تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۴۸
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۵۹۹۱۱
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت اعلام کرد:

تحریم علیه یکایک ملت ایران است، نه حکومت

می متالز - «تحریم‌کنندگان شوخی می‌کنند که این تحریم‌ها علیه حکومت و نظام است، تحریم‌ها علیه یکایک ملت ایران است. این‌گونه نیست کسی دلش به حال ملت ایران سوخته باشد.»
تحریم علیه یکایک ملت ایران است، نه حکومت

به گزارش می متالز، این جملات بخشی از سخنرانی روز گذشته وزیر نفت در بیستمین نشست تخصصی فرماندهان بسیج صنعت نفت بوده است.

با این حال بیژن زنگنه از عدم تحقق هدف تحریم‌کنندگان در به صفر رساندن میزان صادرات نفت ایران خبر داد. او می‌گوید: «هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت، محقق نشده است و نخواهد شد. شهادت می‌دهم همکاران فعال در این بخش‌ها با همان روحیه فداکاری رزمندگان دوران جنگ تحمیلی کار می‌کنند.»

زنگنه با اشاره به اینکه شرایط کنونی کشور، شرایط خطیری است، اظهار کرد: باید با تدبیر و مقاومت و به یاری خداوند با سربلندی و سرافرازی از این وضع عبور کنیم.

او با یادآوری اینکه دشمنان تاریخی ما حدود دو سال پیش با تحلیل‌های نادرست و خیال خامشان به این تصور رسیدند که زمان ضربه نهایی به جمهوری اسلامی ایران فرا رسیده است، تصریح کرد: منافقان، رژیم صهیونیستی و بعضی از همسایگان ما که به آنها «حسود» می‌گویم، محرکان اصلی حاکمان کنونی آمریکا در این مسیر بودند.

آقای جان بولتون سخنگو و حقوق‌بگیر منافقان بود. وزیر نفت ادامه داد: منافقان هیچ‌گاه در طول این ۴۰ سال اخیر مانند امروز در کاخ سفید نفوذ نداشتند.

  راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم

زنگنه با اشاره به اینکه با تدبیر و جانفشانی مسوولان کشور هم‌اکنون مشکل و کمبودی در زمینه کالاهای اساسی نداریم، تاکید کرد: تحریم‌کنندگان می‌خواستند در کشور قحطی راه بیندازند، مردم را با گرسنگی به ذلت و خواری بیندازند.

هر اتفاقی بیفتد آنها (تحریم‌کنندگان) مسوول‌ هستند؛ زیرا آنها دنبال جنایت علیه ملت ایران هستند.وزیر نفت با یادآوری دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: آنچه در شرایط کنونی جریان دارد، یک جنگ تمام عیار و کامل است.

تفاوت این دوره با دوران جنگ تحمیلی این است که در این جنگ به ظاهر شهید، جانباز و مجروح نداریم؛ اما فشارهای اقتصادی که به کشور وارد می‌شود به مراتب از دوران جنگ تحمیلی بیشتر است.

وی تصریح کرد: بارها گفته‌ام، در جنگ قبلی هر میزان توانستیم نفت فروختیم و هیچ مانعی نداشتیم، پول آن را نیز دریافت می‌کردیم و هرچه هم می‌خواستیم، می‌خریدیم.

اکنون تلاششان این است نگذارند نفت بفروشیم، اگر فروختیم پول آن را نگیریم، اگر پول آن را دریافت کردیم نتوانیم با آن کالایی خریداری کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه اکنون زمان نبرد و جنگ است و ما در اوج جنگ‌ هستیم، تصریح کرد: در این شرایط باید بدون سروصدا و رجزخوانی برای دشمن، محکم، جدی، جهادی و مجاهدانه کار و مقاومت کنیم. 

او افزود: نفت در خط مقدم این جنگ اقتصادی است و کسی جلوتر از ما نیست. اگر نتوانیم نفت تولید و صادر کنیم در کشور اختلال ایجاد می‌شود.

