به گزارش می متالز، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح ساختار بودجه در سالهای 1399 و 1400، گفت: براساس توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، مقرر شد؛ مبانی تبیین بودجه سال 99 و 1400 براساس استراتژی خاصی تدوین شود تا در صورت ادامه تحریمها کشور با مشکل روبه رو نشود.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فریمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، اعداد و ارقام بودجه سنواتی از سال 95 تا 1400 پیش بینی شده که این اعداد مبنای بودجه ریزی سالانه قرار میگیرد، بنابراین برای اصلاح حکم برنامه ششم باید برآوردهای سال 1400 در کنار بودجه 99 در اختیار باشد؛ این امر به معنای تصویب بودجه دو ساله نیست.
وی با بیان اینکه تصویب بودجه دو ساله مغایر با اصل 52 قانون اساسی بوده و امکان پذیر نیست، اظهار کرد: بودجه سال 99 همانند سال های گذشته بررسی میشود اما برآوردهای بودجه 1400 نیز در کنار این بودجه انجام میگیرد، به این معنا که اگر اعتبارات موردنیاز اجرای برخی طرحها در سال 99 به دلیل کمبود منابع، کمتر تخصیص داده شود این کمبود در سال 1400 جبران شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بودجه سال 99 صرفا سالانه بررسی و تصویب میشود، اضافه کرد: با برآوردی که دولت از بودجه 1400 به مجلس ارائه میدهد اطلاعات و آگاهی بیشتری در اختیار نمایندگان قرار میگیرد و نگاه کشور به آینده روشن تر میشود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بودجه سال 1400 در سال جاری در مجلس تصویب نمیشود، ادامه داد: در ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه، بودجه سنواتی سالهای 99 و 1400 پیش بینی شده است؛ به طور مثال بر کاهش اوراق مشارکت، افزایش اخذ مالیات، کاهش وابستگی به نفت و... تاکید شده، اما حال که تحریمها علیه ایران اعمال شده باید اعداد و ارقام بودجه اصلاح شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تصویب بودجه سال های 99 و 1400 دو ساله نیست، تصریح کرد: براساس آیین نامه داخلی مجلس شیوه رسیدگی به بودجه، سالانه است.