تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۶۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
طهرانی خبر داد:

جزئیات پنل مهم تحلیل چالش‌های حمل‌ونقل دریایی سنگ آهن

می متالز - رئیس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است: هزینه حمل دریایی امروز یکی از موضوعات بسیار مهم در کسب‌ و کار سنگ‌آهنی بوده و به هر میزان که این هزینه افزایش پیدا کند می‌تواند معدنکار را متحمل ضرر و زیان و کند.
جزئیات پنل مهم تحلیل چالش‌های حمل‌ونقل دریایی سنگ آهن

کیوان جعفری طهرانی با اشاره به اینکه پنل تحلیل چالش‌های حمل و نقل دریایی در کسب و کار سنگ آهن ایران با حضور 5 شرکت بین‌المللی کشتیرانی (خلیج آبی، هفت دریا، ...) در چهارمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این پنل صرف پرسش و پاسخ خواهد شد زیرا نماینده چند شرکت معتبر کشتیرانی حضور داشته و بنده نیز اداره‌کننده پنل هستم. در این پنل به سوال مدعوین در رابطه با موضوع حمل دریایی پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر سوال‌ها حول محور راه‌‌هایی خواهد بود که بتوانیم نرخ‌های مناسب برای اجاره کشتی دریافت شود زیرا در حال حاضر قیمت حمل کشتی درصد قابل توجهی از هزینه‌ها را در بر می‌گیرد بطوریکه الان نرخ هزینه کشتی از بندرعباس به چین 14 دلار برای هر تن است.
 

به گفته جعفری طهرانی، حال اگر هزینه برای باری که مربوط به سنگان است با اِف‌اُبی 60 تا 65 دلار را محاسبه کنیم خواهیم دید یک چهارم تا یک پنجم قیمت باید صرف هزینه حمل دریایی شود اما برای بارهایی با عیار کمتر یعنی حدود 55 تا 60 درصد یک سوم تا یک دوم قیمت تمام شده آنها شامل قیمت حمل دریایی می‌شود. برای سنگ‌آهن‌هایی با عیار کمتر از 55 درصد قیمت حمل دریایی با قیمت خود کالا برابر است. این موضوع حاکی از اهمیت قیمت حمل دریایی در حوزه سنگ‌آهن است.


وی تاکید کرد: برای بار کنسانتره‌ای همچون کنسانتره گل‌ گهر، حمل دریایی یک ششم قیمت کالا است (با توجه به نرخ حمل دریایی که در حال حاضر 14 دلار در هر تن است). برای بارهایی با عیار 60 تا 62 درصد یک پنجم، برای 55 تا 60 درصد یک چهارم تا یک سوم، برای 50 تا 55 درصد بسته به نوع بار و عیار آن نصف قیمت بار و یا برابر با قیمت خود بار است. در نتیجه باید تلاش کرد تا در این حوزه بهترین نرخ دریافت شود تا معدنکار کمترین ضرر را متحمل شود.

وی افزود: به هر میزان که نرخ حمل دریایی بالا باشد معدنکار دچار ضرر شده و فروش آن کم می‌شود.

رئیس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این پنل 10:30 تا 11:30 صبح 19 دی ماه به عنوان دومین پنل تخصصی چهارمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن برگزار می‌شود.

 چهارمین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران 19 دی ماه امسال با حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه سنگ آهن و حوزه‌های مرتبط خصوصی و دولتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

موضوعات چهارمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1- تحلیل راهبردهای خروج از بحران تولید سنگ آهن ایران
2- الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست‌گذاری تولید سنگ آهن ایران
3- راهبردهای توانمندسازی معادن کوچک و متوسط
4- مدل بهینه حکمرانی زنجیره ارزش سنگ آهن ایران
5- آسیب‌شناسی نظام حکمرانی بخش معدن ایران
همراه با برگزاری کارگاه‌های جانبی و نشست‌های تجاری دوجانبه

عناوین برگزیده