تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۵۸۲۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روحانی در سازمان ملل متحد:

پاسخ ایران به مذاکره تحت تحریم منفی است/ راه‌ حل صلح خاورمیانه

می متالز - رییس جمهور در نشست سازمان ملل با اعلام اینکه پاسخ به مذاکره تحت تحریم منفی است، گفت: ایران هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران را به تسلیم وا دارد، مذاکره نخواهد کرد.
پاسخ ایران به مذاکره تحت تحریم منفی است/ راه‌ حل صلح خاورمیانه

به گزارش می متالز، حسن روحانی در سخرانی هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اعلام پیام ملت ایران گفت: "بیایید به جای سرمایه‌گذاری در جنگ و خشونت‌ بر روی امید به یک آینده بهتر سرمایه‌گذاری کنیم. به عدالت برگردیم. به صلح، به قانون، به عهد و پیمان برگردیم و بالاخره به میز مذاکره بازگردیم".

وی افزود: از نظر دولت ایران طرح معامله قرن که از سوی دولت دونالد ترامپ دنبال می شود محکوم به شکست است. خاورمیانه در آتش جنگ و تجاوزها و تعصبات مذهبی می سوزد. قربانی بزرگ شرایط فعلی در خاورمیانه فلسطینیان هستند.

این مقام مسئول گفت: از کشوری می‌ آیم که از یک سال و نیم پیش، در برابر بی‌رحمانه‌ ترین تروریسم اقتصادی ایستادگی کرده و از حق استقلال و توسعه علمی و فناوری دفاع کرده است. ایران نمی تواند دعوت به مذاکره کسانی را بپذیرد که شدیدترین تحریم ها را علیه ایران وضع کرده اند. آمریکا به اعمال تحریم علیه ایران، کوبا، سوریه و چین معتاد است. نمی‌ توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که اعلام می‌ کنند سخت‌ ترین تحریم‌ های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌ ایران اعمال‌ کرده‌ اند.

روحانی ادامه داد: ایران از اروپا سخنان زیبا می شنود اما شاهد عمل آنها نبوده است.ایران با آمریکا تا زمانی که به تعهدات در چارچوب برجام عمل نکند، مذاکره نخواهد کرد. تشکیل ائتلاف نظامی خارجی تحت رهبری قدرت های خارجی، مداخله در امور منطقه است. ایران را به مذاکره می‌خوانند در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۵+۱ در گفت و گو بودیم اما آن‌ها بر عهدِ سلف خود خط بطلان کشیدند.

وی گفت: منطقه بر لبه پرتگاه ایستاده است تا جایی‌که تنها یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد. دخالت تحریک‌ آمیز بیگانگان را تحمل نمی‌ کنیم و به هرگونه تعرض به امنیت و تمامیت سرزمینی، قاطعانه پاسخ می‌دهیم. رویکرد امنیتی‌ سازی دریانوردی در تناقض با حق دریانوردی آزاد و حق توسعه و باعث تشدید تنش و پیچیده‌ تر شدن شرایط شده و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌ کند.

روحانی ضمن اشاره به جنگ یمن گفت: اگر امروز شعله‌های آتش یمن تا حجاز هم زبانه‌ کشیده‌ است باید آتش‌افروز را جست و تنبیه کرد نه اینکه بی‌گناهان را آماج تهمت‌ها و کینه‌ها قرارداد. راه‌ حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه، دموکراسی در داخل و دیپلماسی در خارج است. امنیت را نمی‌توان خرید و توسط دولت‌های خارجی تأمین کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده