تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۶۵۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
در دومین همایش« نوآوری در تجارت و فناوری فولاد و مواد اولیه» در تهران مطرح شد:

رونمایی از کاتالیست بومی‌شده «پرد» در ایران

می متالز - دومین همایش یک‌روزه نوآوری در تجارت و فناوری فولاد و مواد اولیه با حضور ۲۲ شرکت خارجی از ۸ کشور و ۳۰ شرکت داخلی روز چهارشنبه در محل هتل استقلال تهران آغاز به‌کار کرد.
رونمایی از کاتالیست بومی‌شده «پرد» در ایران

به گزارش می متالز، دومین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس باعنوان «نوآوری در تجارت و فناوری فولاد و مواد اولیه» با حضور دست‌اندرکاران فولاد و مهمانان داخلی و خارجی دیروز در هتل استقلال تهران برگزار شد تا آخرین نوآوری در تجارت و فناوری فولاد مورد بررسی قرار گیرد.


صنعت فولاد ایران در ۵۰ سال آینده

در این کنفرانس نادر علیزاده مدیرعامل شرکت کامودیتژ درباره صنعت فولاد ایران گفت: در مدت ۲ سال گذشته تولید فولاد به‌طور مداوم افزایش یافته است. البته این روند افزایشی از ۱۰ سال گذشته آغاز شده است. یعنی زمانی که رشد اقتصاد کشور منفی بوده و این امر نشان می‌دهد تورم روی فولاد تاثیرگذار نبوده است. علیزاده افزود: پیش‌بینی می‌شود روند تولید فولاد افزایش پیدا کند. باید ببینیم برنامه‌ریزی کشور برای افزایش تولید فولاد مناسب است یا خیر؟
علیزاده همچنین گفت: چین تصمیم گرفته روی جاده ابریشم سرمایه‌گذاری کند، این به دلیل این موضوع است که به مواد معدنی افغانستان دسترسی پیدا کند. علیزاده با بیان اینکه باید کشور را به یک گذرگاه برای ترانزیت مواد معدنی در سال‌های آینده تبدیل کنیم، تصریح کرد: هندوستان و ایران با محوریت چابهار فرصت مناسبی برای حضور در بازار افغانستان است.وی ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت فولاد کشور را رقابتی کنیم نباید برای ۵ سال آینده تنها به معادن داخلی کشور تکیه کنیم بلکه باید از مواد معدنی ارزان دیگر کشورها استفاده کنیم. به طور مثال برنامه استفاده حداکثری از ترانزیت را باید در برنامه خود داشته باشیم. هندوستان برای رسیدن به افغانستان با ایران همکاری را شروع کرده است.علیزاده همچنین افزود: سرمایه‌گذاری کشور در این عرصه در حد پایینی است و باید صدها میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در کشور و حتی کشورهای غنی منطقه شود، زیرا در غیر این‌صورت صنعت فولاد ایران در پایداری به مشکل برمی‌خورد. باید در زمینه مواد اولیه سرمایه‌گذاری خود را توسعه دهیم. وی افزود: برای جذب سرمایه در معادن و صنایع معدنی، دولت نباید در قیمت‌گذاری دخالت کند. از سوی دیگر باید خصوصی‌سازی واقعی شکل بگیرد. باید مالیاتی که از سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور گرفته می‌شود و این مالیات‌ها گاهی اوقات بین ۲۰ تا ۴۰ درصد سرمایه اصلی را شامل می‌شود حذف کنیم. باید گذرگاه و ترانزیت وجود داشته باشد که تمام همسایه‌ها از طریق ما مواد اولیه معدنی خود را صادر کنند.وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال‌ها و دهه‌های آینده مصرف مواد نفتی کاهش یابد، گفت: به این ترتیب هزینه‌های انرژی کاهش خواهد یافت و بر این اساس باید این انرژی ارزان را به سمت تولید موادی مانند فولاد که از ارزش افزوده بالاتری برخوردارند، ببریم.


مزایای فناوری پرد( احیای مستقیم ایرانی)

حسین عزیز طائمه مدیر بخش مهندسی شرکت ام‌ام‌ای با تشریح مزایای فناوری پرد (احیای مستقیم ایرانی) عنوان کرد: شرکت MME در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و ۲ سال فعالیت در زمینه احیای مستقیم داشته است. طائمه افزود: ۴ شرکت فولادسازی با روش ایرانی پرد در حال تاسیس است. نخستین طرح، احیای مستقیم شادگان بود که ۳ ماه پیش به بهره‌برداری رسید و بعد از آن فولاد میانه بود.وی گفت: طرح پرد از سوی شرکت MME در آلمان ثبت شد و بعد در ایران و چین ثبت اختراع شد تا از آن حفاظت لازم شود.طائمه در ادامه تصریح کرد: فناوری پرد مانند سایر فناوری‌های احیای مستقیم جزو فناوری گس‌پیس است. میزان تولید آن ظرفیت ۳ هزار تن تا ۲ میلیون تن است.وی ادامه داد: فناوری پرد معایب سایر روش‌ها را ندارد، درحقیقت این فناوری در ایران دارای مزایای مختلفی است.وی درباره اهداف و مزایای پرد گفت: سرمایه‌گذاری در پرد کاهش می‌یابد، به علاوه فناوری آن بومی است و شاخص‌های زیست‌محیطی را رعایت کرده است. کاهش دما را هدف‌گذاری کردیم، کاهش گازهای آلاینده مصرف انرژی، آب، برق و گاز نیز در نظر گرفته شده است. کاهش هزینه‌های نگهداری در روش پرد قابل توجه است.


