تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۶۴۰۸۲
سرویس خبر : زمین شناسی

برنامه سازمان زمین‌شناسی برای احیای ژئوپارک‌ها در نواحی کم‌درآمد

می متالز - با توجه به هزینه بر بودن مطالعات تخصصی و تفصیلی برای شناسایی و پتانسیل‌یابی مناطق مستعد ژئوپارک، سازمان زمین‌شناسی در رویکرد جدید خود اقدام به تامین مالی این مطالعات در قالب سرمایه‌گذاری مشارکتی خواهد کرد.
برنامه سازمان زمین‌شناسی برای احیای ژئوپارک‌ها در نواحی کم‌درآمد

به گزارش می متالز، نازنین بدری مسوول مطالعات میراث زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: با توجه به هزینه بر بودن مطالعات تخصصی و تفصیلی مربوط به شناسایی و پتانسیل‌یابی مناطق در زمینه ژئوپارک، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در رویکردی جدید بر اساس وظیفه حاکمیتی خود اقدام به تامین مالی مطالعات در قالب سرمایه‌گذاری مشارکتی در این زمینه خواهد کرد.

وی اجرایی کردن این طرح را مستلزم اعلام آمادگی مناطق و تامین اعتبار سهم مشارکت‌ کننده دانست و ادامه داد: پیش از این مناطق درخواست‌ کننده به‌طور یک طرفه به تامین اعتبار برای انجام مطالعات مبادرت کرده بودند ولی این امر هزینه زیادی را برای مناطق در برداشت. طبق رویکرد جدید، در صورت انجام صحیح فرایندها با نظارت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان تنها مرجع حاکمیتی مربوط به مطالعات و شناسایی ژئوپارک‌ها در کشور،  مناطق می‌توانند پروسه ژئوپارک شدن را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسانند.

بدری، در خصوص نحوه ثبت ژئوپارک‌ها با سرمایه گذاری مشارکتی در کشور توضیح داد: برای این امر ابتدا توسط بخش حاکمیتی منطقه میزبان با سرمایه‌گذاری بخش دولتی آغاز اقدام می‌شود و در ادامه با جذب سرمایه‌گذار و فعال شدن جامعه محلی و بخش خصوصی مبادرت به ثبت و توسعه ژئوپارک‌ها خواهد شد. مناطق مستعد پس از طی کردن مراحل مقدماتی و آماده‌سازی به‌عنوان ژئوپارک مطابق با برنامه اصولی و صحیح، می‌توانند برای ثبت ملی و سپس جهانی اقدام کنند.

مسوول مطالعات میراث زمین‌شناختی سازمان زمین شناسی با تاکید بر لزوم حرکت منظم کشور در انجام مطالعات ژئوپارک‌ها و پرهیز از دوباره‌ کاری‌ها و حرکت در مسیر درست، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های تخصصی این حوزه به‌ صورت هدفمند و با نظارت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دنبال خواهد شد. شکل‌گیری کارگروه ملی ژئوپارک‌های کشور با محوریت این سازمان و همکاری سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و کمیسیون ملی یونسکو، با تدوین برنامه های اصولی در خصوص شناسایی و معرفی پدیده‌های منحصر به‌ فرد مناطق و نظارت بر اجرای پروژه‌های مرتبط با ژئوپارک در کشور از جمله اقدامات ما در این راستا خواهد بود.

وی تاکید کرد: بدون شک، توسعه گردشگری تخصصی و پایدار از طریق ژئوپارک‌ها با فراهم کردن فرصت‌های جدید برای بسیاری از روستاها و مناطق کم‌درآمد حیات دوباره می‌دهد و موجب توسعه‌ این نواحی شده و این سکونتگاه‌ها را پابرجا نگه می‌دارد. دارا بودن طرح جامع مدیریتی، حفاظتی و بهره‌برداری، ارائه تسهیلات و خدمات در سطح استاندارهای ملی و فراملی و مدیریت یکپارچه و هماهنگ و درگیر کردن جوامع محلی در این زمینه می‌تواند این مناطق را به مقصدی برای توسعه زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم) و طبیعت‌گردی تبدیل کند.

عناوین برگزیده