به گزارش می متالز، ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع مبلغ ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان طی شش ماه ابتدایی سال فروش داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۴ درصدی را نشان میدهد. به عبارت بهتر این سه خودروساز ۲.۱ هزار میلیارد تومان کمتر از نیمه ابتدایی سال گذشته خودرو فروختند.
تعداد فروش خودروسازان در این مدت ۳۳۸ هزار و ۵۸۸ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۶ درصدی معادل ۱۱۸ هزار و ۴۱۶ دستگاهی را نشان میدهد. همچنین میانگین قیمت خودروهای فروخته شده بیش از ۳۹ میلیون تومان بوده است. با این حساب، متوسط قیمت محصولات سه خودروساز نزدیک به پنج میلیون تومان افزایش یافته و حکایت از رشد ۱۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.
با وجود افت شدید تیراژ، افزایش قیمت محصولات خودروسازان تا حدی اثر این موضوع را بر درآمد فروش آنها کاهش داده است. در واقع اگر خودروسازان قیمت محصولات را افزایش نمیدهند، حالا با افتی بسیار بیشتر از ۱۴ درصد در فروش مواجه شده بودند و قطعا بحرانی شدیدتر گریبان آنها را میگرفت.
همچنین با وجود افزایش قیمت محصولات خودروسازان این موضوع نتوانسته رشد شدید هزینههای تولید را پوشش دهد. متوسط قیمت خودروها تنها ۱۵ درصد بالا رفته، حال آنکه هزینههای تولید به شدت صعود کردند و تناسبی میان این دو به چشم نمیآید. درست است که قیمتهای حالحاضر خودروها بسیار بیشتر از نرخهای اعلامی در صورتهای مالی آنها است اما آنها با دستور وزارت صنعت مجبور شدند محصولات را با قیمتهای قدیم تحویل مشتریانی که در طرحهای پیشفروش سالهای گذشته خودروسازان شرکت کرده بودند، تحویل بدهند. در واقع قیمتهای اعلامی در صورتهای مالی خودروسازان، نرخهای قدیم پیش از مجوز وزارت صنعت برای قیمتگذاری در حاشیه بازار هستند.
بنابر آماری که ایرانخودرو به بورس ارائه کرده در ۶ ماه نخست سال ۱۵۵ هزار و ۵۲۵ دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۲۴ درصدی را به خود میبیند. به عبارت بهتر، ایرانخودرو در نیمه ابتدایی سال و در مقایسه با نیم سال نخست سال گذشته، ۴۹ هزار و ۱۹۱ دستگاه کمتر محصول فروخته است.
اما این خودروساز تا پایان شهریور سال جاری بالغ بر ۷.۳ هزار میلیارد تومان درآمد از ناحیه فروش محصولات داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲. ۳ درصد کاهش را نشان میدهد. ایرانخودروییها در واقع حدود ۲۴۳ میلیارد تومان کمتر از نیمسال نخست سال گذشته از ناحیه فروش محصولات کسب درآمد کردند. با توجه به این آمار، میانگین قیمت محصولات ایرانخودرو در نیمه ابتدایی سال حدود ۴۷ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که متوسط قیمت محصولات این شرکت در نیمه ابتدایی سال گذشته عدد ۳۷ میلیون تومان را نشان میدهد.
بنابراین میانگین قیمت محصولات ایرانخودرو در شش ماه ابتدایی سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تومان معادل ۲. ۲۱ درصد بالا رفته است.در بین محصولات ایرانخودرو، بیشترین قیمت نصیب سوزوکی گرند ویتارا شده چنانکه این شرکت آن را در نیم سال ابتدایی سال جاری بیش از ۱۵۳ میلیون تومان به فروش رساند یعنی ۱۷ میلیون تومان بیش از ۶ ماه ابتدایی سال گذشته.
در بین دیگر محصولات گروه پژو ایرانخودرو، میانگین قیمت بیش از ۴۳.۴ میلیون تومان در نیمه ابتدایی سال جاری فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۱ میلیون تومان رشد را نشان میدهد. آمار فروش پژوها نیز در ۶ماه ابتدایی سال جاری و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از ۱۷ هزار دستگاه کاهش یافته است.
همچنین بیش از ۱۷.۶ هزار دستگاه سمند با قیمتی حدودا ۳۹.۵ میلیون تومان فروختند که در مقایسه با سال گذشته، رشد ۱۳ میلیون تومانی را در قیمت و کاهش ۹ هزار دستگاهی را در فروش نشان میدهد. این خودروساز در فروش رانا آماری سه هزار و ۱۳۴ دستگاهی به جا گذاشته شده و هر دستگاه از این محصول نیز بیش از ۴۸.۷ میلیون تومان فروخته شده است.بنابراین فروش رانا در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، نزدیک به ۱.۵ هزار دستگاه افزایش یافته و قیمت آن نیز بیش از ۱۳ میلیون تومان بالا رفته است.
دنا هم آماری ۱۳ هزار و ۹۵۲ دستگاهی در فروش از خود به جا گذاشته و این خودرو را با قیمتی بیش از ۵۸.۸ میلیون تومان فروخته است. این در حالی است که نسبت به نیمسال ابتدایی سال گذشته، فروش دنا افتی سه هزار و ۶۷۳ دستگاهی را نشان میدهد اما قیمت آن حدود ۱۹ میلیون تومان افزایش یافته است.
اما ایرانخودروییها در نیمسال ابتدایی سال جاری تنها هزار و ۶۰۶ دستگاه تندر۹۰ را با قیمت حدودا ۴۱.۵ میلیون تومان به فروش رساندند که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، افت ۶ هزار و ۲۸۲ دستگاهی را در فروش و رشد حدودا ۳ میلیون تومانی قیمت را نشان میدهد.
