به گزارش می متالز، نادر سخا مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به قطعاتی که در این شرکت داخلی سازی شده است، گفت: با توجه به موج تحریمها تاکنون قطعات فراوانی از جمله ECU (یونیت کنترلر موتور) و ACU (یونیت کنترلر ایربگ) به طور کامل داخلی سازی شده و به تولید انبوه رسیده است و کمتر از یک ماه دیگر در این صنعت استفاده میشود. همچنین همهی محصولات مربوط به کنترل بدنه مانند جلو آمپر، مولتی مدیا، نمایشگر چند منظوره، یونیت کنترل مرکزی (BCM) و فیوز باکسها هم به طور کامل داخلی سازی و به تولید انبوه رسیده اند.
مدیرعامل قطعه سازی کروز با اشاره به خودروهایی که از قطعات داخلی سازی شده استفاده میکنند، بیان کرد: در خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، دنا، سمند سورن و سایر خودروها جلو آمپر، دستگاه پخش خودرو، سنسور دنده عقب و یونیت کنترل مرکزی در آنها استفاده میشوند. همچنین به تازگی با گروه خودروسازی سایپا در پروژه ساینا و کوئیک و خودروهای جدید این شرکت طرحی برای استفاده این قطعات در حال انجام است.
وی درخصوص داخلی سازی ترمز توضیح داد: ترمز از بخشهای متفاوتی تشکیل شده که نزدیک به ۸۰% آن داخلی سازی شده و به زودی بخش باقیمانده آن هم به تولید داخل میرسد و به بازار عرضه میشود.
سخا با توضیح مشکلات موج تحریمهای اول در صنعت خودروسازی اظهار داشت: در دوره تحریمهای اول که پژو همکاری خود را با ایران قطع کرد و تولید خودروهای وابسته به آن مانند پژو ۲۰۶ متوقف شد، شرکت صنایع تولیدی کروز توانست پلتفرم برق و الکترونیکی که مورد نیاز این دسته از خودروها بود طراحی و تولید کند که به پاس زحمت متخصصان کروز این قطعات داخلی سازی شد و ایران خودرو توانست دوباره ۲۰۶ و سایر خودروها را تولید و به بازار عرضه کند.
مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در ادامه به تشریح مشکلات تحریمهای دوم پرداخت و ادامه داد: در تحریمهای دوم در مورد ABS ترمز به مشکلاتی برخوردیم و شرکتی که تکنولوژی ABS را در دست داشت، پیرو فشار تحریمهای ظالمانه آمریکا ارتباط خود را با ما قطع کرد، به همین منظور مجبور به استفاده از سیستم ترمز (ABS) جدید دیگری شدیم که با پلتفرم قبلی هماهنگ نبود و به دنبال آن به تغییر پلتفرم قبلی پرداختیم. البته این تغییر پلتفرم سیستم ترمز یک پروژهی هشت ماهه بود که با توجه به زحمات پرسنل متخصص گروه کروز و به حسب فوریت نیاز شرکتهای خودروساز داخلی ظرف سه ماه با تکیه بر استعداد جوانان ایرانی از مرحله طراحی تا ساخت و تولید انبوه اجرا شد و خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۴۰۵ و پارس به این سیستم مجهز شدند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این طراحی باعث شد قابلیتهای این پلتفرم نسبت به پلتفرم قبلی بهبود یابد که از جمله امکانات بیشتر میتوان به قابلیتهای برق و الکترونیکی، به روزتر و اضافه شدن امکانات نرم افزاری بیشتر اشاره کرد که این تغییرات سطح ایمنی مشتریان را افزایش و استفاده از آن را برای رانندگان آسودهتر کرده است.