تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۶۷۰۴۰

‌جزئیات موافقتنامه کشتیرانی تجارت دریایی ایران و قزاقستان/‌فعال شدن کشتیرانی تجاری دو طرف

می متالز - رئیس اداره توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تصویب لایحه موافقتنامه کشتیرانی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان در مجلس، گفت: این لایحه در راستای فعال کردن کشتیرانی تجاری و تقویت همکاری دو طرف مصوب شد.
‌جزئیات موافقتنامه کشتیرانی تجارت دریایی ایران و قزاقستان/‌فعال شدن کشتیرانی تجاری دو طرف

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، ‌عبدالله جعفری ‌درباره  رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری و حمل و نقل دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان، اظهار کرد: ایران و سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار، پیشنهاد انعقاد موافقتنامه تجاری و حمل و نقل دریایی را به چهار کشور قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه در سال ۹۵ نهایی شد، گفت: موافقتنامه مذکور در کشور قزاقستان به تصویب رسیده است.

رئیس اداره توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در همین راستا ترکمنستان در سال ۹۴ خواستار یادداشت تفاهم کشتیرانی تجاری و حمل و نقل دریایی را با ایران منعقد کرد.

جعفری با اشاره به اینکه متن موافقتنامه تجاری دریایی در سال ۱۳۹۵ به امضا ایران و قزاقستان رسیده است، گفت: این موافقتنامه در سال ۹۶ در قزاقستان به تصویب رسید و روز گذشته (دوشنبه) نیز با رای قاطع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران مصوب شد.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه جهت ابلاغ و اجرا از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت ارجاع می شود، بیان کرد: مجری این قانون سازمان بنادر و دریانوردی است و امیدواریم  با تسریع در مراحل استصوابی و ابلاغ آن از سوی دولت، هرچه سریع‌تر به مرحله عملیاتی برسد.

رئیس اداره توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اهمیت کشتیرانی در حمل و نقل کالا و مسافر و با توجه به تأثیر حمل و نقل از طریق دریا و تسهیل آن در گسترش فعالیت های تجاری و در راستای بهره گیری از این مسئله در زمینه سازی برای رشد اقتصادی، اظهار کرد: در راستای فعال کردن، توسعه و بهبود کارایی کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان و تقویت و تعمیق همکاری های دو جانبه این لایحه مدنظر قرار گرفته است.

جعفری افزود: ایران و قزاقستان با تمایل به تحکیم و گسترش مناسبات بین دو کشور در زمینه حمل و نقل دریایی در دریای خزر بر اساس آزادی کشتیرانی و طبق اصول برابری منافع و مساعدت متقابل، با این توافقنامه موافقت کردند.

وی در خصوص زمینه های همکاری این موافقتنامه‌ عنوان کرد: ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده موثر از بنادر طرف متعهد در دریای خزر، تامین ایمنی و امنیت در دریای خزر برای کشتی ها، خدمه، بار و مسافر، لزوم حفظ محیط زیست در دریای خزر، تأکید بر برنامه های آموزشی برای فعالیت ذی ربط بندری و کشتیرانی طرف های متعاهد، توسعه روابط و تبادل تجارب در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی و حمل و نقل دریایی در دریای خزر و نیز تبادل نظر در خصوص فعالیت سازمان بین المللی که در موضوعات کشتیرانی تجاری فعالیت دارند زمینه های همکاری لایحه موافقتنامه تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان است.

بنابراین گزارش لایحه موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان در جلسه علنی صبح روز گذشته (دوشنبه) ۲۰ آبان ماه در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر به آن رای دادند.

به موجب ماده واحده این لایحه موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و ۲۱ ماده به شرح ذیل تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی در حل و فصل اختلاف‌ها موضوع ماده ۱۷ و رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی در اصلاح‌های بعدی آن موضوع ماده ۱۸ موافقت نامه الزامی است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد