به گزارش می متالز، مهدی یونسیان با اشاره به ارسال نامه از سوی این شرکت به رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر صدور مجوز محدود در خصوص معافیت تعدادی از کامیونهای «واگن هود» تولیدی در این شرکت از استفاده از فیلترهای جذب دوده به دلیل استاندارد نبودن سوخت گازوئیل گفت: این فیلترها از کشورهای کره جنوبی به قیمت هر یک ۵ هزار دلار و با واسطه خریداری میشود و با احتساب هزینههای دیگر برای هر کامیون ۹۰ میلیون تومان هزینه ایجاد میکند که باعث افزایش قیمت تمام شده این خودروها میشود.
وی با بیان اینکه این فیلتر شامل دو بخش DPF و SCR است و مجموع آنها ۵ هزار دلار قیمت دارد، گفت: این قطعات برای جذب دوده و گازهای آلاینده خروجی از کامیونها به کار میرود.
یونسیان با بیان اینکه میزان کیفیت و استاندار سوخت گازوئیل مورد نیاز برای کاربردی شدن فیلتر جذب دوده باید دارای PPM کمتر از ۵۰ باشد، اظهار کرد: با بررسی و نمونه برداری از سوخت ۱۷ جایگاه در سراسر کشور میزان PPM آنها از ۴۶ تا ۶ هزار بود.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: به علت غیر استاندارد بودن سوخت، فیلتر جذب دوده در زمان کم از کار میافتد و بطور خودکار هزینه ارزی آن دور ریخته میشود.
وی با بیان اینکه ارسال نامه به اسحاق جهانگیری به علت دغدغه ما برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی است، گفت: این پیشنهاد و نامه یک نظر کارشناسی و دقیق است و دستگاههای متولی از جمله سازمان محیط زیست میتوانند آن را بپذیرند یا نپذیرند.
براساس بررسی شرکت ایرانخودرو دیزل و نمونه گیری از برخی از جایگاههای سوخت جایگاه اتوبان ساوه ۷ هزار و ۸۷۰ PPM و جایگاه مهاباد با ۵ هزار و ۵۶۰ PPM بالاترین آلایندگی را دارند.