به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی در حاشیه نشست شورای توسعه چابهار که امروز چهارشنبه در محل وزارت صمت برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: این دومین جلسه شورای هماهنگی توسعه چابهار بود، البته خود بندر چابهار برنامه های توسعه ای دارد اما آن چیزی که در این شورا و جلسات دنبال می کنیم این است که توجهات به سمت بندر چابهار معطوف شود.
او با بیان اینکه ما در شرایط سخت و محدودیتها به دنبال احیای ظرفیت های بالقوه خود در کشور هستیم، تصریح کرد: امروز بندر چابهار یک ظرفیت خوبی است که در کنار سایر بنادر جنوبی مانند بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی و خرمشهر به عنوان یک بندر استراتژیک تجاری تعریف شود که هدف ما هم این است تا از مسیر توسعه چابهار استان سیستان و بلوچستان نیز توسعه یابد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اعلام اینکه بخشی از تامین کالاهای اساسی که در بنادر جنوبی متمرکز بوده است، به سمت بندر چابهار منتقل شده است، گفت: با پهلوگیری این کشتی های زیرساختهای بندر چابهار نیز در حال تامین هستند و دستگاههای مرتبط مانند گمرک هم رویه ها و تخفیفات و ترجیحات و تسهیلات ترخیص و انتقال کالاها را مصوب کرده اند.
مدرس خیابانی با بیان اینکه تاکنون 350 هزار تن کالاهای اساسی و ضروری کشور در بندر چابهار یا تخلیه شده یا برنامه حمل دارد، افزود: علاوه بر شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام که دو شرکت دولتی هستند، بخش خصوص نیز برای انتقال بخشی از کالاهای خود به بندر چابهار اعلام آمادگی کرده است.
او ادامه داد: با تخلیه و حمل بار و کالاهای اساسی در این بندر، هزینه های انتقال به مبادی مصرف مانند دامداری ها و مرغداران و مصرف کننده های نهاده های دامی به شدت کاهش خواهد یافت و به نفع مصرف کننده و کشور است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اعلام اینکه 10 برنامه برای توسعه و رونق بندر چابهار داریم، اضافه کرد: این برنامه ها در زمینه های راه اندازی کارخانه های فرآوری برنج، راه اندازی و احیا صنایع کشتارگاهی و بسته بندی چابهار هستند و تامین زیرساختهایی مانند انبارداری و سیلوسازی و مخازن روغن از جمله آنها است.
مدرس خیابانی با اعلام اینکه 100 هزار تن ظرفیت سیلوسازی برای بندر چابهار تعریف شده است، بیان کرد: برای راه اندازی مخازن روغن کمکهای فنی و اعتباری و تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است و استاندار نیز یک بسیج همگانی برای ناوگان حمل و نقل در جهت حمل به موقع کالاها نیز انجام داده است.
او با اعلام اینکه هیچ محدودیتی و کسری به لحاظ ظرفیتی و امکاناتی در بندر چابهار وجود ندارد، گفت: 8.5 میلیون تن ظرفیت فعلی سالیانه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار است که تلاش می کنیم از حداقل 50 درصد از این ظرفیت استفاده کنیم و آبخور بندر چابهار امکان پهلوگیری کشتی های تا 120 هزارتن تن و بالای 80 هزار تن را فراهم می کند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی و وصل به آبهای آزاد است، تصریح کرد : این بندر مسیر کوتاهی به کشورهای همسایه دارد و می تواند آغازی برای توسعه محور شرق باشد.
مدرس خیابانی با اعلام اینکه با حرکتی که در بندر چابهار شده است توازن تخلیه و بارگیری در بندر شهیدرجایی و امام خمینی هم شکل گرفته است، گفت: تراکم کالاهای اساسی در بندر امام خمینی به هیچ وجه قابل قبول نیست و بندر چابهار به بندر امام خمینی برای ایجاد توازن در تخلیه و بارگیری کمک می کند.
او ادامه داد: در حال برنامه ریزی برای شکل گیری مسیر صادرات بخشی از مواد معدنی از جمله بخشی از سنگ آهن، سیمان، کنسانتره مس و سنگ های تزیینی از طریق بندر چابهار هستیم که باعث دو سر بار شدن حمل و نقل و کاهش هزینه ها می شود.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خطاب به اصحاب رسانه، بیان کرد: رسانه ها در اطلاع رسانی ظرفیت ها و قابلیت های بندر چابهار به سرمایه گذاران و تجار و کارآفرینان تلاش کنند، تا آنها بدانند که مشابه سایر بنادر میتوانند از ظرفیتهای بندر چابهار استفاده کنند.
مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه بخشی از رونق تولید وابسته به توسعه زیرساختهای تجاری است،گفت: همگام با ارتقای زیرساختهای صنعتی و تولیدی و معدنی باید زیر ساختهای تجاری مانند ناوگان حمل و نقل، پایانه صادراتی، اسکله و صنایع بسته بندی و.. نیز باید ارتقا یابد، تجارت و بازرگانی پیشرو تولید است که برای رونق تولید باید تجارت را رونق بدهیم.