تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۶۳۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روزگار خاکستری گچ

می متالز - اگر به سمنان سفر کنید، همین که پا در جاده‌های کویری‌اش بگذارید، در نخستین نگاه متوجه جایگاه بی‌بدیل گچ در این استان خواهید شد؛ چراکه آنچه بیش از همه در این دیار به چشم می‌آید، معادن گچ‌ هستند که دود و گرد غلیظ سفیدی آنها را به آسمان آبی کویر متصل می‌کند.
روزگار خاکستری گچ

به گزارش می متالز، غنای این ماده معدنی گچ را به یکی از محصولات استراتژیک در ششمین استان پهناور کشور تبدیل کرده است. با این همه، چندسالی است که صنعت گچ در این استان حال‌و‌روز خوشی ندارد.
جدای از تحریم‌های ظالمانه که به‌احتمال زیاد این بخش را هم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بی‌نصیب نگذاشته است؛ رکود حاکم بر صنعت ساخت‌وساز بر میزان تولید و صادرات معادن گچ استان سمنان تاثیر مستقیم گذاشته و درحال‌حاضر این معادن با نیمی از ظرفیت کار می‌کنند.

 

بی‌رمقی بازار گچ

پروین مومن‌آبادی، فعال اقتصادی در حوزه گچ، از این ماده معدنی به عنوان یکی از مهم‌ترین موادمعدنی استان سمنان نام برد و گفت: صنعت گچ ایران در بی‌رمقی به‌سر می‌برد.
وی اظهار کرد: شرایط دشوار اقتصادی، مشکلات گریبان‌گیر تولید، رکود در بازار مسکن و ساخت‌وساز، کمبود سرمایه در گردش و نبود نقدینگی، نبود بازار و... از اصلی‌ترین دلایل رکود در تولید گچ استان سمنان است.
رئیس کانون زنان بازرگان استان سمنان از افزایش هزینه‌های تولید و صادرات کالاهای تولیدی به عنوان یک مشکل نام برد و تصریح کرد: جدا از فعالان تولید، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ۳برابر شدن هزینه حمل با کشتی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و... فروشندگان و تاجران گچ را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.
وی با اشاره به اهمیت گچ در این استان افزود: معادن این استان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و ذخیره‌گاه گچ ایران نیازمند حمایت بیشتری هستند.
مومن‌آبادی از وجود بیش از ۵۰ کارخانه فعال گچ در سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: این معادن درحال‌حاضر با ۵۰درصد ظرفیت کار می‌کنند.
وی از بازگشت رکود به بازار مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید گچ در استان یاد کرد و گفت: از طرف دیگر کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش سبب شده معادن گچ استان نتوانند از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.
این فعال اقتصادی با انتقاد از رویه حاکم بر بانک‌ها اظهار کرد: شیوه‌های اعطای تسهیلات و دریافت وثیقه‌ها سبب شده بسیاری از معادن گچ استان نتوانند از تسهیلات بانکی برای سرمایه‌درگردش خود بهره ببرند.
وی سود بانکی بالا را دیگر مشکل و مانع پیش‌روی فعالان اقتصادی در کشور ارزیابی و بیان کرد: سود بالا و بهره بانکی غیرمنطقی و سختگیری‌های جدی در پذیرش ضمانت و... سبب شده فعالان این بخش امیدی به حل مشکلات این صنعت مهم نداشته باشند.
مومن‌آبادی طولانی شدن بازگشت سرمایه به تاجران و تولیدکنندگان گچ را دیگر مشکل جدی فعالان این بخش دانست و افزود: گاهی بازگشت فروش گچ ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد و این درحالی است که نهاد‌های خدمات‌رسان دولتی همچون گاز، آب، برق، امور مالیاتی و... طلب خود را به‌روز می‌‌خواهند.
رئیس کانون زنان بازرگان استان سمنان، از گچ سمنان به عنوان یک کالای مرغوب نام برد و گفت: تعدد معادن گچ یکی از مزیت‌های مهم سمنان است و انتظار می‌رود توجه بیشتری به این حوزه و فعالان آن شود.

 


۶ درصد گچ جهان را سمنان تولید می‌کند

ایران بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گچ در جهان است و سمنان که بیشترین ذخایر معدنی گچ در ایران را دارد، از استان‌های مهم در زمینه تولید و عرضه گچ در کشور و منطقه است. در راستای این ماده معدنی در استان، همین بس که سمنان به‌تنهایی ۶درصد گچ جهان را تولید می‌کند.
عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور و عامل توسعه خوشه صنعتی گچ سمنان معتقد است، استان سمنان به صورت عام و شهرستان سمنان و سرخه به‌طور خاص جایگاه نخست معادن و ذخایر گچ در کشور است.
داوود مداح افزود: وجود افزون بر ده‌ها کارخانه تولید گچ ساختمانی استان سمنان را به پایگاه اصلی تولید و فرآوری گچ در کشور تبدیل کرده و این استان در زمینه معدن و فرآوری گچ رتبه نخست کشور را دارد.
وی با بیان اینکه افزون‌بر ۵۰معدن فعال گچ در محدوده سمنان وجود دارد، خاطرنشان کرد: سمنان به‌تنهایی ۶درصد گچ جهان و ۸۰درصد گچ کشور را تامین می‌کند، از این‌رو گچ مهم‌ترین ماده معدنی در این استان پهناور است.
عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور در پاسخ به پرسشی درباره افق‌های پیش‌روی این صنعت در استان اظهار کرد: اگر نگاه به صنعت گچ فقط تبدیل سنگ گچ به پودر گچ و کاربرد آن در ساختمان باشد، جز تثبیت وضعیت موجود حرفی برای گفتن نخواهیم داشت، ازاین‌رو برای ارتقای جایگاه صنعت گچ باید به فرآورده‌های نوین روی بیاوریم. اگر قرار باشد جایگاه صنعت گچ استان ارتقا پیدا کند و درآمدزایی در این حوزه افزایش یابد، باید به سوی فرآورده‌های نوین حرکت کنیم.
این عضو میز کالایی گچ کشور، ارتقای فناوری موجود به فناوری نوین و همچنین تولید فرآورده‌های نوین گچی را دو راهکار برای ارتقای جایگاه صنعت گچ عنوان کرد و افزود: در بلندمدت باید به تولید فرآورده‌های نوین گچی مانند پنل گچی، دیوار گچی، دیوار گچی ضدآتش، دیوار گچی ضدآب، فیبر نوری گچی، نانوگچ و... پرداخت.
مداح با بیان اینکه صنعت گچ چندین هزار شغل در این استان ایجاد کرده، ادامه داد: عمده گچ تولیدی این استان به دیگر استان‌ها صادر می‌شود. با توجه به اینکه ۶درصد گچ جهان در سمنان تولید می‌شود، هرسال بخشی از گچ تولیدی استان با صدور به بازارهای جهانی برای کشور ارزآوری خوبی دارد.
به هر روی روزگار صنعتی که با ۵۰درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کند اگر نگوییم «سیاه» که «خاکستری» است یا دست‌کم «سپید» نیست؛ چراکه مشکلات بسیاری در سال رونق تولید، گریبانگیر فعالان این بخش در استان شده است.

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید