تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۶۷۸۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالیت‌های استارت آپی در صنعت بیمه افزایش میابد

می متالز - مدیرکل نظارت بر شبکۀ خدمات بیمه با تاکید بر اینکه تا الان ۱۶۳ استارت آپ در صنعت بیمه فعالیت میکنند، افزود: در بین این استارت آپ‌ها کارگزاران و شرکت‌های بیمه، افراد حقیقی نیز حضور دارند.
فعالیت‌های استارت آپی در صنعت بیمه افزایش میابد

به گزارش می متالز، مهرداد رضایی مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه در حاشیه ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با افزایش فعالیت های استارت آپی؛ شورای عالی ییمه تصویب کرد که فعالیت کارگزاران برخط شروع شود، این درحالی است که زمانی کمپین مقابله به استارت آپ ها داشتیم ولی امروز بجایی رسیدیم که درباره پیشرفت فعالان این بخش صحبت میکنیم.

وی با تاکید بر اینکه تا الان 163 استارت آپ در صنعت بیمه فعالیت میکنند، افزود: در بین این استارت آپ ها کارگزاران و شرکت های بیمه، افراد حقیقی نیز حضور دارند؛ ضمن اینکه 15 استارت آپ در بازاریابی و فروش بیمه، تبلیغات و سرمایه گذاری دارند.

مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ضمن اشاره به اینکه از سه سال قبل رویکرد بیمه مرکزی به استارت آپ ها مثبت بود و نه تنها انتخاب نمیدانست بلکه معتقد بود حرکت به سمت استارت آپ ها اجبار است، گفت: هم اکنون در حال نهایی کردن دستورالعمل آیین نامه جذب استارت آپ ها یا کارگزاران برخط هستیم. ضمن آنکه در حال تلاش برای تدوین آیین نامه ای برای فعالیت بازاریابان بیمه ای هستیم تا شرایط این افراد تغییر کند.

رضایی با بیان اینکه بعد از فراخوان بیمه مرکزی برای ثبت نام افرادی که آمادگی تاسیس استارت آپ دارند، بالای 40 نفر ثبت نام کردند، گفت: استارت آپ ها قبلا به دلیل نداشتن مجوز از سوی بیمه مرکزی با محاسبات معکوس، نرخ های بیمه شرکت های بیمه را منتشر می کردند و حق انتخاب را به مردم می‌دادند. وی با بیان اینکه دغدغه شرکت بیمه فعالیت بدون مجوز این شرکتها بود، افزود: ولی علی الحساب بعنوان بازاریابان برخط اجازه فعالیت با شرکت های بیمه را دادیم؛ تا اتفاقی در فروش های اینترنتی برای مردم رخ ندهد؛ تا الان مشکلی برای فعالیت این شرکت ها گزارش نشده است.

مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه با تاکید براینکه آمادگی کامل برای دادن پروانه به کارگزاری های بر خط را داریم، گفت: سوییچ بیمه ای مهمترین ضرورتی است که باید استارت آپ ها مجوز بگیرند؛ عملا استارت آپ ها ارتباط مستقیم فنی و مالی با شرکت های بیمه ندارند ولی برنامه ما این است که افرادی که مسیر ایین نامه ای را طی می کنند از طریق ارتباط مستقیم با سامانه سنهاب؛ به نرخ ها دسترسی پیدا می کنند و با شرکت های بیمه نیز در خصوص مباحث مالی ارتباط می گیرند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت استارت آپ ها در کشورهای مختلف متفاوت است، ادامه داد: در کشور ما استارت آپ ها کمتر از یک درصد سهم فعالیت های بیمه ای را دارند ولی نگاه مثبتی به سمت حرکت این نوع فعالیت ها وجود دارد.

رضایی با طرح این پرسش که آیا همه استارت آپ ها فعالیت مشترکی دارند؟ گفت: گستردگی کار استارت آپ ها خیلی بیشتر از این است؛ الان در شرکت ها، فروش بیمه نامه ها به صورت الکترونیکی انجام می شود؛ یکی از کارکردها این است که فروش سنتی به صورت مجازی انجام می شود.

امکان احصای نرخ های متفاوت در شرایط فروش مساوی به مشتری داده می شود؛ گروهی از استارت آپ ها کمک میکنند به معرفی رشته های جدید بیمه ای؛ گروه دیگر به عنوان مشاور در کنار مشتری هستند؛ برخی هم برای ارزیابی خسارت عمل می کنند، بعضی ها هم تلفیقی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما برای استارت کار از آنجایی که فروش بیمه نامه بیشتر تخصص محور بود، سرمایه گذاری خاصی نیمخاست؛ در خصوص استارت آپ ها بحث تکنولوژی مطرح است و با حدود 500 میلیون تومان می توان یک استارت آپ راه اندازی کرد ولی برای تبلیغات رقم 5 میلیارد تومان نیاز است.

رضایی افزود: بیش از 190 شرکت کارگزاری سهامی‌خاص در کشور فعالیت می کنند و حدود 8 درصد پرتفو را تولید می کنند.

وی با تاکید براینکه استارت آپ ها مکمل شبکه سنتی هستند، گفت: در مورد نحوه سرمایه گذاری در استارت آپ ها باید دو مسیر فنی - بیمه و همچنین راه اندازی سایت و مباحث آی تی محور آن مورد توجه قرار گیرد و الزامی است.

 

عناوین برگزیده