تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۵۹۱۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رضا رحمانی در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه اعلام کرد

آمادگی ایرانی‌ها برای مشارکت در توسعه صنعتی و معدنی سوریه

می متالز - ایران در زمینه اکتشاف برخی از صنایع معدنی همچون فولاد، قدرت نخست منطقه به‌شمار می‌رود.
آمادگی ایرانی‌ها برای مشارکت در توسعه صنعتی و معدنی سوریه

به گزارش می متالز، با توجه به این مساله سوریه می‌تواند در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی از ایران کمک بگیرد. از این‌رو بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه درباره همکاری در حوزه معدن و صنایع معدنی دیدار و گفت‌وگو انجام شده است.
 

سوریه در حوزه معادن ظرفیت‌های مناسبی دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با علی سلیمان‌غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه بر آمادگی کامل ایران برای گسترش همکاری‌های تجاری، صنعتی و معدنی با سوریه تاکید کرد.
رضا رحمانی در این نشست با اشاره به رابطه تاریخی و دوستانه ایران و سوریه اظهار کرد: همکاری و همراهی ملت‌های این دو سرزمین در مبارزه با تروریسم، روابط طرف‌ها را در سطحی ویژه و استراتژیک ارتقا بخشیده است که این مهم در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت نیز باید تقویت شود و به سطح قابل‌قبولی برسد.
وی در ادامه افزود: انتظار داریم در دور جدید و همزمان با آغاز بازسازی سوریه، روابط اقتصادی بین دوکشور وارد مراحل جدیدی شود و باید همکاری‌های صنعتی و معدنی را بیش از پیش ارتقا ببخشیم.
رحمانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز همکاری‌های گسترده‌ای با هم داشته باشیم.
وی با اشاره به برخی ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران گفت: ایران از جمله کشورهای مهم معدنی جهان است و هم‌اکنون افزون‌بر ۵۵میلیارد تن ذخایر معدنی با قابلیت استخراج بیش از ۶۴ نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که پیرو مطالعات و طرح‌های اکتشافی اخیر این حجم به بیش از ۲ برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: خوشبختانه سوریه نیز در حوزه معادن ظرفیت‌های مناسبی دارد که البته از گذشته همکاری‌هایی با هم داشته و ضرورت دارد، این همکاری‌ها را افزایش داده و به عبارتی این دیدار باید نقطه عطفی در ارتقای چشمگیر همکاری‌های دوطرف باشد.
رحمانی ادامه داد: با توجه به توانمندی‌های مهندسی و تجهیزات و همچنین تجربه‌های موجود در ایران، شرایط برای توسعه فرصت‌های همکاری مشترک با بخش معادن و صنایع معدنی سوریه وجود دارد و آماده هرگونه همکاری هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری دو طرف ذیل کمیسیون همکاری‌های مشترک تاکید کرد و گفت: در چارچوب وظایف این کارگروه باید مقدمات همکاری و مراودات موثرتر بخش خصوصی و دولتی دو کشور فراهم شود.
وی افزود: فعال‌سازی و مشارکت بیشتر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین برنامه‌ریزی برای اصلاح مقررات تعرفه‌ای در راستای گسترش همکاری‌های تجاری دوطرف باید در دستورکار قرار گیرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: ایران، عراق، سوریه و لبنان می‌توانند در سایه مراودات سیاسی استراتژیک و دوستانه خود یک بلوک اقتصادی قدرتمند نیز تشکیل دهند و همکاری‌های صنعتی و معدنی خود را ارتقا دهند.
وی اضافه کرد: در دو مرحله از تحریم‌های شدید اعمالی نسبت به ایران، خوشبختانه کشور در برخی بخش‌های مهم صنعتی و تولیدی به خودکفایی خوبی دست یافته که در این راستا می‌توانیم تجربه‌ها و دستاوردهای خود را در اختیار کشور دوست و برادر سوریه قرار دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در حوزه مطالعات معدنی، استخراج و بهره‌برداری از معادن، خدمات فنی و مهندسی و انواع تولیدات صنعتی و صنایع معدنی، صنایع نفت و پتروشیمی و همین‌طور در سایر تولیدات صنعتی، شرایط برای همکاری مناسب میان دو کشور مهیاست.
وی در پایان تصریح کرد: در یک‌سال گذشته سطح مراودات تجاری میان ایران و سوریه افزایش ۳۵درصدی داشته که با توجه به ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها باید تراز تجاری موجود را تا پایان سال به نحو چشمگیری ارتقا دهیم.
 

