به گزارش می متالز، محمدرضا احسانفر با اشاره به ظرفیت 3.2 میلیون تنی فولاد مکران گفت: فاز اول فولاد مکران 1.6 میلیون تن و فاز بعدی نیز 1.6 میلیون تن است.
وی افزود: قرارداد فولاد مکران، به صورت EPC با پیمانکار (شرکت ایریتک) منعقد شده و پیمانکار، پرورژه را در قالب دو قرارداد زود هنگام شروع کرد، ابتدا کوره و بعد از آن ریفرمر بوده، که بعد از اینها متعاقبا کلاریفایر انجام شده است. تا جاییکه من اطلاع دارم کارگران در کارخانه مشغول کار هستند و در حال حاضر برای احداث ستونها شمع میزنند و بعد از آن کلاریفایر نصب میشود. برای تداوم عملیات بدیهی است که خریدهای خارجی باید انجام شود که برای آن مبلغ 12.6 میلیون یورو گشایش اعتباری صورت گرفته که در حال حاضر به دلیل تخصیص یوآن به جای یورو عملیات متوقف شده است.
احسانفر به جلسه با استاندار و رییس صندوق توسعه ملی و مدیر عامل بانک صنعت و معدن اشاره کرد و ادامه داد: مکاتبات لازم برای تخصیص یورو به جای یوآن صورت گرفته تا مشکلی برای خرید محصولات و ماشین آلات اروپایی وجود نداشته باشد. بدیهی است اگر یورو تخصیص داده نشود، نبود نقشههای تکنولوژی برای اجرای کار در کارگاههای داخلی، اجازه انجام کار را به ما نخواهد داد. این مساله در حال حاضر منوط به تخصیص یورو و گشایش LC شده است.
رییس هیات مدیره فولاد مکران افزود: با تخصیص یورو و انجام خریدهای خارجی، برای به بهره برداری رسیدن این طرح، حداقل 24 ماه و حداکثر 30 ماه زمان نیاز است و به طور قطع اعلام می کنم در صورت رفع مشکل ارز تا دوسال آینده این کارخانه به بهره بردرای می رسد.
وی آماده نبودن زیر ساخت ها را از مشکلات اصلی دانست و مطرح کرد: برای بهره برداری این طرح، باید گاز منطقه تامین شود زیرا اجرای این پروژه بدون گاز امکانپذیر نیست. برق نیز موضوع بسیار مهمی است که باید تامین شود، بحث انشعاب انجام شده اما احداث پست و امکانات زیربنایی مرتبط با آن مانده است. برای تامین آب مورد نیاز پروژه، تامین کنندگان و آب شیرین کنها نصب خواهد شد.
وی افزود: با توجه به حجم مواد اولیه، باید گندله آن از خارج وارد شود، و محصول تولیدی نیز به خارج از کشور صادر شود. برای فاز اول به 1.5 میلیون تن گندله نیاز است. با احتساب این میزان (حدود 2.5 میلیون تن واردات و 1.6 میلیون تن صادرات)، حدود 4 میلیون تن محصول و مواد اولیه باید از بندر به کارخانه برای واردات حمل و از کارخانه به بندر برای صارات حمل شود. بدیهی است که این حجم بزرگ از مواد را با وسایل نقلیه جاده ای نمیتوان جابه جا کرد، لذا باید تامین ریل و راه آهن هم صورت گیرد و امیدواریم تا 2 سال آینده که این مجتمع به بهره برداری می رسد، بخشهای زیربنایی نیز آماده شود.
وی در پایان گفت: برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه از خارج است و در واقع محصول تولیدی نیز به خارج از کشور صادر خواهد شد. در صورتیکه راه اندازی خط ریل، و توجیه داشتن به لحاظ اقتصادی، با توجه به مازاد گندلهای که در کشور در سال های آتی پیش بینی می شود، ترجیح ما تامین مواد اولیه از داخل کشور است، اما این طرح در سه سال پیش پیگیری شد و آن زمان نگاه و برنامه ریزی، بر وارد کردن محصول از خارج کشور بود.