به گزارش می متالز، با توجه به روند رو به شتاب جهانی شدن و تحولات اخیر در سطح ملی و بینالمللی در زمینه مناسبات تجاری و لزوم حرکت به سمت گمرک الکترونیک، گمرک ایران تلاش کرده است تا همسو با رویکرد برنامههای توسعه، رشد اقتصادی کشور و سند چشمانداز بیستساله در کنار سایر دستگاهها، ضمن ارائه تسهیلات لازم به خدمتگیرندگان، موجبات رضایتمندی آنها را فراهم کند.
در این راستا، تسهیل فرآیند واردات و صادرات، توسعه و استقرار گمرک الکترونیک و راهاندازی میز خدمت الکترونیک از جمله مهمترین رویکردهای نظام گمرکی کشور طی یک سال گذشته بوده است.
براساس این گزارش برنامه ۹گانه گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت به این شرح است:
۱- مهندسی مجدد فرآیندها و کاهش ایستگاههای کاری در تشریفات گمرکی توسعه زیرسامانههای واردات، صادرات و ترانزیت و کارنهتیر.
۲ - توسعه زیرسامانه متمرکز ارزش (TSC) و راستیآزمایی سیستمی ارزشگذاری کالا.
۳- طراحی و راهاندازی زیر سامانه کولبری.
۴- توسعه و راهاندازی سامانه کالاهای متروکه در گمرکات اجرایی هدف ازجمله فرودگاه امام (ره) بوشهر، غرب تهران و...
۵ - راهاندازی زیرسامانه ضمانتنامه بانکی الکترونیکی و تجمیعی و اتصال ۱۹ بانک به سامانه برای صدور ضمانتنامه.
۶- پیادهسازی سامانه انتخاب مسیر کالا (سلکتیویتی) درب خروج.
۷ - بهکارگیری تصاویر ایکسری برای کنترل کامیونهای ترانزیتی و وارداتی در مبدا و مقصد.
۸ - استفاده از RFID و بهرهبرداری آزمایشی از پلمب الکترونیکی در یکی از گمرکات.
۹- نصب و راهاندازی دوربینهای پلاکخوان در ۲۷ گمرک که در گمرکات بازرگان و تهران ارتباط تجهیزات با سامانه صورت پذیرفته است.