تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۴۶۸
کد خبر: ۶۸۹۸۹
سرویس خبر : محیط زیست
مقدسی عنوان کرد:

جای خالی مدیریت درست در کنترل «آلودگی هوا»

می متالز - عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت: گرایش به کاهش آلودگی در دنیا وجود دارد ولی متاسفانه سرعت و عکس العمل در مقابل این بحران در کشور ما تاکنون مناسب نبوده که بتوانیم این مشکل را مهار کنیم.
جای خالی مدیریت درست در کنترل «آلودگی هوا»

به گزارش می متالز، مهدی مقدسی در مورد عوامل موثر در افزایش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها گفت: معضل آلودگی ‌هوا چندسالی است که گریبانگیر مردم پایتخت و کلانشهرهای بزرگ کشور است و دلایل متعددی از جمله رشد ریزگردها و گازهای گلخانه‌ای تا  دود و دم  خودروهای فرسوده در شکل‌گیری آن موثر بوده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: ریزگردها از عوامل موثر در افزایش آلودگی هوا هستند که نقش چندانی دربروز این معضل نداشته است؛ شهرهای جنوبی به‌ ویژه خوزستان و بوشهر درگیر معضل ریزگردها هستند که بخشی مربوط به خشک شدن تالابهای داخلی است که محیط زیست باید پاسخگوی آن باشد و مقداری دیگر مربوط ریزگردهای عراقی است که وارد کشور می‌شوند.

بحث بر سر«چند یورو» بودن هنوز ادامه دارد

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: با وجود تمامی تلاش‌هایی انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا عملکرد ضعیف ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار فرسوده بودن وسایل نقلیه نقش موثری در بحرانی شدن این معضل دارند در این بین اصلاح سوخت مصرفی مشکلی که از گذشته بود و هنوز هم بحث بر سر «چند یورو» بودن آن مساله ساز است، این موضوع با تلاش وزارت نفت تا حدودی حل شده اما هنوز از میزان استانداردهای جهانی دور هستیم و در این حوزه به نتیجه مثبت و رضایت بخشی نرسیده‌ایم؛ در این میان  مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب کرد و مشوق‌هایی را هم مشخص کرد؛ واقعیت امر این است که کشورهای توسعه یافته گرایش به تولید خودروهای هیدرولیکی و برقی دارند ولی متاسفانه کشور ما توانایی در تولید خودرو با سوخت مناسب را ندارد.

نبود بودجه دلیلی بر چرایی این آلودگی 

وی با تاکید به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا به جایگزینی آنها اشاره کرد و گفت: گرایش به کاهش آلودگی در دنیا وجود دارد ولی متاسفانه سرعت و عکس العمل در مقابل این بحران در کشور ما تاکنون مناسب نبوده که بتوانیم این  مشکل را مهار کنیم؛ در آلودگی هوای شهرهای بزرگ خودرو بیشترین سهم دارد زمانی که سخن از خودروسازی و خطوط حمل و نقل عمومی به میان می‌آید، نقش سازمان حمل و نقل ترافیک در کنار خودروسازی پررنگ می‌شود که دلایلی همچون کمبود بودجه و نبود امکانات جایگزین تمام چرایی آلودگی هوا قرار می‌گیرد.

مقدسی تصریح کرد: بنزین مصرفی خودروها در حال حاضر یکی از عوامل آلودگی هوای کلانشهرها است؛ سالهاست بر سر یورو ۴ بودن سوخت خودروها و وسایل نقلیه بحث می‌شود، شاخص‌های هوای سالم و ناسالم مشخص می‌کنند که چه میزان بنزین در آلودگی هوا تاثیرگذار بوده است؛  ولی با تمام این تفاسیر آلودگی مهمان پایتخت و کلانشهرها در 6 ماهه پایانی هر سال است.

عملکرد ضعیف خودروسازی

وی در ادامه تاکید کرد: عملکرد خودروسازی در راستای مصرف سوخت خودروها بسیار کند بوده است متاسفانه دولت زیرساختهای تولید خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار نداده است در صورتی که بسیاری از خودروسازان در سراسر دنیا بیشتر به کیفیت توجه دارند تا کمیت و به سمت تولید خودروهای برقی رفته‌اند اما در صنعت خودرو‌سازی کشور ما از این قافله عقب مانده است و خودروسازی ما هنوز اندر خم یک کوچه است و آن هم تولید خودرو با سوختهای فسیلی است؛ باید در این راستا زیرساخت‌های خودروسازی همپای خودروسازی جهان پیش رود.