طائمه افزود: به دلیل ایرانی‌شدن روش پرد، خوراک اولیه این فناوری می‌تواند پذیرش بیشتری داشته باشد. وی عنوان کرد: مبنای تغییرات پرد بهبود روش احیای جریان گاز است. کوره پرد در نوع خود بی‌نظیر است. طائمه در ادامه یادآور شد: شادگان و میانه به روش پرد راه‌اندازی شد. نی‌ریز و بافق نیز پس از این به روش پرد راه‌اندازی خواهند شد. وی تاکید کرد: فناوری پرد درحقیقت روش بهینه‌سازی‌شده تولید آهن اسفنجی است و بهره‌گیری از این روش مزایای زیادی دارد.طائمه افزود: ۳ ماه تولید به روش پرد انجام شده و داده‌ها برای ارزیابی این روش درباره مزایای گفته‌شده در حال بررسی است.


با چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن باید به فکر صادرات بود

معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در کنفرانس استیل پرایس با اشاره به موضوع نگاهی به صنعت فولاد ایران و خاورمیانه و افق‌های پیش‌رو عنوان کرد: از تمامی صادرکنندگان در دنیا تقدیر به عمل می‌آید، اما فضای داخلی به‌گونه‌ای است که صادرکنندگان ترجیح می‌دهند، مطرح نشوند. احسان دشتیانه با اشاره به اینکه ذوب‌آهن اصفهان قدمت ۵۰ ساله در ایران دارد، خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن اصفهان مادر صنعت فولاد ایران به‌شمار می‌رود و به نحوی دانشگاه تربیت مدیران فولادی است. این شرکت تنها تولیدکننده تیرآهن و محصولات طویل و ریل در ایران است و مبنای پایه کار ذوب‌آهن بر پایه صادرات گذاشته شده است. وی در ادامه با اشاره به رابطه معناداری که بین نرخ فولاد و سنگ آهن وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تقاضای سنگ‌آهن چین در فصل زمستان کاهش یابد.دشتیانه با اشاره به نقش قراضه در نرخ فولاد عنوان کرد: نرخ آهن قراضه مهم‌ترین نقش را در ایجاد نوسان‌های بهای فولاد از ابتدای امسال داشته است. البته تاکنون تاثیر نرخ الکترود گرافیتی هنوز در بهای فولاد دیده نشده است. وی افزود: افزایش قیمت‌ها به احتمال زیاد تا سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز بازگشت نرخ الکترود گرافیتی به گذشته دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. وی در ادامه باتوجه به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ عنوان کرد: باید شجاعانه جرات بازنگری در این برنامه را داشته باشیم. چراکه در ترسیم این چشم‌انداز رکودهای چندین‌ساله پیش‌بینی نشده است. از این‌رو برای افزایش تولید باید به فکر صادرات بیشتر بود. معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان در پایان تاکید کرد: دولت باید به‌دنبال ارائه تسهیلات و تشویق‌های جدی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد باشد. هم‌اکنون در بازارهای بین‌المللی و در زمینه صادرات در حال مطرح‌شدن هستیم و از ناحیه بازاریابی نگرانی وجود نخواهد داشت.


رونمایی از کاتالیست بومی‌شده فرآیند «پرد»

شرکت نفت‌وگاز سرو با رونمایی از کاتالیست دیگری برای صنعت فولاد -کاتالیست بومی‌شده فرآیند پرد برای بهینه‌سازی تولید فولاد- محصولی استراتژی را در کارنامه خود به ثبت رساند.
هومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز سرو در این آیین با اشاره به آغاز فعالیتی مشترک میان دو شرکت مهندسی معادن و فلزات ( MME) و نفت‌وگاز سرو گفت: این همکاری تولید کاتالیست ایرانی را برای صنعت فولاد ایران تضمین می‌کند.وی تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کسب‌شده، بهینه‌سازی فرآیند تولید فولاد به روش Persian reduction است که با نام پرد در صنعت فولاد معرفی شده است. مدیرعامل نفت‌وگاز سرو خبر داد که در این همکاری، نخستین طرح فولادی ساخته‌شده با فناوری پرد مجهز به کاتالیست‌های تولیدی با ویژگی طول عمر بیشتر و تسریع در شکست گازهای احیایی در ریفرمرهای فولادی پرد نتیجه داد.کریمی یادآور شد: پیش از این بارگذاری مدول A، B، D شرکت فولاد مبارکه، واحد احیای ۳ شرکت فولاد خوزستان و بارگذاری طرح کوثر شرکت آهن و فولاد گل‌گهر، به‌عنوان بزرگترین مگا مدول احیای مستقیم در منطقه ازسوی شرکت نفت‌وگاز سرو به نتیجه رسیده بود.کریمی خاطرنشان کرد: نفت‌وگاز سرو در گام بعدی بارگذاری کاتالیست‌های پرد در مجتمع احیای استیل فولاد بافت را در برنامه کاری خود قرار داده است و از این رو گامی بلند در خودکفایی کامل تولید کاتالیست در صنعت فولادسازی برداشته شده است. در همین راستا تفاهمنامه بین صاحب دانش فنی پرد و شرکت دانش‌بنیان نفت‌وگاز سرو به امضا رسید.