در حوزه صنایع معدنی از ایران کمک می‌گیریم

همچنین وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: روابط دو کشور دیرینه است و سنگ بنای دوستی عمیق حاضر نیز از زمان امام خمینی(ره) و حافظ اسد، رئیس‌جمهوری فقید سوریه بنا نهاده شده که البته دارای اهمیت بالا بوده و استراتژیک است.
علی سلیمان‌غانم اظهار کرد: کشورهایی که در دوره مبارزه با تروریسم همراه و دوست کشور و ملت سوریه بودند، امروز در مرحله بازسازی برای ما در اولویت قرار دارند و به‌طور قطع در صدر همه این کشورها نیز ایران است و با آغوش باز از برادران ایرانی خود استقبال می‌کنیم و مشتاق همکاری هستیم.
وی افزود: باعث خوشحالی است که در شرایط حاضر همکاری‌های خوبی با ایران آغاز کرده‌ایم و اعتقاد داریم باید سطح روابط را بیش از پیش ارتقا بدهیم.
سلیمان‌غانم با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی دو کشور در سطحی برابر با روابط سیاسی خوب گفت: از پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران برای تشکیل یک بلوک اقتصادی مشترک میان ایران، عراق، سوریه و لبنان استقبال می‌کنیم و امیدواریم با تامین زیرساخت‌های لازم ظرفیت‌های تجاری، صنعتی و معدنی طرف‌ها به اشتراک گذاشته شود.
وزیر نفت و منابع معدنی سوریه افزود: درحال‌حاضر با تفاهمنامه مشترک همکاری با سازمان زمین‌شناسی ایران، کار مطالعاتی بخش معدنی سوریه در حال انجام است و در این راستا برای آغاز همکاری‌ها در حوزه صنایع معدنی نیز آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.
سلیمان‌غانم با اشاره به برخی ظرفیت‌های معدنی سوریه عنوان کرد: حدود ۲۰میلیارد تن ذخایر معدنی در سوریه شناسایی شده که امکان برداشت ۶۲ ماده معدنی را فراهم کرده و مطمئنیم در چارچوب همکاری‌های مشترک می‌توانیم برای توسعه این بخش روی فناوری‌ها و تجهیزات ایرانی حساب بازکنیم. وی تصریح کرد: اشتیاق خوبی میان مسئولان و فعالان اقتصادی طرف‌ها برای ارتقای سطح همکاری‌ها وجود دارد که امیدوارم با پیگیری‌های مستمر نتایج لازم حاصل شود.
 

رشد ۲۵درصدی حجم تجارت ایران و سوریه در ۵ماه نخست سال

دبیر ستاد توسعه روابط ایران با عراق و سوریه، از رشد ۲۵درصدی حجم تجارت ایران و سوریه در ۵ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: همکاری دو کشور برای مقابله با فشارهای ناشی از تحریم دارای اهمیت است.
حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط ایران با عراق و سوریه، در جمع فعالان اقتصادی ایران در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در اتاق ایران، از اهمیت تنوع‌بخشی به روابط تجاری ایران و سوریه سخن گفت و پرداختن به حوزه نفت و معادن در مناسبات بین دو کشور را قدمی موثر در افزایش حجم مبادلات عنوان کرد.
وی افزود: آنچه در اقتصاد اهمیت دارد، عدد و رقم است؛ اینکه روابط تجاری ایران و سوریه در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵درصد افزایش یافته، نشانه خوبی است.
در ادامه عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران، این نشست را اقدامی منحصربه‌فرد دانست و بر لزوم اراده دو کشور برای مشارکت بیشتر در حوزه اقتصاد و رویایی با جنگ اقتصادی و تحریم‌ها تاکید کرد.
وی ادامه داد: براساس توافق‌های انجام شده بین مقامات، بخش خصوصی شریک اصلی در تمام پروژه‌های مربوط به بازسازی در بخش‌های صنعتی و تولیدی شناخته شده است. بنابراین باید حمایت‌های لازم برای تقویت این بخش انجام شود تا آنها بتوانند به مشارکت با یکدیگر نسبت به سرمایه‌گذاری در سوریه اقدام کنند.
به اعتقاد سفیر سوریه در تهران، تاسیس شرکت‌های مشترک ایرانی و سوری در این زمینه اثر مثبت خواهد داشت.
 

مناسبات اقتصادی دو کشور با انتظارات فاصله دارد

کیوان کاشفی، رئیس کارگروه مشترک ایران و سوریه در جمع فعالان اقتصادی ایران در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در اتاق ایران، میزبان وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، حضور و مشارکت جدی بخش خصوصی ایران در پروژه‌های بازسازی سوریه که از توافق‌ بین مقامات دو کشور است را مورد تاکید قرار داده و گفت: باوجود روابط گسترده سیاسی بین دو کشور، همچنان مناسبات اقتصادی با سطح انتظارات فاصله زیادی دارد. در این بین بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند و با استفاده از امکانات موجود در دو کشور تعاملات اقتصادی را افزایش دهد.
آنچه به اعتقاد این عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیش از هر چیز مانع توسعه روابط تجاری بین ایران و سوریه می‌شود، نبود اطلاعات کافی از قوانین، چارچوب‌های فنی و حقوقی و به‌طور کلی سلایق و نیاز بازار از هر دو کشور است؛ به این معنا که فعالان ایرانی بازار سوریه را به خوبی نمی‌شناسند و برای همین نمی‌توانند برای حضور در آنجا برنامه‌ریزی دقیق ارائه دهند.
کاشفی خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی منسجم و کارآمدی از بازار سوریه در اختیار نداریم و برای پرکردن این خلأ، سعی کردیم هیات‌های تجاری گوناگونی را به این کشور اعزام و از سوریه پذیرش کنیم. می‌توان گفت در ۸ ماه گذشته بیش از ۸ هیات بین دو کشور رفت‌وآمد کرده‌اند. از طرفی ایرانی‌های زیادی در نخستین نمایشگاه سوریه از آغاز دوره بازسازی این کشور، مشارکت کردند که ۴ برابر دوره‌های قبل بود.
رئیس کارگروه مشترک ایران و سوریه، حضور وزیر نفت و منابع معدنی این کشور در ایران را نقطه شروعی برای روابط بین دو کشور در حوزه نفت و انرژی توصیف کرد و گفت: ایران و سوریه تاکنون در این زمینه روابط چندانی نداشتند، امیدواریم این سفر آغازی برای این مناسبات باشد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران همچنین از تجهیز مرکز تجارت ایرانیان در دمشق به‌منظور ارائه مشاوره‌های اقتصادی به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در سوریه خبر داد و افزود: خوشبختانه تعداد پروازها بین دو کشور افزایش پیدا کرده و این می‌تواند زمینه توسعه گردشگری بین دو کشور را در آینده فراهم کند.
 

حمایت دولت سوریه از بخش خصوصی ایران

در ادامه علی سلیمان‌غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، سفرش به ایران را مکمل سفر معاون اول رئیس‌جمهوری ایران به سوریه و تلاش برای اجرایی‌کردن بندهای موافقتنامه‌ای که در آن دیدار به امضا رسیده بود، برشمرد و تصریح کرد: در بازدیدی که از عسلویه داشتم متوجه شدم، ایران توانسته در سطح بالایی فعالیت‌های خود را به خودکفایی برساند و این یکی از جنبه‌های مثبت تحریم است؛ اینکه ۶۰ درصد صنعت و فناوری نفتی در اختیار کارشناسان داخلی قرار دارد، یک موفقیت بزرگ به‌شمار می‌رود.
وی ادامه داد: دولت سوریه قصد دارد برای بازسازی کشور از تجربه و دانش ایران استفاده کند؛ این همکاری در بخش آموزش نیروی انسانی نیز انجام خواهد شد. در این زمینه توافق‌های بسیار خوبی انجام شده و پیگیر آن هستیم.
سلیمان‌غانم، استقبال شرکت‌های ایرانی از نمایشگاه مربوط به بازسازی سوریه را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: دولت سوریه از بخش خصوصی حمایت خواهد کرد؛ چراکه باور دارد کار باید به‌دست آنها انجام شود.
 

بازگشایی مرز بوکمال بین عراق و سوریه

در این نشست پیش از حضور هیات سوری در اتاق ایران، سیدحمید حسینی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، از بازگشایی مرز بوکمال بین سوریه و عراق در این هفته خبر داد و گفت: با این اقدام بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های مربوط به صادرات محصولات ایران به سوریه کاهش پیدا می‌کند. هرچند عراق همچنان عضو کنوانسیون کارنه نیست و قوانین بین‌المللی ترانزیت را رعایت نمی‌کند. وی ادامه داد: تا زمانی که این شرایط بر عراق حاکم باشد، مجبوریم در عراق هزینه گمرکی پرداخت و بعد از تخلیه بار، دوباره بارگیری کنیم.
درواقع مشمول صادرات دوباره می‌شویم که چندان روش مقبولی برای صادرکنندگان ایرانی نیست.
 این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه دولت عراق چنین برخوردی با صادرکنندگان ایرانی دارد، خوب است در ایران نیز بر اساس همین مکانیسم با محصولات ترانزیتی که به مقصد عراق از ایران عبور می‌کنند، برخورد کنیم. حسینی در ادامه آمار و اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی سوریه ارائه داد. بر اساس اظهارات او، ذخایر نفتی این کشور افزون‌بر ۲.۵میلیارد بشکه و ذخایر گازی آن ۲۴۰مترمکعب برآورد می‌شود. این کشور، روزانه ۳۰هزار بشکه نفت تولید و ۶۰هزار بشکه وارد می‌کند و ظرفیت پالایش ۱۱۲هزار بشکه نفت را دارد.
وی ادامه داد: تولید ناخالص داخلی سوریه ۲۵میلیارد دلار، میزان واردات این کشور ۵.۵میلیارد دلار و صادرات آن ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار است. سوریه در گذشته ۱۹درصد بازار عراق را در اختیار داشت و در صادرات صنایع سبک به عراق یکی از رقیبان اصلی ایران بود.
دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، امروز رقیبان اصلی ایران در بازار سوریه را چین و روسیه معرفی کرد.

عناوین برگزیده