تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۶۰۷
کد خبر: ۶۹۰۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز رصد حساب‌های بانکی ۵ میلیون متقاضی دریافت یارانه

می متالز - براساس اعلام مسوولان وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود پنج میلیون نفر درخواست خود را برای اعتراض به عدم دریافت یارانه سوخت به این وزارتخانه ارسال کرده‌اند و رصد حساب بانکی این افراد از امروز آغاز شده است
آغاز رصد حساب‌های بانکی ۵ میلیون متقاضی دریافت یارانه

به گزارش می متالز، دو هفته از گران شدن بنزین می‌گذرد، دولت در پی افزایش بهای سوخت اعلام کرد که از منابع فروش بنزین به خانوارهای کشور یارانه سوخت یا معیشی پرداخت می‌شود.

نخستین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ دوشنبه ۲۷ آبان، دومین مرحله ۳۰ آبان و سومین مرحله آن در روز دوم آذر ماه واریز شد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این یارانه را ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانواده با جمعیت بیش از ۵۶ میلیون نفر دریافت کرده‌اند.

براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور سهم خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان و خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزارتومان است و برای خانوارهای پنج نفره و بیشتر نیز ۲۰۵ هزار تومان یارانه پیش‌بینی شده است.

بنابراین بیش از ۲۰ میلیون نفر از دریافت این یارانه منع شده‌اند. معیارهایی که از طریق آن دولت حدود ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور را مشمول دریافت یارانه سوخت ندانسته، به گفته شریعتمداری این است: افرادی که خودرو، مسکن و شغل داشتند مشمول حمایت معیشتی در مرحله اول قرار نگرفتند. خانواده‌های یک نفره با حقوق بالای پنج میلیون نفر، دو نفر با حقوق بالای شش میلیون، خانواده سه نفر با حقوق بالای هفت میلیون و خانواده‌های چهار نفره با حقوق بالای هشت میلیون و کسانی که سه سفر غیر زیارتی در یک سال گذشته یا وسیله نقلیه بالای ۳۰۰ میلیون تومان یا افرادی که دو ملک داشتند مشمول دریافت نشدند.

برای معترضان به عدم دریافت این وجوه، وزارت کار پس از واریز سومین مرحله در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سرپرست‌های خانواری که خود را مشمول دریافت این یارانه می‌دانند ولی دریافت نکرده‌اند می‌توانند با ارسال کد ملی خود با شماره تماسی که به نام خودشان است به کد دستوری *۶۳۶۹#، درخواست خود را ثبت کنند.

 پیامک‌های اعتراضی به واریز نشدن یارانه معیشتی از فردا بررسی می‌شود

براساس آخرین آماری که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است: کمتر از پنج میلیون نفر تقاضا دادند و این تقاضاها در حال بررسی است.

در خصوص کسانی که این درخواست را ارسال کرده‌اند نکته قابل تامل که هم شریعتمداری و هم معاونش احمد میدری به آن اشاره کرده این است که در بررسی درخواست متقاضیان حساب‌های بانکی آن‌ها رصد می‌شود.

از اظهارت احمد میدری، وی بررسی حساب‌های شخصی مردم را حق حاکمیت قلمداد کرده و در این خصوص اظهار کرده است: دولت در بررسی حساب اشخاص از آن‌ها اجازه می‌گیرد. وزارت کار طی پیامکی از آن‌ها اجازه دسترسی به حساب اعلامی‌ را می‌گیرد، در صورتی که افراد این اجازه را به این وزارتخانه بدهند، با بررسی حسابشان به اعتراض آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

بنا به اظهارات او در روز گذشته، از فردا (یعنی پنجشنبه) پیامک‌های اعتراضی بررسی و به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

بنابراین به نظر می‌رسد از آن جایی که حقوق، مسکن، خودرو و سفرهای این ۲۴ میلیون نفر رصد شده است، رصد حساب بانکی پنج میلیون نفری که متقاضی دریافت یارانه معیشتی هستند از امروز آغاز شده است.

عناوین برگزیده