تاریخ: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۵۸۴۳۲
سرویس خبر : انرژی
رئیس جمهور اعلام کرد:

پیشنهاد تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران در ازای رفع دائمی تحریم ها

می متالز - رئیس جمهور از آمادگی پیگیری ایران برای طرح تصویب فوری پروتکل الحاقی در مجلس به عنوان قانونی دائمی در مقابل تصویب برجام و رفع تمام تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا خبر داد.
پیشنهاد تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران در ازای رفع دائمی تحریم ها

به گزارش می متالز، حسن روحانی در دیدار با نخبگان و صاحبنظران سیاست خارجی آمریکا با بیان اینکه تحریم‌های غیرانسانی آمریکا به اهداف نخواهد رسید، گفت: در این زمینه انسجام کاملی در داخل ایران وجود دارد. برخلاف انتظار واشنگتن، فشارهای آمریکا سبب شده تمامی احزاب و گروه ها این کشور را تنها مقصر مشکلات کنونی در زمینه‌های مختلف بدانند.

وی افزود: برجام بهترین توافقی بود که امکان رسیدن به آن وجود داشت، گزارشات متعدد آژانس در تایید پایبندی به تعهدات علی رغم خروج آمریکا از برجام نشان می‌دهد ایران به دنبال انحراف از قوانین هسته‌ای نیست. ایران آمادگی دارد در مقابل تصویب برجام و رفع دائمی تمام تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا، طرح تصویب فوری پروتکل الحاقی در مجلس ایران را به عنوان قانونی دائمی پیگیری کند.

این مقام مخسئول با اشاره به وضعیت نابسامان کنونی در منطقه گفت: مردم یمن تحت بمباران شدیدی قرار دارند که توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی فراهم می‌شود. کشورهایی که در حادثه اخیر آرامکو قضاوت کردند و به ایران اتهام زدند در جنگ یمن بی‌طرف نیستند و حق قضاوت ندارند. این سیاست‌ها نیاز به بازنگری دارند و ادامه این روند می‌تواند موجب یک فاجعه شود.

روحانی گفت: دو نکته درباره ایران را باید دانست. اول اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و نخواهد بود. و دوم اینکه همان گونه که در نطق مجمع عمومی سازمان ملل، طرح ائتلاف صلح هرمز یا امید را تشریح کردم، ایران به دنبال صلح و ثبات در کل منطقه بوده و خواهد بود و از پیوستن سایر کشورها به این ائتلاف استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به اتهامات مقامات آمریکا علیه ایران در حادثه اخیر حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفت: کسانی که عکس یک حادثه جزیی در ایران را منتشر می‌کنند چرا به جای اتهام زدن، دلیل و مدرک خود و عکس‌های ماهواره‌ای دقیق درباره منشا شلیک این موشک‌ها را ارائه نمی‌دهند؟

رئیس جمهور گفت: اگر چه ایران با صهیونیسم هیچ گونه موافقتی ندارد اما با یهودی‌ها رابطه خوبی دارد. آنها در ایران آزادانه زندگی می‌کنند. یهودیت به عنوان دین الهی مورد احترام است و در قرآن کریم از پیامبران یهود و حضرت عیسی و مریم به نیکی ذکر شده است.به دنبال جنگ و کشتار دیگران نیستیم. این رژیم اسراییل است که مکررا حاکمیت همسایگان را نقض کرده و به گفته نخست وزیر این رژیم، بیش از دویست بار به سوریه تجاوز کرده است. این اقدامات و تجاوزات بسیار خطرناک است و طبق منشور ملل متحد مردم منطقه حق دفاع مشروع دارند.

روحانی تاکید کرد: سیاست فشار در خصوص ایران جواب نمی‌دهد و این آمریکا است که با خروج یکجانبه از برجام مذاکره را ترک کرده و خود این کشور نیز باید فضا را برای مذاکره فراهم کند. ایران آمادگی دارد در مقابل تصویب برجام و رفع دایمی تمام تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا، طرح تصویب فوری پروتکل الحاقی در مجلس را به عنوان قانونی دائمی پیگیری کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده