تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۵۶۶۳۶
سرویس خبر : انرژی
استاد علوم سیاسی دانشگاه عنوان کرد:

حادثه آرامکو مانع بروز درگیری نظامی/ آرامش پس از بهره برداری تبلیغاتی باز می گردد

می متالز - حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی از نگاهی واقع‌بینانه عاملی بزرگ‌ و مؤثر برای جلوگیری از جنگ در منطقه است. واقعیت این است که سیاست‌ها و تهدیدها صرفا در حد حرف باقی می ماند و با فروکش‌کردن بار روانی حادثه و بهره برداری تبلیغاتی، دیپلماسی برای ایجاد امنیت در منطقه سریعتر از گذشته دنبال می شود.
حادثه آرامکو مانع بروز درگیری نظامی/ آرامش پس از بهره برداری تبلیغاتی باز می گردد

به گزارش می متالز، علیرضا سلطانی، کارشناس مسائل سیاسی و استاد علوم سیاسی ضمن بیان مطلب فوق در خصوص روند تحولات جدید بین المللی، گفت: موضوع آرامکو را نباید حمله به عربستان تلقی کرد؛ بلکه حادثه یادشده حاوی این پیام است که جنگ و نا امنی در منطقه  ابعاد و گستردگی جهانی دارد و هزینه آن برای اقتصاد و سیاست جهانی سنگین و جبران‌ناپذیر است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی  ادامه داد: حادثه آرامکو در نوع خود بی سابقه است از لحاظ نظامی رویدادی بزرگ محسوب می شود و بازار انرژی را تحت تاثیر خود قرار داده است. ابعاد امنیتی و سیاسی این رویداد باعث شده برخی ها آن را زمینه ساز تنش نظامی قلمداد کنند. اما بر خلاف این تصور به نظر می رسد نه تنها نشانه های درگیری و جنگ میان آمریکا و ایران بیشتر نشده بلکه این حادثه هشداری است به رهبران دنیا که برای کاهش تنش ها در منطقه تلاش کنند.

سلطانی با بیان اینکه درگیری نظامی در منطقه تنها به رویارویی ایران و ایالات متحده منتهی نمی شود و تمام منطقه را در بر خواهد گرفت، گفت: آثار سیاسی، اقتصادی و امنیتی تنش نظامی با ایران در ابعاد بین المللی آشکار می شود و رهبران سیاسی جهان به اندازه کافی دانا هستند تا به جنگی وارد نشوند که پایان خوشی برای آن متصور نیست و چشم انداز مشخصی هم ندارد. بنابراین این حادثه پیش لرزه آگاهی رهبران دنیا بود تا از بروز تنش بیشتر جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه افزود: هرگونه تنش نظامی در منطقه خلیج فارس قیمت نفت را به شدت افزایش می دهد و همه کشور ها از این درگیری متضرر می شوند.

وی با اشاره به اینکه اخلال هرچند کوتاه در جریان نفت یکی از هزینه‌ های بزرگ بازار های جهانی محسوب می شود و کاهش سطح انتقال انرژی  می‌تواند اقتصاد جهان را برای مدت‌ ها دچار رکود و توقف کند، افزود: هرچند دولت آمریکا و عربستان با استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خود، تکانه ایجاد شده را تا حدودی مهار کردند اما تداوم تنش در منطقه، نگرانی‌ها درباره آینده بازار نفت را افزایش می‌دهد.

این مدرس علوم سیاسی ضمن تاکید بر اینکه در روزهای آینده و با فروکش‌کردن التهابات سیاسی شرایط به حالت عادی خود بازمی‌گردد، افزود: حادثه آرامکو  تنها می تواند زمینه‌ای برای مظلوم‌نمایی عربستان سعودی با هدف احیای دوباره مناسبات نظامی با آمریکا باشد و دولت ترامپ جنگ‌افزار و سیستم‌های تدافعی بیشتری به عربستان صادر کند.

علیرضا سلطانی با تاکید بر اینکه حادثه آرامکو ظرفیت‌های دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها در منطقه را افزایش داد، ادامه داد: این رویداد باعث می شود رهبران سیاسی دنیا به دنبال آن باشند تا هرچه سریعتر تنش های منطقه پس از خروج آمریکا از برجام را با دیپلماسی رفع کنند تا امنیت بازار انرژی تامین شود. حادثه آرامکو به افزایش تحرکات دیپلماتیک با هدف پایان درگیری نظامی در سایر کشورهای منطقه از جمله یمن و افغانستان نیز منجر می شود و به ویژه احتمال شکست نتانیاهو در انتخابات رژیم اشغالگر قدس زمینه افزایش حل تنش ها در منطقه را افزایش می دهد.

عناوین برگزیده