اگر نفتی به فروش نرسد، پولی هم نیست که با آن کالاهای اساسی و تجهیزات را خریداری و زندگی جاری خود را اداره کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه به صفر رساندن صادرات نفت ایران هدف اصلی دشمن از همان ابتدا بوده است، افزود: با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت هرگز چنین هدفی محقق نشده است و به امید خدا محقق هم نخواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: شهادت می‌دهم همکارانی که در این بخش‌ها کار می‌کنند به واقع با همان روحیه فداکاری رزمندگانی کار می‌کنند که در اوج جنگ کار می‌کردند، برخی همکاران صنعت نفت هم‌اکنون مجاهدانه فعالیت می‌کنند.

  ضرورت نشان دادن تصویر واقعی صنعت نفت

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای تقویت امید باید تصویر واقعی صنعت نفت به جامعه ارائه شود و اجازه ندهیم مردم تصویرهای خلاف را ببینند، یادآور شد: صنعت نفت امسال با سخت‌ترین فشار که در طول تاریخ این صنعت بی‌سابقه بوده، روبه‌روست؛ اما ثابت کردیم زندگی در صنعت نفت جاری است و امید در همه ارکان صنعت و اجزای صنعت نفت وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی صنعت نفت به هیچ‌وجه عادی نیست، اما در همین شرایط هم به همت همه همکارانمان در حال پیشرفت واقعی و انجام کارهای بزرگ هستیم، ادامه داد: پارس جنوبی با وجود همه فشارهایی که بر ما وارد شده، فعال و زنده است و کوچک‌ترین وقفه‌ای در آن حاصل نشده است.

پارسال از همسایه‌مان در این میدان مشترک پیشی گرفتیم. زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ادامه می‌یابد، گفت: امسال نزدیک روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی به مدار تولید می‌آید که رقم فوق‌العاده بزرگی است.

گفتن این اعداد نجومی هم‌اکنون راحت است؛ در حالی که سال‌های زیادی همه ظرفیت روزانه پالایش گاز ما ۷۰ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه ما بسیاری از تحریم‌ها را با زحمات فراوان و مجاهدت دور می‌زنیم و مسیرهای مختلف را امتحان می‌کنیم و خسته نمی‌شویم، به گازرسانی اشاره کرد و گفت: گازرسانی با تمام قدرت در حال پیشرفت است و همچنان روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود.

جمعیت زیر پوشش گازرسانی هم اکنون به ۹۵ درصد کل کشور رسیده است. وزیر نفت ادامه داد: انجام این فعالیت‌ها تنها جنبه فنی و عمرانی ندارد، بلکه می‌خواهیم بگویم ما زنده‌ایم و با امید به آینده در حال فعالیت هستیم.

  فساد را فریاد بزنید

زنگنه ادامه داد: بعضی افراد صنعت نفت را آزار می‌دهند و در این شرایط که فرماندهی این جنگ با صنعت نفت است منحرف کردن فرماندهان جنگ به موضوعات فرعی کار بدی است و این در عملکرد مدیران تاثیر می‌گذارد.

وی درباره برخورد قاطع با فساد گفت: فساد به معنای واقعی‌اش فقط این نیست که یک نفر پولی را بردارد. فسادهای بزرگ به تغییر ساختارها در اجتماع و حتی تاثیر در قدرت سیاسی و ساختار جامعه هم منتج می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه انجام فساد برای هیچ کسی مجاز نیست و باید با آن کاملا برخورد کنید، گفت: در اعلام فساد آهسته حرف نزنید، بلکه داد بزنید؛ اما سند داشته باشید و اعلام شما از روی مسائل شخصی نباشد.

وی با یادآوری اینکه روزانه صدها پیامک گزارش خلاف دریافت می‌کنم، اظهار کرد: بعضی از آنها پایه‌ای ندارد و جنگ قدرت است؛ اما موارد دیگر به جد پیگیری می‌شود.

عناوین برگزیده