تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۵۵۵۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کسب رتبه نخست استان مرکزی در رفع موانع تولید

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: این استان رتبه نخست کشور در رفع موانع تولید و فعال سازی مجدد واحدهای صنعتی راکد را به خود اختصاص داده است.
کسب رتبه نخست استان مرکزی در رفع موانع تولید

به گزارش می متالز، حاجی پور گفت: حضور فعال کارگروه ملی و راه اندازی واحدهای راکد و غیر فعال در استان مرکزی موجب شد در این زمینه استان مرکزی رتبه نخست را کسب کند.

وی افزود: ۵۵ واحد صنعتی راکد استان از جمله شرکت­ های نخ خمین، آونگان، رینگ آلومینوم خمین، مقره سازی ساوه ، گداختار و لاستیک پارس پارسال در سایه حمایت دولت به چرخه تولید بازگشتند و بر اساس بررسی­ های صورت گرفته از سوی وزارت صمت استان مرکزی در این شاخص بهترین عملکرد را در سطح کشور داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: ۶۴۵ فقره پروانه بهر برداری با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال با اشتغال زایی  هشت هزار و ۶۵۴ نفر در ۲ سال اخیر گواهی بر رونق تولید است و این شاخص در قیاس با مدت مشابه قبل آن رشد قابل ملاحظه ای دارد.

حاجی پور افزود: ۷۸ واحدصنعتی این استان امسال مجوز بهره‌برداری (ناشی از طرح، ناشی از توسعه و بدون طرح) گرفته اند که سرمایه گذاری این بخش نیز بیش از ۲ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال برآورد می شود و ۸۷۸ فرصت شغلی جدید نیز به دنبال دارد و تحقق این مهم فصل جدیدی از پویایی اقتصادی را برای این خطه رقم می زند.

وی در خصوص اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن نیز گفت: ۱۱۱ فقره پرونده بهره برداری معدنی نیز در ۲ سال اخیر با زمینه اشتغال ۹۵۷ نفر و سرمایه گذاری یک هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در نقاط مختلف استان مرکزی صادر شده که بخش قابل توجهی از این پروانه ها در حال برداشت و تعدادی نیز در حال تکمیل فرآیند برداشت و تامین تجهیزات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صادارات غیر نفتی استان مرکزی تا پایان تیرماه امسال به بیش از ۵۵۹ هزار تن رسید و درآمدزایی در این حوزه ۳۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه ۲ سال قبل حدود پنج درصد رشد داشته و با وجود تحریم ها نه تنها مقاصد اصلی صادرات استان به کشورهای همسایه عربی و غیرعربی و کشورهای اروپایی کم نشده بلکه روند افزایشی دارد.

حاجی پور افزود: ۶۴ هزار تن کالا در سال جاری به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار به استان مرکزی وارد شده که عمده واردات استان در حوزه تامین مواد اولیه برای تولید، تجهیزات و ماشین آلات بوده است.

وی اضافه کرد: ۳۴۲ واحد صنعتی پارسال با سرمایه گذاری بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی چهار هزار و ۸۰۰ نفر در استان مرکزی به بهره برداری رسید که از نظر تعداد واحدهای بهره­ برداری شده بیش از پنج درصد، سرمایه­ گذاری ۸۹ درصد و از نظر اشتغال ایجاد شده بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت:  بر اساس برنامه های تدوین شده در بخش صنعت استان مرکزی امسال بهره­ برداری از ۳۲۰ طرح ایجادی و توسعه­ ای با سرمایه­ گذاری بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال با بیش از چهار هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی جدید در دستور کار است.

حاجی پور یادآور شد: به منظور صیانت از ظرفیت تولید و اشتغال بخش صنعت سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار و میلیارد ریال و سال ۹۷ نیز بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی در بخش های مختلف سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی پرداخت شد که بر اساس برنامه های نظارتی و راستی آزمایی سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از ۹۵ درصد از این تسهیلات در جای خود هزینه شده است.

عناوین برگزیده