تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۶۸۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش بینی یک تحلیلگر از وضعیت بازار تا پایان سال ۹۸؛

حرکت بازار سرمایه بر مدار مثبت

می متالز - سرپرست واحد تحلیل کارگزاری مبین سرمایه گفت: معاملات بازار سرمایه تحت تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه، بودجه و نرخ دلار، تا پایان سال جاری در مدار مثبت خواهد ماند.
حرکت بازار سرمایه بر مدار مثبت

به گزارش می متالز، محمدرضا قاسمی مهم ترین فاکتور تاثیرگذار در نوسانات بازار سرمایه را لایحه بودجه کشور عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی هرگونه افزایش قیمت و پیش بینی آن در بودجه برای صنایع بورسی سودمند خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: صنایع کوچک که فعالیتشان چندان مبتنی بر حامل های انرژی نیست و واردات محور هستند مانند دارویی ها و مواد غذایی در رشد بازار تاثیر خواهند داشت.

قاسمی در عین حال، تحولات سهم های بزرگ را عامل نوسانات بازار دانست و اظهار کرد: آنچه شرایط بازار را رقم می زند تحولات سهم های بزرگ در گروه هایی مانند پتروشیمی ، خودرو و... است که برخی شرکت های این مجموعه ها در حال تجدید ارزیابی دارایی و افزایش سرمایه و برخی دیگر دارای طرح های توسعه ای هستند؛ لذا تحولات هر کدام از این گروه ها در شرایط فعلی می تواند بازار را در مدار مثبت ثابت نگه دارد.

 وی در ادامه با اشاره به تغییرات اخیر نرخ ارز و خروج موقت دلار از کانال تعادلی گفت: البته شرکت‌ها باید از محل بهره وری خود رشد کنند. علاوه بر این با ممنوعیت واردات برخی کالاها، خط تولید داخلی ایجاد می شود در نتیجه سود واقعی و البته معقول برایشان رقم می خورد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اینکه نرخ دلار افزایش یافته، بیشتر تاثیر اسمی بر افزایش نرخ سهام دارد. البته نوسان نرخ دلار در تقسیم سود شرکت ها که در  پایان سال لحاظ می شود تاثیر چشمگیری دارد و این موضوع را در ۲ سال اخیر نیز شاهد بودیم.

قاسمی با بیان اینکه رشد حجم معاملات را نباید یک روزه تحلیل کرد، گفت: برخی صنایع مانند خودروسازی ها این روزها با اقبال روبرو هستند و برخی دیگر عرضه اولیه دارند یا در شرف این اقدام هستند ؛ بنابراین اینکه در یک روز یکباره حجم معاملات زیاد می شود چندان مهم نیست.

وی افزود: اتفاق های روزهای گذشته اصطلاحا تابلو خوانی بوده نه بنیادی؛ به بیان دیگر خبر خاصی که متاثر در سود و زیان شرکت ها باشد اعلام نشده و مانند گذشته برخی گروه ها با افزایش سرمایه سعی در رونق و شادابی بازار دارند. از طرف دیگر افزایش سرمایه برخی گروه ها هم مقطعی است و لیدر بودن آن بدون واسطه دیگر شرکت ها خیلی زود از بین می رود.

قاسمی در ادامه با اشاره به برخی نگرانی های فعالان بازار سرمایه درخصوص بازار پایه گفت: امکان وقوع اتفاقات گذشته بسیار ضعیف است و این بازار با وجود قانون دامنه نوسان ۳ ‏درصدی به محلی برای جولان نقدینگی تبدیل نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با توصیه به سهامداران نوپا بیان کرد: افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند باید ریسک معاملات را کاملا بپذیرند، تحت تاثیر بازدهی بالای یک سهم قرار نگیرند و مطابق با ریسک هر سهم خرید و فروش کنند.

عناوین برگزیده