تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۶۱۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

تعمیرات در واحدهای فولادسازی چین، عامل رشد قیمت ورق گرم شد

می متالز - قیمت ورق گرم فولادی چین در هفته نخست ماه سپتامبر افزایش شدیدی داشت. این رشد را از یک‌سو باید منوط به افزایش تقاضا در شرکت‌های محلی این کشور دانست. از سوی دیگر نیز واحدهای فولادی این کشور در حال اجرای فعالیت‌های تعمیری هستند و این موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت به‌نظر می‌رسد.
تعمیرات در واحدهای فولادسازی چین، عامل رشد قیمت ورق گرم شد

به گزارش می متالز، فولادسازان اصلی چین، در روز پنج‌شنبه، 7 سپتامبر 2017، محصولات ورق گرم خود را در محدوده قیمت فوب بین 590 تا 620 دلار به‌ازای هر تن برای فروش ارایه کردند. گفتنی است که این قیمت‌ها نسبت به پایان هفته قبل رشد 30 تا 50 دلاری را پشت سر گذراند. این افزایش ناگهانی قیمت در شرایط کنونی سبب شد تا صادرات تقریبا متوقف شود. در چنین شرایطی اغلب خریداران ترجیح می‌دهند منتظر بمانند تا ببینند آیا در روند تغییر شدید قیمت‌ها، تغییری حاصل می‌شود یا خیر.

نمودار 1 قیمت فوب ورق گرم صادراتی در تاریخ 7 سپتامبر به‌ازای هر تن برای تحویل در اواخر ماه سپتامبر یا اکتبر را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست واحد هبی استیل (HBIS) و شرکت فولاد بنژی (Benxi) ورق گرم خود را با قیمت 590 دلار برای فروش عرضه کردند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که قیمت هر تن محصول این 2 واحد نسبت به هفته گذشته، افزایش 30 دلاری را تجربه کرد. شرکت فولاد بائوتو (Baotou) نیز هر تن محصول خود را با قیمت فوب 600 دلار عرضه کرد. واحد فولاد ریژائو (Rizhao) نیز قیمت 610 دلار را برای هر تن محصول خود پیشنهاد داد که نسبت به یک هفته گذشته رشد 50 دلاری داشت. ورق گرم فولادی گروه شاگانگ (Shagang) نیز با 55 دلار افزایش به‌ازای هر تن، با قیمت فوب 620 دلار عرضه شد.

گفتنی است که آتش‌سوزی در واحد آهن و فولاد بنژی (Benxi) را باید دلیل دیگری برای رشد چشم‌گیر قیمت‌ها دانست. با وجودی که این واحد اعلام کرده است، که تا 16 سپتامبر، فعالیت خود را مجددا آغاز خواهد کرد، اما همچنان تغییری در روند صعودی قیمت‌ها حاصل نشده است. باید خاطرنشان ساخت، بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند که پس از افزایش سریع قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، افت قیمتی نیز تقریبا با همان سرعت رخ دهد؛ هرچند که این امر محقق نشد.

علاوه بر این، اجرای اقدامات تعمیر و نگه‌داری در واحدهای فولادی چین عامل دیگری بر افزایش قیمت‌ها عنوان شد. گرچه این اقدامات به مدت زمان طولانی نیاز ندارد؛ اما انتظار می‌رود تا در آینده نزدیک، اجرای این عملیات در بین واحدهای فولادسازی افزایش یابد. در این بین، شرکت فولاد بائوتو (Baotou) احتمال دارد که به منظور اجرای تعمیرات، خط نورد گرم خود را برای 15 روز به تعلیق درآورد. این اقدام در تولید 150 هزار تن ورق گرم موثر خواهد بود. به‌علاوه شرکت آهن و فولاد آنشان (Anshan) نیز اعلام کرده که در یک بازه 10 روزه و در اواسط ماه سپتامبر اقدام به اجرای تعمیرات خواهد کرد. این موضوع موجب کاهش تولید 70 هزار تنی از محصولات این شرکت در مدت زمان یاد شده خواهد شد. چندین واحد کوچک دیگر نیز با تعلیق عملیات تولید خود، مشغول به اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگه‌داری هستند تا اصلاحات لازم را قبل از بازرسی‌های زیست‌محیطی به پایان برسانند.

در نهایت باید افزود که بازار داخلی چین همچنان قدرتمند به‌نظر می‌رسد و تقاضا در آن بسیار بالاست؛ در نتیجه انتظار می‌رود این رشد قیمت‌ها همچنان تداوم یابد.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت