تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۴۴۴
کد خبر: ۶۷۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ناظر گمرکات آذربایجان غربی در پیرانشهر:

میزان صادرات گمرک در تمرچین پیرانشهر به 600 میلیون دلار رسید

می متالز - سرویس آذربایجان غربی، ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی در پیرانشهر گفت: در 7 ماهه سال جاری ارزش کل صادرات سایر گمرکات کشور از مرز تمرچین حدود 600 میلیون دلار است.
میزان صادرات گمرک در تمرچین پیرانشهر به 600 میلیون دلار رسید

به گزارش می متالز، توحید آذربد، ناظر گمرکات آذربایجان غربی در جلسه ای که با حضور جمعی از مسئولان شهرستان پیرانشهر در محل سالن اجتماعات فرمانداری پیرانشهر ترتیب یافت،  گفت: میزان صادرات از طریق گمرک تمرچین پیرانشهر در طول مدت 7 ماهه سال جاری 143 میلیون دلار بوده است و از طریق بازارچه 413 میلیون دلار بوده است، لذا این میزان صادرات نیازمند وجود زیرساخت های مناسب از جمله جاده های مناسب مواصلاتی در منطقه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار بالای تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر اشاره و یادآور شد: در طول مدت 7 ماهه سال 98 بیش از 380 هزار نفر مسافر از طریق پایانه مسافربری مرز تمرچین تردد داشته اند که همین آمار بهترین دلیل برای ارائه خدمات بهتر و توجه بیشتر در راستای تسهیل در امورات مربوط به تردد مسافر است.

ناظر گمرکات استان ادامه داد، یکی از سیاست های کلی گمرک کشور، توجه ویژه به گمرکات مرزی است و تأکید داریم که این گمرکات باید توجه خود را بر اصل صادرات محور متمرکز کنند.

مدیر کل گمرک استان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای گمرک تمرچین پیرانشهر از نظر رشد اقتصادی و نقش مهمی که در صادرات منطقه و حتی کشور دارد، نگاه ویژه ای به تمرچین بویژه به بخش ترانزیت آن داریم.

این مسئول استانی اضافه کرد: ساماندهی امورات مربوط به امر صادرات و واردات در گمرک تمرچین یکی از برنامه های کاری این مجموعه است و در این راستا اکنون هیچ گونه مجوز دستی برای امر صادرات و واردات وجود ندارد بلکه همه این اقدامات باید از طریق ثبت در سامانه انجام شود.

 آذربد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوعات مهمی چون کولبری و بازارچه های مرزی و مبادلات آنها در تمرچین پیرانشهر عنوان کرد: معابر مرزی و راههای رونق بخشیدن به آن و ظرفیت بسیار بالای بازارچه های مرزی بحث هایی هستند که در شرایط فعلی که در تحریم اقتصادی قرار داریم می توانند نقش مهی در دور زدن تحریم ها داشته باشند لذا این موضوعات به دلیل اهمیت آنها همواره در گمرک استان بسیار مورد توجه هستند.

ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی در ادامه این جلسه در پاسخ به سؤال رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرانشهر در خصوص فعالیت کارگران در گمرک تمرچین و مشکلات این قشر زحمت کش بر عهده گمرک است یا خیر؟ پاسخ داد: بحث کارگری هیچ گونه ربطی به گمرک ندارد چرا که کارگران برای گمرک کار نمی کنند بلکه برای شرکت های خصوصی آغری بار و محور طلایی کار می کنند لذا باید این شرکت ها متولی و متعهد به پاسخگویی مشکلات آنها باشند.

رسول نامجو رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت پیرانشهر نیزدر ادامه این جلسه به برخی از مشکلات حوزه صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون با توجه به وجود برخی از مشکلات از جمله کمبود انبار کالا در گمرک صادرات به کندی صورت می گیرد لذا انتظار داریم که محوطه انبار شرکت محور طلایی در اختیار ما قرار گیرد چرا که نیاز بازار مصرفی اقلیم کردستان عراق به کالاهای ایرانی و تحریم خرید کالاهای ترکیه توسط ساکنان اقلیم کردستان عراق یک فرصت طلایی برای کشور است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنیم. 

منبع: کرد پرس
عناوین برگزیده