تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۵۵۹۴۴
سرویس خبر : انرژی
با حضور وزیر نفت

قرارداد 440 میلیون دلاری توسعه میدان گازی بلال امضا شد

می متالز - قرارداد توسعه میدان گازی «بلال» امروز بین شرکت نفت و گاز پارس و گروه پتروپارس در سقف هزینه سرمایه‌ای 440 میلیون دلار امضا شد.
قرارداد 440 میلیون دلاری توسعه میدان گازی بلال امضا شد

به گزارش می متالز، قرارداد توسعه میدان گازی بلال بین شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی به منظور تولید روزانه روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی به امضا رسید.

میدان نفتی بلال به دلیل دارا بودن لایه های گازی، قابلیت استحصال گاز را علاوه بر نفت دارد. این میدان نفتی در استان هرمزگان و در منطقه لاوان قرار دارد و در محدوده خلیج فارس مستقر است. همچنین میدان نفتی بلال در نزدیکی آب‌های قطر واقع شده و شامل دو مخزن شناخته شده «عرب» و «خاتیا» است.

طرح توسعه میدان نفتی بلال که به صورت بیع متقابل با شرکت‌های خارجی بسته شده بود، از سال ۱۳۷۸ شروع و در دی ماه سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید. پس از عملیات اجرایی طرح توسعه این میدان نفتی، بهره‌برداری از این میدان با تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت شروع شد.

نفت برداشت شده از این میدان با استفاده از یک خط لوله ۱۴ اینچ به طول ۱۰۰ کیلومتر به جزیره لاوان فرستاده می‌شود تا پس از مخلوط شدن با نفت میدان سلمان و فرآورش آن آماده صادرات شود. همچنین قرارداد طرح توسعه میدان بلال در سال ۱۳۷۸ در قالب بیع متقابل میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت بین‌المللی منعقد شده بود.

 مطابق این قرارداد، پیمانکار موظف است حفاری هشت حلقه چاه، احداث و نصب یک جکت سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت‌مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله زیر دریایی به طول تقریبی 20 کیلومتر را انجام دهد.

 همچنین شرکت پتروپارس مسئولیت راهبری، مدیریت و یکپارچه‌سازی قرارداد، انجام مطالعات مخزنی، طراحی حفاری و تهیه اسناد مناقصات فرعی را برعهده خواهد داشت که با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های مشابه، نسبت به برگزاری مناقصات فرعی با رعایت آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران و تحت نظارت و تأیید کامل کارفرما اقدام خواهد کرد.

با اجرای کامل این طرح، افزون بر افزایش ظرفیت تولید گاز کشور، زمینه‌های اشتغال گسترده به‌ویژه در استان هرمزگان ایجاد می‌شود و بازار کار مناسبی برای پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی به وجود خواهد آمد. این طرح به تایید شورای اقتصاد رسیده و از محل سرمایه صندوق توسعه ملی تامین شود.

عناوین برگزیده