ضروری به نظر میرسد.
مدرسخیابانی در توضیح سیاست وزارت صنعت، برای حفظ بازارهای داخلی، در کنار توسعه بازارهای صادراتی، گفت: اعتقاد داریم به هر میزان بتوانیم صادرات زنجیره فولاد و سایر فلزات اساسی را، از سمت صادرات مواداولیه تولید، مانند سنگ آهن، به سمت صادرات محصولات نهایی یا حتی واسطهای، با ارزش افزوده بالاتر سوق دهیم، میزان ارزآوری این محصولات، برای اقتصاد ایران بیشتر میشود. او ادامه داد: اعتقاد داریم که باید هر 3 حلقه زنجیره فولاد به صورتی متوازن و با همدیگر کار کنند، مثلا اگر همه سنگ آهن تولید داخل را صادر کنیم، کارخانههای تولید شمش با کمبود سنگ آهن مواجه میشوند و علاوه بر آن فرصت تولید و صادرات شمش و حضور در بازارهای هدف صادراتی را از دست میدهیم، چنانکه آمارها نشان میدهد این روزها به دلیل کمبود سنگ آهن، میزان تولید فولاد مبارکه و ذوب آهن کاهش یافته است. مدرسخیابانی تأکید کرد: با افزایش مزیتهای صادراتی زنجیره فولاد ایران، ضرورت داشت وزارت صنعت سازوکاری برای حمایت و تداوم تولید در همه بخشهای زنجیره فولاد طراحی کند، در نتیجه تلاش کردیم با وضع عوارض صادراتی بر سنگ آهن، به تداوم روند تولید، در قالبی تعریف شده، کمک کنیم. او در عین حال توضیح داد: البته نباید این سیاست تازه، بهعنوان اعمال محدودیت، در مسیر صادرات سنگ آهن، تلقی شود.