تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۶۰۰۲۸
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر صنعت تشریح کرد

جایگاه نخست ایران در اکتشافات معدنی خاورمیانه

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه‌های اکتشافی که از دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و امسال که بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر به اجرا گذاشته می‌شود، ایران جایگاه نخست از نظر اکتشافات معدنی را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
جایگاه نخست ایران در اکتشافات معدنی خاورمیانه

به گزارش می متالز، «خداداد غریب پور» روز سه شنبه در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران با رویکرد به پهنه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه هنری انقلاب اسلامی، افزود: مجموع فعالیت اکتشافی در دولت یازدهم تا سال ۹۷ به رقم ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع رسید، اکنون از مجموع یک میلیون کیلومتر عرصه‌های قابل اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)  سهم ۶۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: سازمان ایمیدرو آمادگی دارد تا در زمینه اکتشاف به هر میزان ارز مورد نیاز باشد، آن را تامین کند. مراتب به خانه معدن ایران اعلام شده، زیرا فعالیت اکتشافی به عنوان بنیان کار در عرصه معدن محسوب می‌شود.
معاون وزیر صنعت اضافه کرد: امروز براساس اطلاعات موجود میزان ذخیره سنگ آهن با روند فعلی ظرف ۲۰ سال پاسخگوی نیاز است و این دوره زمانی برای مس و فلز روی نیز پیش بینی شده و اکتشاف بیش از پیش باید تحقق یابد.

وی موضوع جدی در ارتباط با فعالیت معادن را تخصیص ندادن منابع بانکی به این بخش دانست که امسال برای نخستین بار با ارزش گذاری معدن سنگ آهن گل گهر به میزان ۱.۱ میلیارد دلار یکی از بانک های تجاری پای در این مسیر گذاشت که در آینده می تواند با تخصیص منابع بانکی مشکل این بخش برطرف شود .

رئیس هیات عامل ایمیدرو برنامه امسال را افتتاح ۳.۹ میلیارد دلار طرح های آماده بهره برداری ذکر کرد و گفت: پیش بینی شده که ۱۰ هزار فرصت شغلی مستقیم جدید در این ارتباط ایجاد شود که مشاغل غیر مستقیم زیادی را به دنبال خواهد داشت، درحالی که پارسال ۲.۱ میلیارد دلار طرح های مربوط به ایمیدرو به بهره برداری رسید.

براساس این گزارش در حاشیه این همایش تفاهمنامه همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با سازمان فضایی ایران به امضا رسید که خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران آن را به منظور بهبود و ارتقای بهره وری بخش معدن وصنایع معدنی امضا کردند.

عناوین برگزیده