تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۶۱۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

15 کیلوگرم طلای عرضه شده فروش نرفت

می متالز - پس از مدت‌ها که طلا مجددا در بورس کالا عرضه شد، با وجود عرضه نسبتا مناسب و نیز تقاضای درخور توجه، اما معامله‌ای صورت نگرفت. در حالی که انتظار می‌رفت بورس کالا شاهد معاملات شمش طلا باشد، اما در آخرین لحظات خریداران از معاملات طلا پا پس کشیدند. در حقیقت افزایش ناگهانی قیمت طلا باعث شد تا خریداران نسبت به ادامه روند افزایش قیمت اطمینان نداشته باشند و بنابراین معامله‌ای صورت نگرفت.
15 کیلوگرم طلای عرضه شده فروش نرفت

بازار جهانی طلا طی یکی دو ماه اخیر بیشترین جهش قیمت را در سال 2017 تجربه کرد و به بالاترین قیمت خود در این سال رسید. این افزایش قیمت ناشی از کشمکش آمریکا با کره شمالی و تهدیدات 2 طرف علیه یکدیگر بود. طی یکی دو ماه اخیر کره شمالی چندین آزمایش موشکی انجام داد و در آخرین اقدام ، یک بمب اتمی را آزمایش کرد. در طرف مقابل، آمریکا و رئیس جمهور این کشور بارها در فضای مجازی و تریبون‌های رسمی کره شمالی را تهدید به جنگ کرد و حتی سامانه ضد موشکی را به کره جنوبی منتقل ساخت. در میان این کشمکش، طلا بیشترین سود را برد و افزایش قیمت شگفت‌انگیزی را تجربه کرد. به‌طوری که بهای هر اونس طلا طی یک ماه از هزار و 260 دلار به هزار و 350 دلار رسید و بیشترین جهش قیمتی و کم‌سابقه خود را تجربه کرد. در نگاه اول ممکن است این افزایش قیمت برای تولیدکنندگان و معامله‌گران جذاب به‌نظر برسد؛ اما عدم اطمینان از پایداری قیمت بالای طلا باعث می‌شود تا معامله‌گران و خریداران طلا احتیاط بیشتری به خرج دهند؛ چرا که این افزایش ناگهانی قیمت به احتمال بسیار زیاد کاهش ناگهانی را همراه خواهد داشت.

چنین شرایطی در بازار طلای کشور در بورس کالا رخ داد. البته طی یکی دو ماه اخیر تولیدکنندگان طلا از عرضه شمش در بورس کالا خودداری کردند تا بلکه قیمت این فلز گران‌بها افزایش یابد که چنین نیز شد؛ اما هنگام عرضه، خریداران دست از معامله کشیدند و با وجود تقاضای مناسب در بورس کالا برای شمش طلا، این فلز گران‌بها معامله نشد. گفتنی است که طی هفته گذشته در ساعاتی نیز سامانه‌های نشانگر طلا در اتحادیه طلا و جواهر از دسترس خارج شدند و در نتیجه یکی دو معامله طلا بدین ترتیب انجام نشد. در این رابطه نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته 15 کیلوگرم شمش طلای یک کیلوگرمی با عیارهای گوناگون عرضه شد و در مقابل آن 21 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. به عبارت بهتر، تمامی نوبت عرضه‌های طلا تقاضا داشتند؛ اما در نهایت هیچ معامله‌ای صورت نگرفت و این فلز گران‌بها رینگ بورس را بدون خریدار ترک کرد. طلای با عیار 997 به میزان 6 کیلوگرم عرضه شد که تقاضایی در حدود 9 کیلوگرم داشت. عرضه شمش طلای 998 نیز به میزان 4 کیلوگرم بود که کیلوگرم تقاضا داشت. شمش طلای 999 نیز 5 کیلوگرم عرضه شد که این محصول نیز 8 کیلوگرم تقاضا داشت.

نمودار 2 نیز نشان می‌دهد که معدن طلای زرشوران به میزان 11 کیلوگرم شمش طلا با عیارهای 998 و 997 عرضه کرد. ضمن اینکه معدن طلای موته نیز شمش طلای 999 را به میزان 4 کیلوگرم عرضه کرد که هیچ یک از این 2 شرکت نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند.

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند