تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۶۰۶۱۸

ایستگاه راه آهن مهاباد مخروبه ایی فراموش شده

می متالز - سرویس آذربایجان غربی - ایستگاه راه آهن مهاباد 6 سال بعد از افتتاح هنوز تکمیل نشده و ویرانه ایی است که دولت هم حاضر به تحویل گرفتن آن از پیمانکاران نیست.
ایستگاه راه آهن مهاباد مخروبه ایی فراموش شده

به گزارش می متالز، با وجود دمین سوت قطار و اتصال مهاباد به شبکه سراسری حمل و نقل ریلی، ایستگاه راه آهن این شهرستان 6 سال پس از افتتاح، هنوز تکمیل نشده است.

ایستگاه راه آهن مهاباد با زیربنای ۱۹۰۰ مترمربع در ۱۵ کیلومتری این شهر واقع شده و بیش از ۴۲ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است. اما وضعیت موجود این ایستگاه با میزان اعتبار صرف شده چندان همخوانی ندارد و بیشتر شبیه مناطق جنگ زده است. بهره برداری از این ایستگاه راه آهن سال 92 آغاز شد، اما تا کنون پیمانکار این طرح را به وزارت راه و شهرسازی تحویل نداده است.

نشست ساختمان ایستگاه، نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی و به کار گیری مصالح ساختمانی نا مرغوب که باعث شده این سازه در 5 ساله اول احداث آن، به یک ساختمان قدیمی و مستهلک تبدیل شود. مشکلاتی از این قبیل باعث شده تا دولت بعد از 6 سال هنوز نتواند این طرح را از پیمانکار تحویل بگیرد

پروژه راه آهن مراغه به ارومیه سال 92 به مهاباد رسید و در دولت دهم با حضور رییس جمهوری وقت، 15 اردیبهشت ماه همان سال در قالب طرح های مهر ماندگار به بهره برداری رسید.  اما با وجود اتصال به شبکه راه آهن سراسری، ایستگاه قطار مهاباد، این شهر توقف هایی در روند کاری خود را شاهد بود تا اینکه در مهر ماه سال گذشته ایستگاه مهاباد به شبکه سراسری حمل و نقل بار ریلی پیوست و برای اولین بار در ایستگاه راه آهن مهاباد، محموله ترانزیتی به وزن ۲۰ هزار تن میلگرد تخلیه شد.

سال گذشته نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی  از حضور اکیپی از راه آهن و وزارت راه و شهرسازی جهت بازید از ایستگاه مهاباد و رفع مشکلات آن خبر داد.

محمودزاده گفت: در جلسه ای که با معاونان حقوقی و امورمجلس، راهداری و حمل نقل جاده ای و راه های روستایی وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن کشور، مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با تکمیل ایستگاه قطار مهاباد و تسریع در اجرای عملیات بهسازی آن داشتیم، این مشکلات بررسی شد تا راهکارهایی برای رفع آنها اتخاذ شود و اگر پیمانکار در این مورد تخلفی انجام داده با آنها برخورد شود.

هر چند این ایستگاه قطار به دلیل دوری مسافت از شهر و عدم تمایل مردم به مسافرت ریلی تا کنون چندان مورد استفاده نبوده است اما جالب اینجاست که در عدم استفاده مردم هم به مخروبه تبدیل شده است!

اکنون با 6 ساله شدن این ایستگاه قطار مخروبه و عدم رفع مشکلات آن باید مسئولین امر پاسخ دهند که در وهله رفع مشکلات و نواقص این ایستگاه چه شد؟ و همچنین برخورد با پیمانکاری که این مخروبه را تحویل داده، به کجا رسیده است؟

 

عناوین برگزیده