تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۶۰۰
کد خبر: ۶۴۸۴۳

دانشگاه‌ها در مسیر پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم گام بردارند

می متالز - مشاور معاون آموزش و پژوهش فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: دانشگاه مهمترین مکان برای اندیشیدن چاره‌ برای رفع بیکاری است و نظام آموزشی ما باید برای دستیابی به تکنولوژی آموزشی نوین و ابزار دقیق تکامل، در مسیر آموزش سیستم‌های سایبری و هوشمند قدم بردارند.
دانشگاه‌ها در مسیر پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم گام بردارند

به گزارش می متالز، مهدی امینی پیش از ظهر امروز در ششمین کنفرانس بین‌المللی کنترل، ابزار دقیق و اتوماسیون که در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد به الزامات و راه‌کارهای پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم پدیده‌ای است که امروز تمام دنیا با آن مواجه هستند.

وی  افزود: هر کشوری که زمینه پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم را فراهم نکند، اقتصادش رو به فنا و نابودی سوق می‌یابد چراکه آینده درخشان مربوط به کشورهایی است که در این زمینه برنامه‌ریزی دارند.

معاون اجرایی دانشگاه صنایع و معادن ایران به فرمایش مقام معظم رهبری در جمع نخبگان سال ۹۷ در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: صنعت کشور دچار آفت مونتاژ کاری شده و باید در مدت ۱۰ سال آینده به سوی نوآوری جدید روی بیاورد.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر کشورها با معضل بیکاری مواجه هستند، افزود: دانشگاه مهمترین مکان برای اندیشیدن چاره‌ای برای رفع بیکاری و پرداختن به اینکه این مشکل از کجا نشات می‌گیرد، است و نظام آموزشی ما باید برای دستیابی به تکنولوژی آموزشی نوین و ابزار دقیق تکامل، در مسیر آموزش سیستم‌های سایبری و هوشمند قدم بردارند و به دانشگاه‌های کارآفرین و مسوولیت‌پذیر تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها موتور محرکه اجتماع هستند، تاکید کرد: دانشگاه کردستان هم به تبع باید توجه به این امر را در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

مشاور معاون آموزش و پژوهش فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور خاطرنشان کرد: تاکنون در جهان ۴ انقلاب صنعتی روی داده است که انقلاب‌های صنعتی و تلفیق تکنولوژی‌ها در دنیا را شامل می‌شود.

امینی حوزه‌های فعال و اساسی در انقلاب صنعتی چهارم را، اینترنت اشیاء، پرینت سه بعدی، کشاورزی، کارخانه، داروخانه، شهر، ساختمان، مراکز تجاری و سلامت هوشمند عنوان کرد.

وی به تحولات ناشی از انقلاب صنعتی چهارم گریزی زد و گفت: در ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد ترددهای بین شهری ازمیان می‌رود و شغل پزشکی و وکالت تحت سیطره هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و خودروهای بدون راننده و هوشمند مفهوم می‌یابد.

مشاور معاون آموزش و پژوهش فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور تاکید کرد: شاخص‌های رقابت پذیری جهانی نشان می‌دهد که ما وضعیت خوبی از این لحاظ در کشور نداریم و براساس شاخص‌ها رتبه‌بندی ایران در این حوزه رتبه  ۶۹ است.

امینی بر اساس شاخص‌ها به وضعیت کلی ایران در ۲۲ رکن اصلی شامل، نهادها، زیرساخت‌ها، پذیرش ICT، ثبات اقتصاد کلان، سلامت مهارت، بازار کار، نظام مالی، پویایی کسب و کار و غیره اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص‌ها ظرفیت اشتغال‌زایی و کسب و کار درکشور فراهم است لذا با  برنامه‌ریزی باید کالاهای خود را قابل رقابت در جهان تبدیل کنیم.

وی وضعیت صنعت ایران در شاخص‌های بین‌المللی را، رقابت‌پذیری صنعتی، ارزیابی آمادگی برای تولید در آینده، توجه به صنایع بالای بالفعل و نوظهور اعلام کرد.

مشاور معاون آموزش و پژوهش فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور یادآورشد: از لحاظ زیرساختی توسعه شهری کشور دچار ایراد است لذا بهره‌وری در این راستا باید افزایش بابد.

امینی تصریح کرد: باید فرصت‌های درآمدزایی برای تمام ارکان جامعه و قدرت رقابت داخلی و خارجی به صورت یکسان برای همه ایجاد شود و در خصوص پیوند  اقتصاد به اپلیکیشن دیجیتالی اعتمادسازی کنیم.

وی با ذکر اینکه در چند محور باید برای پیاده‌کردن انقلاب صنعتی چهارم و ایجاد فضای کسب و کار سیاست‌گذاری کنیم، افزود: در این راستا مهمترین وظیفه بر عهده وزارت علوم است و دانشگاه‌ها به عنوان هد اصلی این مهم باید ورود کنند و برنامه‌های راهبردی را در پیش گیرند.

وی با اشاره به اینکه در کشور در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز یک چالش اساسی روبه روهستیم، تاکید کرد: باید این رویکرد تغییر یابد متاسفانه چون داخل کشور استعدادهای درخشان جذب نمی‌شوند، کشورهای دیگر روی استعدادهای ما سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری می‌کنند.

امینی بیان کرد: اکتفا به صنعت نفت راهی برای پیشرفت اقتصاد در دنیا نیست بلکه صنایع دانش‌بنیان باید ارتقاء یابند.

وی افزود: برای بهبود رقابت‌پذیری در ایران و پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم، توجه به  توسعه و ساماندهی اکوسیستم، ساماندهی نظام مالکیت صنعتی، توسعه تجارت آزاد، تسهیل انقلاب فناوری و جبران عقب‌افتادگی ضروری است.

معاون اجرایی دانشگاه صنایع و معادن ایران در پایان گفت: دانشگاه‌های آینده به عنوان دانشگاه کارآفرین و مسوولیت‌پذیر باید فناوری را به فعالیت صنعتی و انقلاب صنعتی چهارم سوق دهند چراکه دانشگاه منشا توسعه است.

عناوین برگزیده