تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۸۹۳
کد خبر: ۶۹۰۹۷
در راستای بروزرسانی اطلاعات ریلی کشور صورت گرفت:

نقشه جامع شبکه ریلی و کتاب جامع جغرافیای راه آهن یک تحول در زمینه گردشگری ریلی

می متالز - رئیس قطار مسافربری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در زمینه استفاده و گسترش راه آهن گفت: ما وظیفه داریم نگاه ویژه ای نسبت به حمل و نقل ریلی داشته و همواره برای بالا بردن کیفیت خدمات تلاش کنیم.
نقشه جامع شبکه ریلی و کتاب جامع جغرافیای راه آهن یک تحول در زمینه گردشگری ریلی

به گزارش می متالز، محمدرضا مهدی نیا با بیان اینکه راه آهن در چند سال گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده و تغییرات مثبت زیادی در این عرصه اتفاق افتاده بیان داشت: نقشه ای که به عنوان نقشه مرجع در راه آهن درحال استفاده بود دارای ناقصی هایی بوده و تغییرات در آن اعمال نشده بود.

وی اظهار داشت: پس از مشاهده این نواقص برآن شدیم تا با یک تیم متخصص تولیدات و محتواهای فرهنگی در حوزه سفر و گردشگری فراهم کنیم که اصلی ترین کاری که با استقبال مواجه شد طراحی جامع ترین نقشه شبکه ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس قطار مسافربری با اشاره به اینکه نگاه اصلی به طراحی ایده جامع ترین نقشه شبکه ریلی راه آهن با اولویت کاربردی بودن آن بود خاطرنشان کرد: در طراحی ایده ابتدا باید به نیازهای خود پرسنل و دانشجویان حوزه راه آهن در قالب همان ارتباط صنعت و دانشگاه توجه داشت تا نیازهای این قشر را تامین می کرد.

وی ادامه داد: مسافران و پرسنل عزیز راه آهن می توانند همه پارامترهای مهم در مسیر، حرکت و علائم الکتریکی راه آهن مثل وضعیت ایستگاه ها، خطوط یک خط یا دو خط، میزان شیب و فراز، بار محوری خطوط، خطوط راه آهن برقی، نوع سیستم ترافیک قطارها، مرتفع ترین نقاط ریلی راه آهن از سطح دریا، طولانی ترین پل و طولانی ترین تونل راه آهن ایران را در این نقشه جامع مشاهده کنند.

مهدی نیا اضافه کرد: بطور مثال کوریدورهای بین المللی که از نواحی مختلف به کشورهای دیگر متصل شده و همچنین بنادر خشک در نقشه قبل درج نشده بود ولی در بروزرسانی جدید اضافه شده است.

وی با اشاره به نواحی جدیدی مثل ملایر و همدان و کرمانشاه که به تازگی احداث و به خط راه آهن متصل شده است گفت: ما نیازمند نقشه جامعی بودیم که بروزترین تغییرات در آن اعمال شده باشد از این رو نقشه جامع قبل را به روزرسانی کرده و تغییراتی که نیاز بود را اعمال کردیم.

رئیس قطار شهری تصریح کرد: نقشه جامع شبکه ریلی می تواند به عنوان یک مرجع بسیار خوب برای استفاده عموم مردم علی الخصوص مامورین راه آهن و دانشجویانی که در این زمینه مشغول به تحصیل هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی به نوعی بهترین و مقرون به صرفه ترین سیستم برای مسافرت اقشار متوسط جامعه مخصوصا برای خانواده ها هست ادامه داد: در چند سال اخیر نگاه ویژه ای نسبت به توانمندی های راه آهن در زمینه گردشگری ریلی شده است.

مهدی نیا با اشاره به مکانهایی از ابنیه راه آهن که تاریخی هستند مثل پل ورسک که نزدیک به ۸۰ سال از احداث آن میگذرد یا راه آهن های آذربایجان و شمال خاطرنشان کرد: در ایران قطارهایی داریم که فقط بحث گردشگری را دارند و حتی در نقاطی توقف کرده تا گردشگران لحظاتی را به یازدید بپردازند.

وی گفت: در همین راستا درحال تدوین مقاله ای در زمینه گردشگری ریلی هستیم و از طرفی در کتاب جغرافیای راه آهن مبحثی را به عنوان گردشگری مطرح کردیم که در این بخش جاهایی مرتبط به گردشگری ریلی را مورد بررسی قرار می دهیم.

رئیس قطار مسافربری، راه آهن ایران را یک بهشت به مساحت ۱۳ هزار کیلومتر خواند و ادامه داد: برای شکوفایی و شناساندن این توانمندی در صدد شدیم با کمک اساتید گرامی، عکاسان و مردم گردشگر، کتاب جامع جغرافیای راه آهن را جمع آوری کنیم.

مهدوی نیا افزود: نقشه جامع شبکه ریلی، کتاب جامع جغرافیای راه آهن و نرم افزار مربوطه سه کار بنیادی برای رشد و بروزرسانی اطلاعات جامع ریلی کشور است که می تواند تحولی بسیار خوب در این زمینه ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نرم افزار تکمیلی درحال ایجاد، دارای چند فاز می باشد، بطور مثال یک مسافر از زمان نصب می تواند اطلاعات خوبی را درخصوص مسیر، ایستگاه ها و زمانبندی های حرکت و حتی تعاریف کلمات تخصصی در بخشی از نرم افزار مشاهده کند.

عناوین برگزیده