به گزارش می متالز، مهندس علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در مورد تامین مواد اولیه فولاد خوزستان و مشکلات پیش رو با بیان اینکه تامین کنندگان اصلی شرکت فولاد خوزستان، معادن گل گهر، چادرملو، گهر زمین، چغارت و توسعه فراگیر سناباد هستند، اظهار کرد: در این شرایط معادن وارد فاز تولید گندله شدهاند و با افزایش ظرفیت تولید گندله معادن، طبیعتاً میزان تامین شرکت فولاد خوزستان کاهش خواهد یافت. در حال حاضر وضعیت به صورتی شده است که میزان ذخیره شرکت در مقطعی از اواخر سال گذشته و برهه ای از سال جدید به صفر رسید. این موضوع، میزان تولید واحدهای گندلهسازی و احیاء و همچنین کیفیت آهن اسفنجی را تحت تاثیر شدید قرار می دهد.
محمدی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید گندله فولاد خوزستان تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان متشکل از دو واحد گندلهسازی به ظرفیت اسمی هر کدام ۲/۵ میلیون تن و جمعاً پنج میلیون تن در سال است، هم اکنون این دو واحد توانایی تولید ۶/۴ میلیون تن گندله در سال را دارند. در سالهای گذشته بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولادسازی را از سایر شرکتها تامین میکردیم و در حال حاضر با توجه به راهاندازی فولاد شادگان کسری آهن اسفنجی از این شرکت تامین میگردد. از آنجایی که در سالهای آتی پروژه فولادسازی فولاد شادگان نیز به بهرهبرداری میرسد و آهن اسفنجی آن شرکت به مصرف فولادسازی خودش اختصاص مییابد، تکمیل پروژه زمزم ۳ در فولاد خوزستان برای تامین کسری آهن اسفنجی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی چشم انداز تولید گندله و فولاد در سالهای آتی را اینگونه بیان کرد: با توجه به راه اندازی گندلهسازی معادن و میزان استحصال سنگ آهن قطعا ارسال سنگ آهن از معادن کاهش خواهد داشت، در نتیجه تولید گندله مورد نیاز واحدهای احیاء با مشکل مواجه می شود و منجر به توقف و یا کاهش میزان تولید واحدها نیز میگردد. اهمیت بالای تامین مواد اولیه در تولید فولاد و همچنین میل مدیران معادن به سمت احداث واحدهای فولادسازی باعث شده که در آینده جدیترین و بزرگترین مشکل برای فولادسازان تامین مواد اولیه باشد که باید با همکاری معادن فکر اساسی برای این موضوع شود. فولاد خوزستان در همین راستا اقدام به خرید سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد کرد.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: سیاستهای شرکت فولاد خوزستان برای کاهش مصرف انرژی در واحد گندلهسازی، افزایش میزان بهره وری و پایش برنامهای موتورهای هایتنشن (موتورهای فشار قوی) است.
وی مشکلات حمل و نقلی در صنعت فولاد را این گونه شرح داد: با توجه به فاصله فولاد خوزستان از معادن سنگ آهن یکی از موضوعات اساسی سیستم حمل و نقل است و در جهت توسعه هولدینگ حمل و نقل شامل ریلی، جادهای و دریایی اقدامات ویژهای انجام می دهیم. در خصوص ظرفیت حمل ریلی به دلیل تک خطه بودن راه آهن در ناحیه لرستان و مسدودیهای گاه و بیگاه ظرفیت ریلی این ناحیه در طول سال حدود ۳/۵ میلیون تن است ولی برای حمل و نقل ریلی از جنوب به مرکز کشور حدود ۸ میلیون تن تقاضا در سال وجود دارد؛ از طرفی بهرهوری پایین لکوموتیوها و تعداد کم آنها مزید بر علت شده است تا ظرفیت حمل و نقل ریلی کاهش یابد ولی برای حمل محصول صادراتی در ناحیه جنوب مشکلی وجود ندارد و میتوان با تمهیداتی به حدود ۷/۲ میلیون تن حمل و نقل ریلی محصول رسید. وی همچنین اعلام کرد که هزینههای حمل و نقل در ۵ ماههای امسال بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
محمدی در تشریح برنامههای در دست اقدام در ارتباط با شرکتهای دانشبنیان گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی و فعال شدن شرکتهای دانش بنیان و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، فولاد خوزستان در خصوص بومیسازی قطعات، تجهیزات و مواد خود گامهای موثری برداشته است. این شرکت در بیست سال گذشته توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه را بومیسازی کند و این مهم با مشارکت شرکتهای دانش بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی میسر شده است. در همین راستا نیز نمایشگاه تخصصی بومیسازی را در نیمه دوم مردادماه ۹۸ با مشارکت تمامی سازندگان، تولیدکنندگان، مراکز علمی، دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان برپا کردیم و تفاهم نامههایی نیز با فعالان این عرصه منعقد شد تا از توان آنها بالاترین بهره را ببریم.
مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان تأکید کرد: شرکت فولاد خوزستان در خصوص برنامه تولید شمش فولادسازی برای سال ۹۸ به میزان ۳/۸ میلیون تن هدفگذاری کرده است. در بخش مواد اولیه برنامه تولید گندله برای سال ۹۸ به میزان شش میلیون تن است و در بخش احیا نیز برنامه تولید اسفنجی به میزان ۳/۹۵ میلیون تن در سال ۹۸ است و تا کنون بالاتر از برنامه تولید گام برداشته ایم.