تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۰۳
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۵۹۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تمرکز بر افزایش پرتفوی ریالی بانک صنعت ومعدن

می متالز - مدیر عامل بانک صنعت ومعدن گفت:14.9 میلیارد یورو تعهد ارزی برای بانک یک تهدید محسوب می‌شود براین اساس روی کاهش تعهدات ارزی از ۸۳ به ۷۰ درصد و افزایش پرتفوی ریالی تمرکز کرده‌ایم.
تمرکز بر افزایش پرتفوی ریالی بانک صنعت ومعدن

به گزارش می متالز، حسین مهری در یک نشست خبری با اعلام این مطلب با تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی برای بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ نیمایی افزود:افزایش نرخ ارز برای بازپرداخت تسهیلات، شوک به تولید است.

وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی ابلاغ کرده که جرایم وام‌های تا ۵۰ میلیون تومان نیز بخشیده شود وبانک صنعت ومعدن این‌کار را انجام داده ومنتظر ابلاغ بخشودگی تسهیلات تا یکصد میلیون تومان هستیم.

مطالبات ارزی بانک صنعت ومعدن ۹ هزار میلیارد تومان است که براساس بخشنامه بانک مرکزی با نرخ دلار ۷ هزار و۵۰۰ تومان و یورو ۸ هزار و۵۰۰ تومان محاسبه شده است.

وی افزود: وصول مطالبات ارزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶ درصد کاهش داشته، در حالی که ۲۳ درصد رشد را در مجموع تسهیلات ریالی و ارزی شاهد هستیم.

مهری تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز ظرف یک سال و نیم گذشته، بسیاری از متقاضیان و تولیدکنندگان توانایی بازپرداخت وام‌ها را ندارند و با توجه به اینکه منابع ارزی این بانک از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و منابع این صندوق نیز شرایط خاص خود را دارد، مقرر شد که متقاضیان صادرات را انجام دهند و از محل صادرات خود این تغییر نرخ ارز را جبران کنند.

مدیر عامل بانک صنعت ومعدن عدم کفایت سرمایه بانک که به 2.4 درصد رسیده ومطالبات ارزی را دو چالش این بانک اعلام کرد.

وی با تاکید براینکه تقویت بانکداری شرکتی، پیگیری استقرار حاکمیت شرکتی، توانمند‌سازی سرپرستی‌های استانی، وصول اموال مازاد بانک از برنامه‌های آینده بانک است، گفت: اولویت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز از دیگر برنامه هاست که در شش ماه امسال بیش از ۸۰ درصد رشد در تسهیلات این بخش داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: رقم 2.7 میلیارد دلار، پیشنهاد بانک صنعت ومعدن به نمایندگان مجلس برای افزایش سرمایه است که تصویب آن به بانک کمک می‌کند.

وی افزود: ۶۶ هزار و ۵۷ میلیارد ریال تسهیلات در ۶ماه اول سال ۹۸ به واحدهای صنعتی و معدنی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۲ درصدی داشته است.

مهری با بیان اینکه در کل سیستم بانکی تا پایان سال ۹۷ مانده مطالبات ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که سهم بانک صنعت و معدن ۸۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان (6.2 درصد) است گفت: مانده سپرده‌ها در سیستم بانکی نیز دو هزار و۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که سهم این بانک ۴ هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان و معادل دو دهم سپرده‌ها در سیستم بانکی بوده است.

وی مجموع فروش اموال مازاد و سهام این بانک در سال ۹۷ را سه هزار و ۵۸ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان در قالب ۸۴ مورد از اموال مازاد و سهام به دست آمده است.

عناوین برگزیده