لزوم ایجاد کنسرسیوم بین معدنکاران و فولادسازان

همچنین در این کنفرانس یک‌روزه کیوان جعفری‌طهرانی عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن و تحلیلگر این بازار درباره پدیده ادغام در صنعت فولاد جهان صحبت کرد و گفت: ادغام در صنعت فولاد مسئله امروز جهان است. همان چیزی که به‌تازگی درباره تاتااستیل هندی و تیسن گروپ آلمانی اتفاق افتاد. جعفری‌طهرانی ادامه داد: در صنعت فولاد ادغام لازمه بقای مجموعه است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که ظرفیت فولاد چین کاهش پیدا می‌کند و با هندوستان جابه‌جا می‌شود. وی در ادامه در تفاوت ادغام و اتحاد شرکت‌ها خاطرنشان کرد: در مبحث ادغام، شرکت‌ها هم‌اندازه هم هستند اما در اتحاد، یک شرکت بزرگ با یک شرکت کوچک ادغام می‌شود. ادغام تاتا استیل و تیسن هرچند با اعتراض ۴۰۰ نفر از نیروی کار آلمانی روبه‌رو شد که بیکار شدند، اما اتفاقی بود که برای تیسن و تاتا افتاد. جعفری‌طهرانی افزود: انواع ادغام شامل ادغام افقی و عمودی است که در ادغام افقی دو شرکت مشابه از نظر کاری با هم ادغام می‌شوند. اما در ادغام عمودی زمینه کاری شرکت‌ها می‌تواند متفاوت باشد اما آنها خط تولید و مشتریان مشترکی می‌توانند داشته باشند. وی ادامه داد: نوع سوم ادغام هم ترکیبی از دو حالت است و دو شرکت هیچ ارتباطی با هم ندارند. ازجمله مزایای ادغام این است که نیازی نیست همه ارکان کار در یک منطقه حضور داشته باشند تا پروژه پیش رود بلکه می‌توان با صرفه اقتصادی بیشتر از مجموعه دارایی‌ها در نقاط مختلف بهره برد. مشابه کاری که چین امروز انجام می‌دهد. جعفری‌طهرانی درنهایت اضافه کرد: افزایش تولید چرخه فولاد نیاز امروز کشور است. معدن‌داران سنگ‌آهن ایران و تولیدکنندگان فولاد ایران باید به تاسیس کنسرسیومی برای رسیدن به اهداف خود اقدام کنند. وی با اشاره به اهداف کنسرسیوم به مواردی مانند تحقق اهداف بازاریابی، اهداف تجاری، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، محموله‌های کشتیرانی، روابط با نهادهای بین‌المللی، دسترسی به منابع طبیعی، دسترسی به فروشندگان مواد اولیه، مبادله دانش و اطلاعات و آموزش تمامی پرسنل در یک سطح، در این کنسرسیوم پرداخت.


نخستین جایزه نخبگان فولادی

نخستین جایزه نخبگان فولادی به بهمن تجلی‌زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان تعلق گرفت. تجلی‌زاده در این کنفرانس عنوان کرد: از مدیران عامل شرکت‌های فولادی خواهش می‌کنم قبول کنند فروش یک حرفه جدی است. زمانی که مسئولی را برای این امر انتخاب می‌کنند بسیار مراقب باشند. وی افزود: ما در زمینه فولاد در سطح جهان در حال مطرح‌شدن هستیم و باید این موضوع را جدی بگیریم. شخصیت جزو دانش ضمنی است. از این رو در انتخاب شخصی که قرار است مدیر فروش شود باید دقت کرد.وی تاکید کرد: امیدواریم میزان صادرات را از ۶ میلیون تن به ۸ میلیون تن برسانیم. رده ما در زمینه تولید چهاردهم است اما در رده صادرات به رنکینگ وارد نشده‌ایم. حداقل میزان برای ورود به صادرات ۸ میلیون تن است که امیدوارم با این میزان صادرات در امسال وارد رنکینگ بشویم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده