تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۶۵۷۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
لایحه بودجه ۹۹ از نگاه بهارستان نشین ها

کریمی: مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی بدون تقویت پایه‌های مالیاتی ممکن نیست

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید افزایش درآمدهای مالیاتی یکی از راهکارهای مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی است اما دولت علیرغم اصرار نمایندگان و کارشناسان تاکنون لایحه‌ای برای تقویت نظام مالیاتی کشور ارائه نکرده است.
کریمی: مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی بدون تقویت پایه‌های مالیاتی ممکن نیست

به گزارش می متالز، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ارائه لایحه بودجه دو سالانه به مجلس گفت: براساس قانون اساسی بودجه باید سالانه به مجلس ارائه و تصویب شود و بررسی بودجه چند ساله معنا و مفهومی ندارد اما بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند تصویری از آینده در کنار بودجه سال ۹۹ ارائه دهد در واقع شاخص‌های کلان بودجه برای دوره‌های بیش از یک سال ارائه می‌شود.

 

انحراف بودجه‌های سنواتی از برنامه پنج ساله توسعه

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه سالانه، برشی یک پنجم از برنامه پنج ساله توسعه است در واقع پیش از این جزئیات سرفصل‌های هزینه‌ای و درآمدی بودجه کشور در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است و دولت باید به چارچوب موجود در برنامه پایبند باشد و اعداد و ارقام آن را در بودجه سالانه درج کند در حالی که در سال‌های اخیر بودجه سنواتی انحراف بسیاری نسبت به برنامه‌های پنج ساله توسعه داشته و عملاً برنامه پنج ساله توسعه کنار گذاشته شده است.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه از تغییراتی در تنظیم بودجه سال ۹۹ دم می‌زند، اما متاسفانه دولت و سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه اقدامی انجام ندادند.

 

دولت عزم و اراده‌ای برای اصلاح ساختار بودجه ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دولت عزم و اراده‌ی جدی برای اصلاح ساختار بودجه ندارد یا تیم موجود در سازمان برنامه و بودجه توان تحقق این مهم را ندارد به همین دلیل این نیاز جدی کشور بر زمین مانده و اصلاحات ساختار بودجه بودجه بلاتکلیف مانده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر کاهش اتکای بودجه 99به درآمدهای نفتی، ادامه داد: باید دید در بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس این ادعا بررسی شود؟

وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد دولت تمایلی به اصلاح ساختار بودجه ندارد، تصریح کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی یکی از راهکارهای مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی است اما دولت علیرغم اصرار نمایندگان و کارشناسان تاکنون لایحه‌ای برای تقویت نظام مالیاتی کشور از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن ارائه نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بیشتر کشورها با مالیات اداره می‌شوند، گفت: تامین هزینه‌های جاری کشور را نباید به فروش سرمایه‌های زیرزمینی گره زد چراکه این امر باید اصلاح شود.

عناوین برگزیده