تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۵۷۰۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنعت آلومینیوم مزیت نسبی تولید و پیشنهادهای راهبردی

می متالز - در کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس، 5 میلیون و 200 هزار تن آلومینیوم، تولید می شود و در ایران، با داشتن مزیت های بیشتر، تنها 340 هزار تن تولید وجود دارد! این آمار نشانگر خالی ماندن ظرفیت فراوان تولید و اشتغال این بخش در اقتصاد کشور است و خوب است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
صنعت آلومینیوم مزیت نسبی تولید و پیشنهادهای راهبردی

به گزارش می متالز، آلومینیوم از صنایع استراتژیک و پیشرو در دنیا محسوب می شود و یکی از نمادهای پیشرفت و صنعتی شدن کشورهاست. در ایران، به جز عرضه و تقاضا که در تعیین قیمت فلزات اساسی مهم ترین عامل به شمار می آید، عواملی مانند قیمت نفت و نرخ برابری ارزها نیز در تعیین این قیمت اثرگذار است و معمولا قیمت این فلزات رابطه مستقیم با قیمت نفت و رابطه معکوس به قیمت ارزها دارد.

کارشناسان بخش خودرو را، نیرو محرک بخش تقاضا در آینده این صنعت می دانند و معتقدند در سال های آینده رشد تقاضا، بیش از تولید خواهد شد و این امر می تواند محرک رشد قیمت باشد.

در کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس، 5 میلیون و 200 هزار تن آلومینیوم، تولید می شود و در ایران، با داشتن مزیت های بیشتر، تنها 340 هزار تن تولید وجود دارد! این آمار نشانگر خالی ماندن ظرفیت فراوان تولید و اشتغال این بخش در اقتصاد کشور است و خوب است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

پژوهش حاضر زنجیره ارزش آلومینیوم و وضعیت آن در کشور و همچنین مهم ترین مشکلات این صنعت استراتژیک را بررسی کرده است. این پژوهش به شیوه اسنادی انجام و از منابع مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز استفاده شده است.

عناوین برگزیده