تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۶۵۳۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سیتی:

سنگ آهن ارزان تر می شود

می متالز - تحلیلگران موسسه مالی سیتی گروپ بر این باورند که قیمت سنگ آهن سال آینده کمی پایین تر از متوسط قیمت سال جاری خواهد بود، قیمت کک متالورژی ممکن است افزایش یابد و قیمت گذاری فولاد در سطوح متوسط خواهد بود و سقوطی نخواهد داشت.
سنگ آهن ارزان تر می شود

به گزارش می متالز، میانگین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد سال 2020 شاید از 94 دلار سال جاری به 80 دلار هر تن سی اف آر چین برسد و پس از آن تا سال 2021 و 2022 سطح قیمت 60 دلار هر تن سی اف آر را نیز تجربه نماید.

سال جاری میلادی سنگ آهن وضعیت خاصی داشت. اختلالاتی در تولید شرکت معدنی واله برزیل پس از فاجعه شکست سد آن رخ داد و پس از آن در استرالیا نیز شرایط جوی موجب کاهش عرضه شد. حال بازار سنگ آهن تقریبا به وضعیت طبیعی تولید برگشته است. گرچه اختلالات ناشی از شرایط جوی که هر سال نیز بوده اجتناب ناپذیر است. در این راستا انتظار می رود قیمت سنگ آهن به تدریج روندی نزولی داشته باشد. 

افت قیمت زغال سنگ در سال جاری به دلیل کاهش تقاضای چین و هند بوده است. گرچه بهبودهایی مشاهده شده و احتمالا قیمت ها صعودی خواهند شد. موسط قیمت زغال سنگ سخت 185 دلار هر تن می باشد و سال 2020 به 170 دلار  و سال 2021  تا 160 دلارهر تن خواهد رسید. سال 2022 نیز افت قیمت به 150 دلار برآورد شده است.

صنعت فولاد هم عملکرد در سطح متوسطی خواهد داشت. اقتصادهای پیشرفته سال جاری میلادی کاهش روند رشد خواهند داشت ولی سال آینده کمی خود را بالا می کشند. هند پس از گذراندن سال 2019 در وضعیت خیلی ضعیف سال آینده با اعلام برنامه های توسعه زیرساخت ها خود را بالا می کشد. چین با 50 درصد مصرف جهانی فولاد، سال جاری رشد خوبی داشته و بازار مسکن آن فراتر از انتظارات عمل کرد. سال 2020 در این بخش سرعت رشد کم شود و سرمایه گذاری در بخش دارایی های ثابت ضعیف می ماند. ولی ظرفیت تولید فولاد کارآمد چین همچنان صعودی خواهد بود. 

خارج از چین هم پایه های بازارهای فولاد ضعیف است. صنعت خودروسازی که معمولا دومین بازار مصرف کننده بزرگ فولاد است سال 2019 ضعیف بوده و دو تا سه سال آینده نیز بیشترین چالش ها را پیش رو خواهد داشت.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد