تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۶۵۸۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون فنی و امور گمرکی گمرک خبر داد

۱۰۴۸ خودروی دپو شده در گمرک از فردا ترخیص می‌شوند/ مالکان خودروها از فردا می‌توانند برای ترخیص خودروهای خود به گمرک مراجعه کنند

می متالز - معاون فنی و امور گمرکی گمرک با اشاره به موافقت و ابلاغیه وزیر صنعت، از ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده در گمرک از فردا خبر داد.
۱۰۴۸ خودروی دپو شده در گمرک از فردا ترخیص می‌شوند/ مالکان خودروها از فردا می‌توانند برای ترخیص خودروهای خود به گمرک مراجعه کنند

ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده در گمرک

به گزارش می متالز، ارونقی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک مکاتبات و رایزنی‌های مختلفی با دستگاه‌های مربوطه انجام انجام شده و در نهایت امروز وزیر صنعت با ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دارای پروانه که در گمرک مانده‌اند، موافقت و دستور ایشان از طریق رئیس حوزه وزارتی وزارت صنعت به گمرک ابلاغ شد.

 

اقدامات انجام شده برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک

معاون فنی و امور گمرکی گمرک پیرامون اقدامات صورت گرفته برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، گفت: در تاریخ ۲ آبان ۹۸ موضوع ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه را به وزیر صنعت گزارش دادیم که از خودروهایی که در گمرک هستند ۱۰۴۸ دستگاه در تاریخ مقرر تمامی اقدامات گمرکی آن انجام شده است، حقوق ورودی پرداخت شده است و به مرحله صدور پروانه رسیده است، اما نتوانسته اند درتاریخ ۱۶ تیر از گمرک خارج کنند.

در واقع برای این خودروها همانگونه که گمرک اعلام کرده بود موردی جز موعد مقرر برای ترخیص وجود ندارد.

خوشبختانه در نهایت این پیگیری ها و مکاتبات، وزیر صنعت در تاریخ ۱۱ آبان نامه ای برای مدرس خیابانی نوشتند که با متن اعلامی گمرک موافق هستند و متعاقب آن قائم مقام وزیر در امور بازگانی موافقت خود را اعلام کرد و در جلسه کارگروه هماهنگی تجاری بانک مرکزی نیز این موضوع مطرح شد و نهایتا مصوب شد که نسبت به ترخیص این خودروها اقدام شود.

 

خلاصه گزارش روند ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک

حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی از دو سال پیش وارد و به دلایل مختلفی همچون عدم امکان ثبت سفارش و مشکلات ارزی، مجوز و امکان ترخیص نداشتند.

اما بعد از پیگیری‌های مختلف از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ هیات دولت طی مصوبه‌ای مهلت چهار ماهه‌ را برای ترخیص خودروها تعیین کرد که این فرصت در اردیبهشت‌ماه سال جاری دو ماه دیگر تمدید شد.

در پایان مهلت تعیین شده و در نیمه تیرماه سال جاری در نهایت حدود ۷۰۰۰ خودروی دپو شده در گمرک ترخیص شدند و ۱۰۴۸ خودروی دیگر علیرغم دریافت مجوز گمرکی به دلیل پایان یافتن مهلت تعیین شده، در گمرک باقی ماندند.

در این مدت پیگیری‌های زیادی در رابطه با این خودروها صورت گرفته بود اما وزارت صمت با اینکه برای ترخیص خودروها در گمرک مشکلی وجود نداشت، مهلت تعیین شده را به دلایل مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت تمدید نکرد تا به امروز که سرانجام معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از موافقت و ابلاغ وزیر صنعت برای ترخیص این ۱۰۴۸ دستگاه خبر داد و اعلام کرد، مالکان این خودروها از فردا می‌توانند برای ترخیص خودروهای خود به گمرک مراجعه کنند.

عناوین برگزیده