دربین محصولات مونتاژی ایرانخودرو، هایما فروشی دو هزار و ۸۳۶ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و هر دستگاه از این محصول چینی نیز کمتر از ۹۱ میلیون تومان فروخته شده است. فروش این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج هزار دستگاه کاهش داشته اما قیمت آن حدود ۱.۸ میلیون تومان افزایش یافته است. هایما کمترین رشد قیمت را در بین محصولات به خود اختصاص داده است.
دانگ فنگ دیگر محصول چینی ایرانخودرو نیز که طی سال جاری سه هزار و ۳۵۴ دستگاه فروش داشته و قیمت آن نیز کمتر از ۴۲ میلیون تومان بوده در مقایسه با سال گذشته افت هفت هزار دستگاهی را در فروش تجربه کرده است. قیمت این محصول اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا تغییری نکرده است.
در نهایت ایران خودروییها چهار هزار و ۶۳۶ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را نیز به فروش رساندند که قیمت آن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. با این حساب، ایران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۶۰۲ دستگاه پژو ۲۰۰۸ کمتری فروخته اما قیمت این محصول حدود ۴ میلیون تومان رشد نشان میدهد.
اوضاع فروش در سایپا در شش ماه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۵.۷ هزار میلیاردتومان درآمد از ناحیه فروش ۱۷۹ هزار و ۲۴۲ دستگاه محصول بوده است. درآمد فروش سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳. ۷ درصد معادل ۳۹۰.۱ میلیارد تومان کاهش یافته و تعداد فروش نیز ۹ درصد بیش از ۱۷ هزار دستگاه پایین آمده است. در نهایت، میانگین قیمت خودروهای سایپا در شش ماه ابتدایی سال جاری ۳۲ میلیون تومان بوده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایشی ۵. ۱۸ درصدی معادل حدودا ۵ میلیون تومان نشان میدهد.
در بین محصولات سایپا، بیش از ۹۵ هزار دستگاه پراید با قیمت ۲۵.۳ میلیون تومان فروخته شده که در مقایسه با نیمسال نخست سال گذشته، افزایش حدودا ۱۲ هزار دستگاهی را در فروش و رشد ۷ میلیون تومانی را در قیمت نشان میدهد.
تیبا نیز فروشی بیش از ۷۷ هزار دستگاه داشته و قیمت آن نیز حدود ۳۲ میلیون تومان بوده است. بنابراین در مقایسه با نیمسال نخست سال گذشته، تعداد فروش این محصول بیش از ۱۲ هزار دستگاه کاهش یافته اما قیمت آن حدود ۸ میلیون تومان افزایش را نشان میدهد.
سایپا اما در فروش سراتو آماری هزار و ۹۳۲ دستگاهی از خود به جا گذاشته و این محصول را با قیمتی بیش از ۲۱۰ میلیون تومان فروخته است. با این حساب در مقایسه با نیمسال نخست سال گذشته، قیمت سراتو ۱۱۵ میلیون تومان رشد کرده اما فروش آن بیش از ۷ هزار دستگاه کاهش یافته است. با توجه به این آمار، سراتو رکورددار رشد قیمت در میان خودروهای تولیدی طی نیمسال ابتدایی سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به حساب میآید.
دیگر محصول سایپا یعنی آریو، فروشی ۶۳۴ دستگاهی با میانگین قیمت حدودا ۵۸ میلیون تومانی داشته که نسبت به سال گذشته افتی بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ دستگاهی داشته و قیمت آن بیش از ۵.۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
همچنین چانگان نیز فروشی ۲ هزار و ۸۱۸ دستگاهی با قیمت بیش از ۱۰۱ میلیون تومان داشته است که نشان میدهد قیمت این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۶ میلیون تومان رشد کرده و رقم فروش آن بیش از ۴.۷ هزار دستگاه کاهش یافته است.
طبق آمار ارائه شده به بورس توسط پارسخودرو، فروش این شرکت تنها ۳۱۲.۱ میلیارد تومان محصول معادل ۳ هزار و ۸۲۱ دستگاه بوده است.تعداد فروش این شرکت در نیمسال ابتدایی سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵. ۹۳ درصد معادل ۵۲ هزار و ۱۰۵ دستگاه افت کرده است. این افت ناشی از خروج رنو و برلیانس از ایران به دلیل تحریمها است.
درآمد فروش پارس خودروییها نیز در بازه زمانی تحت بررسی، افتی ۵. ۸۸ درصدی معادل بیش از ۲ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان را نشان میدهد. میانگین قیمت محصولات این شرکت طی سال جاری ۵۳ میلیون تومان بوده یعنی ۱۲ درصد معادل ۵.۷ میلیون تومان بیشتراز نیمه نخست سال گذشته.
در بین محصولات پارس خودرو، فروش گروه رنو ۳ هزار و ۵۳۷ دستگاه با قیمت حدودا ۴۸ میلیون تومان بوده که در مقایسه با نیمسال ابتدایی سال گذشته، افت تقریبا ۲۴ هزار دستگاهی را در فروش و رشد ۶ میلیون تومانی را در قیمت نشان میدهد.
همچنین ۱۶۶ دستگاه برلیانس را با قیمت بیش از ۴۶ میلیون تومان فروختند که از افت بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ دستگاهی فروش و کاهش حدودا ۳ میلیون تومانی در قیمت حکایت دارد. در واقع برلیانس با قیمت کمتری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به فروش رسیده که این موضوع احتمالا با سیاستهای دستوری وزارت صنعت در قیمتگذاری خودروها در ارتباط است.