نقش گازهای گلخانه‌ای در آلودگی هوا

مقدسی یادآور شد: در اجلاس جهانی سال گذشته بیشتر کشورها دغدغه آلودگی هوا را داشتند  و بحث گازهای گلخانه‌ای در میان مشکلات ناشی از استفاده نادرست از منابع طبیعی  به نوعی اکوسیستم جهانی را  بهم ریخته و بشر امروز را به مخاطره انداخته است در این بین کشور ما با جمعیتی که دارد بدون شک ‌آسیب‌های بیشتری به طبیعت وارد می‌کند از مشکلات زیست محیطی تا مشکلات صنعتی هر یک به مرور زمان عاملی بر بروز معضلات طبیعی می‌شود که تهدیدی برای سلامتی مردم است.

مجازات‌های مندرج در قانون هوای پاک را اجرایی کنید

نماینده مردم درمجلس دهم افزود: مجازات‌هایی را درقانون هوای پاک پیش‌بینی کردیم دولت باید آنها اجرایی کند در این بین ملزم بودن خودروها به معاینه فنی و مشخص کردن مجازات‌های ورود به  مناطق طرح ترافیک، در کنار موارد عنوان شده فرهنگ‌سازی و آموزش می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها داشته باشد؛ در کنار موارد عنوان شده  نوسازی حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط مترو خدمات‌دهی آنها می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد در صورتی که تمام امکانات مورد نیاز آنها تامین شود.

نقش طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا

مقدسی در ادامه به طرح زوج و فرد خودروها اشاره کرد و گفت: طرح زوج و فرد خودروها چند سالی می‌شود که مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرد و سازمان طرح ترافیک و نیروی انتظامی در این زمینه بسیار تلاش کرده‌اند تا حدودی در برهه‌ای از زمان به نتایجی رسیده‌اند اما نتوانستند آلودگی هوا علی الخصوص در کلانشهرها را  کنترل کنند.

زباله سوزی نادرست عاملی بر افزایش آلودگی هوا

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی گفت: مدیریت نادرست پسماندها درصدی از آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها را به خود اختصاص داده است، جمع آوری سنتی زباله‌ها و بهره‌برداری نادرست از آنها و زباله سوزی به روش غیرکارشناسی و نادرست عاملی بر رشد آلودگی هوا شده است که جای خالی زباله سوزی مکانیزم را نشان می‌دهد؛  پسماندها امروز مشکلاتی دیگری علاوه بر آلودگی هوا ایجاد کرده‌اند که باید دولت در این زمینه ورودی جدی داشته باشد.

خسارات مالی و جانی آلودگی هوا

مقدسی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوای که امروز تیتر خبرهای داغ رسانه ها شده است  متاسفانه خسارات مالی و جانی بسیاری با خود به همراه داشته و تنها یک سازمان و نهاد پاسخگو آن نیست از بنزین یورو ۴ و بالاتر گرفته تا افزایش خطوط مترو در کلانشهرها در کنار مدیریت نادرست پسماندها و بسیاری از عوامل دیگر که  هریک در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارند؛ در این بین ستاد کاهش آلایندگی هوا اقداماتی را انجام داده است ولی کافی نبوده؛ دولت باید اقداماتی را برای انجام  اموری که منجر کاهش آلایندگی هوا می‌شود را انجام دهد؛ بدون شک باید با افزایش درآمدها برای بهبود شرایط زیست محیطی از جمله کاهش آلودگی هوا تلاش کند.

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی گفت: مجلس در راستای کاهش آلودگی هوای اجرای قانون پسماند را مطرح کرد تا بتوانند شرایط برق تولیدی را از پسماندها مهیا کنند و مشوق‌هایی را هم در این زمینه در نظر گرفته  است، قانون هوای پاک گام بزرگی در جهت کاهش آلودگی را فراهم خواهد کرد که متاسفانه تاکنون به درستی اجرا نشده است امیدواریم اقدام موثری در این راستا صورت بگیرد.

عناوین برگزیده