تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۵۵۳۷۸

استراتژی فولاد مبارکه برای هنگامی با فناوری روز

می متالز - صنعت فولاد ایران از نظر تامین تجهیزات به خودکفایی رسیده ، اما مهمترین مساله امروز به روز بودن تجهیزات و حرکت در مسیر صنعت سبز است، اقدامی که چندسالی است از سوی فولاد مبارکه دنبال شده و با سفارش سازی از طریق سایر زیرمجموعه های خود توانسته بومی سازی ساخت داخل بر مبنای فناوری روز را پیش ببرد.
استراتژی فولاد مبارکه برای هنگامی با فناوری روز

به گزارش می متالز، فولاد به عنوان یک صنعت مادر همواره مورد توجه کشورهای توسعه یافته بوده در مسیر دستیابی به توانمندی ساخت و تامین تجهیزات اهمیت ویژه ای دارد، چراکه همواره چالش های سیاسی ارتقای صنایع وابسته به داخل را تهدید می کند. از این رو شرکتی مانند فولاد مبارکه با بهره گیری از ظرفیت های داخلی در سال های اخیر توانسته بومی سازی را تا مرز 100 درصدی پیش ببرد، چراکه در حال حاضر این شرکت، استراتژی را دنبال می کند که شرکت های سازنده نوپا در بومی سازی قطعات مورد نیاز این مجتمع ترغیب شوند، چراکه این فولادساز تنها قطعات مورد نیاز مبارکه را سفارش نمی دهد، بلکه از طریق یک سفارش واحد برای تمام زیرمجموعه ها، بومی سازی و تولید را برای سازنده های داخلی اقتصادی می کند.

رییس برنامه ریزی بومی سازی مجتمع فولاد مبارکه با اشاره به اینکه صنعت فولاد با تکنولوژی روز حرکت می کند و همواره فولاد مبارکه همراه با تغییرات تکنولوژی و با ارزیابی مشکلات آن حرکت کرده است، گفت: در برخی موارد به تکنولوژی روز دسترسی نداریم، اما با ارتقای همین تکنولوژی های موجود در صدد عبور از موانع هستیم. 

مصیب فروغی با بیان اینکه فولاد مبارکه انواع محصولات فولادی، آهن اسفنجی و... تولید می کند و تاکنون نیاز نبوده است که به بخش های دیگر ورود کند، افزود: در حال حاضر برای تولید قطعات و تجهیزات با شرکت های دیگر کار می شود، برای نمونه پس از اینکه تولید یک محصول خاص همچون پمپ به یک شرکت سفارش داده شد، پس از تست محصول و تایید آن، نیاز به آن محصول در تمام زیر مجموعه ها از طریق همان شرکت تولیدکننده تامین می شود و از این طریق فرایند طراحی و ساخت تجهیزات برای شرکت مقابل به صرفه می شود.

او با تاکید بر اینکه تحریم ها مانع از ورود برخی از کالاها شده است، تصریح کرد: این محدودیت ها باعث شده تا فولادسازها قطعات مورد نیاز خود را از طریق شرکت های دانش بنیان تامین کنند، هرچنند ممکن است این کالا کیفیتی مشابه کالای خارجی که توسط یک شرکت با سابقه طولانی ساخته شده را نداشته باشد، اما نیاز فولاد را برآورده می کند.

فروغی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه و کشور بیش از یکساله مورد تحریم شدید قرار گرفته اند، اما افزایش تولید و سوداوری سالانه این شرکت همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: این افزایش تولید فولاد مبارکه با استفاده از همین قطعات داخلی انجام شده است. به طور کلی می توان گفت برای ساخت محصولات کنونی فولاد مبارکه 90 درصد قطعات و تجهیزات در داخل تامین می شود و برای محصولات و قطعات جدید نیز 50 درصد بومی سازی اتفاق افتاده است، برای نمونه محصول گرید ایکس 80 که به تازگی قرار بود از سوی فولاد مبارکه تولید شود که در خاورمیانه تاکنون تولید شده بود، از این رو با همکاری یک شرکت چینی تولید آن فراهم شده که برای صنعت خودرو کاربرد دارد، پیش از این نیز فولاد مبارکه ورق گرید ایکس 55 و 60 را تولید می کرده است.

رییس برنامه ریزی بومی سازی مجتمع فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه علاوه بر ورود به تولید ورق خودرو در بخش ورق های مورد مصرف در لوازم خانگی همچون ورق های گالوانیزه و ورق های رنگی نیز فعالیت دارد، تصریح کرد: در واقع فولاد مبارکه در کنار پیدا کردن بازار برای محصولات جدید به دنبال بومی سازی تکنولوژی نیز هست، از این رو روی وضعیت موجود برنامه ریزی دقیقی انجام شده، چراکه برای دستیابی به تکنولوژی های جدید باید بستر آن فراهم باشد.

فروغی با تاکید بر اینکه نبود صرفه اقتصادی و فعالیت موازی شرکت ها در زمینه بومی سازی دو مانع برای توسعه تامین فناورانه قطعات و ماشین آلات می شود، گفت: در حال حاضر به دنبال بانک اطلاعاتی هستیم که بتوانیم مانع از موازی کاری شویم، اما واقعیت این است که بومی سازی تنها محدود به اطلاعات نیست، بلکه به منابع اعتباری، برنامه ریزی و توان فنی و ... نیاز دارد.

او با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در بخش بومی سازی استراتژی دارد، گفت: در حال حاضر اگر هر محصول دیگری در صنعت فولاد تحریم شود فولاد مبارکه امکان تولید داخلی آن را دارد.

 

گام های تکنولوژیک در فولاد

صنعت فولاد همگام با پیشرفت تکنولوژی حرکت می کند و به سمت تجهیزات با کمترین آلایندگی حرکت کرده اند. یک عضو انجمن فولاد با اشاره به ضرورت توسعه تکنولوژیک در فولاد گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از تجهیزات صنعت فولاد در داخل تولید می شود، اما از آنجایی که صنعت فولاد به صورت پویا حرکت می کند تجهیزات همواره به روز می شوند و به سمت صنعت سبز حرکت می کند.

احمد دنیانور با بیان اینکه بهره گیری از توان شرکت های فن‌آورانه و توان دانشگاه ها در طراحی و ساخت تجهیزات اهمیت ویژه ای در این دوره خاص از اقتصاد کشور دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بین صنعت و دانشگاه در ایران فاصله ای زیادی وجود دارد که باید رابطه بین این دو بخش را کاهش داد و علمی از حالت تئوری خارج شود و به سمت کاربردی حرکت کند، از طرف دیگر صنایع داخلی همچون فولاد نیز بر توان سازنده های داخلی اعتماد بیشتری داشته باشند تا زمینه تقویت بومی سازی در این صنعت همگام با دانش روز باشد. 

صنعت فولاد ایران از نظر تامین تجهیزات به خودکفایی رسیده است، اما مهمترین مساله امروز به روز بودن تجهیزات و حرکت در مسیر صنعت سبز است، اقدامی که چندسالی است از سوی فولاد مبارکه دنبال شده و با سفارش سازی از طریق سایر زیرمجموعه های خود توانسته بومی سازی ساخت داخل بر مبنای فناوری روز را پیش ببرد. چراکه امروز کاهش مصرف آب در صنعت فولاد و افزایش بهره وری تولید دو ضرورت این صنعت است تا از یک سو رقابت پذیری بیشتری پیدا کنند و  از سوی دیگر در حفظ منابع آب به عنوان یک مسوولیت اجتماعی گام استواری برداشته باشند.

عناوین برگزیده