تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۶۸۲۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ثروتمندترین عرب، سهامدار بزرگ بانک سوئیسی و... در بزرگترین عرضه اولیه جهان

می متالز - ثروتمندترین عرب، سهامدار بزرگ بانک سوئیسی و چندخانواده‌ متمول عربستانی آماده حضور در بزرگترین عرضه اولیه سهام جهان و خرید سهام آرامکو شدند.
ثروتمندترین عرب، سهامدار بزرگ بانک سوئیسی و... در بزرگترین عرضه اولیه جهان

به گزارش می متالز، در پی برنامه عرضه اولیه سهام شرکت ملی نفت آرامکو در بورس ریاض و تلاش دولت برای ترغیب سرمایه گذاران داخلی، ولیدبن طلال ثروتمندترین عرب با دارایی ۱۸.۷ میلیارد دلاری، خانواده العلیان از سهامداران بزرگ کردیت سوئیس، خانواده المجدوعی توزیع کننده خودروهای هیوندای موتور و دیگر خانواده‌های ثروتمند آماده خرید سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان شده اند.

براساس این گزارش طبق آخرین ارزیابی شرکت‌ آرامکو، ارزش‌ این غول نفتی از دو هزار میلیارد دلار مدنظر ولیعهد عربستان کاهش یافته و بین 1.6 تا 1.7 هزار میلیارد دلار اعلام شده و قرار است  1.5 درصد معادل 3 میلیارد سهم با قیمت هر سهم 30 ریال سعودی معادل 8 دلار برای عرضه اولیه در بورس ریاض آماده شود.

با این قیمت و ارزش 25.6 میلیارد دلاری، رکورد عرضه های اولیه سهام که از سال 2014 تاکنون مربوط شرکت چینی علی بابا با 21.8 میلیارد دلار و 368 میلیون سهم در بورس نیوریوک بود شکسته خواهد شد.

زمان ثبت سفارش خرید سهامداران حقیقی 17 و 18 نوامبر و سرمایه گذاران حقوقی 17 نوامبر تا 4 دسامبر تعیین شده و دولت پس از تا یک سال سهمی را روانه بازار نخواهد کرد و پس از شروع عرضه، آرامکو طی  دو دوره 6 ماهه اجازه عرضه سهام بیشتر را نخواهد داشت. خریداران هم تا یک سال اجازه فروش را ندارند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده