تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۶۹۲۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد؛

افتتاح 6 پروژه توسعه و تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد

می متالز - پروژه گازرسانی به ناحیه صنعتی دلی بجک به نمایندگی از 6 پروژه توسعه و تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
افتتاح 6 پروژه توسعه و تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش می متالز، احداث ایستگاه تقلیل فشار و خط انتقال گاز، خرید ایستگاه ده هزار تی بی اس و خرید لوله و اتصالات مربوط به خط انتقال گاز ناحیه صنعتی دلی بجک، اجرای خط انتقال برق از فیدر اختصاصی به شهرک صنعتی گچساران و اجرای خط انتقال برق شهرک صنعتی یاسوج ۳ با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال از جمله پروژه‌هایی بودند که با حضور محسن صالحی‌نیا افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با حضور در شهرستان یاسوج، از شهرک‌های صنعتی شماره 3 و 4 یاسوج و ناحیه صنعتی دلی بجک بازدید و در گفت¬وگو با صنعتگران و فعالان اقتصادی این مناطق، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آن¬ها قرار گرفت.

محسن صالحی‌نیا روز چهار‌شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اعلام کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکلات زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده است، مشروط به این‌که استان نیز به همین مقدار از محل اعتبارات استانی درنظر بگیرد.

وی اظهار داشت: در مناطق کم‌ برخوردار مشوق‌هایی همچون واگذاری زمین با قیمت یک سوم و یا یک چهارم مناطق برخوردار و تسهیلات ارزان قیمت تکلیفی برای سرمایه‌گذاران درنظر گرفته می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: 816 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که سهم کهگیلویه و بویراحمد از آن ۱.۸ درصد است که امیدواریم با تلاش بیشتر، شاهد رونق در شهرک‌های صنعتی این استان باشیم.

صالحی‌نیا با بیان این‌که شرایط بازگشت به چرخه تولید ۹۰ واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال فراهم می‌شود، یادآوری کرد: واحدهای تولیدی که قابلیت بیشتری دارند هم احیاء می‌شوند.

وی ادامه داد: برای احیاء و بازسازی مجدد واحدهای صنعتی فرآیندهایی از جمله عارضه‌یابی اولیه صورت می‌گیرد و امیدواریم در مرحله بعدی شاهد بازگشت واحدهای دارای قابلیت به چرخه تولید باشیم.

 

باید به سمت ایجاد نواحی صنعتی برویم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست تأکید کرد: برای برخورداری از تسهیلات اشتغال روستایی باید به سمت ایجاد نواحی صنعتی برویم.

حسین کلانتری با بیان این‌که باید به دنبال بخشنامه برای رفع مشکلات و نه سنگ اندازی در کار باشیم، گفت: مدیری که دنبال راهکار برای رونق تولید است، مدیر نظام است.

وی افزود: هرکس مشکل را از زاویه خود می‌بیند، اما بانک‌ها نباید آشفته شوند، چرا که هر کاری چارچوب و قانونی دارد و برای هر ممانعتی باید سند ارائه شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در مقابل مطالبات وصول نشده بانک‌ها هم مسئول هستیم، اما اکثر واحدهای استان پای کار هستند و می‌خواهند کار کنند.

کلانتری ادامه داد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مبلغی برای رونق واحدها درنظر گرفته است و استان نیز مبلغی برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌دهد تا تحرکی در این حوزه ایجاد شود.

در ادامه این نشست، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی راکد در کهگیلویه و بویراحمد را کمبود نقدینگی، مشکلات مدیریتی، بازاریابی و سرمایه در گردش دانست و گفت: انتظار می‌رود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برگشت واحدهای راکد به چرخه تولید تدبیر کنند.

غلام محمد زارعی با بیان این‌که امیدوارم برای توسعه و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی تقاضا محور در استان همکاری و حمایت لازم توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران انجام شود، گفت: مدیران برای حمایت از سرمایه‌گذاران از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی افزود: نسبت به سال‌های گذشته فرهنگ کار در استان رشد داشته و یکی از بسترهایی که جای خالی‌اش احساس می‌شد، ارتقاء فرهنگ کار بود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح آمایش صنعت در سطح کشور با تعمیم و برش استانی خبر داد و اضافه کرد: بر اساس این برنامه، هدف‌گذاری‌هایی در سطح استان نیز انجام می‌گیرد.

زارعی با اشاره به رشد استان در بخش صنعت عنوان کرد: سهم استان از صنعت کشور به ۱.۳ درصد رسیده است و این درحالی است که این سهم درگذشته کمتر از نیم درصد بود.

وی تأکید کرد: باید برای سرمایه‌گذاری صنعتی زیرساخت فراهم شود.

 

کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که برخی شهرک‌های صنعتی این استان تقاضا محور هستند، گفت: ظرفیت شهرک‌های صنعتی شماره ۱ و ۲ بویراحمد و ناحیه، شهرک صنعتی گچساران و شهرک صنعتی امیر آباد سی سخت تکمیل شده است و یک متر فضا برای واگذاری در آن‌ها وجود ندارد.

سید هاشم موسوی جهان آباد افزود: در سال گذشته و جاری بیشترین واگذاری و قرارداد را داشتیم که این استقبال بی‌سابقه به دلیل تخصیص بی‌سابقه منابع آبی در استان است.

وی یادآوری کرد با این‌که کار در بسیاری از استان‌ها با اراضی مسطح برای سرمایه‌گذاران می‌تواند راحت‌تر باشد، اما بحران و یا کمبود آب در استان‌های مسطح، کهگیلویه و بویراحمد را به بهشت سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: باید ۸ ناحیه صنعتی در ۸ شهرستان استان ایجاد شود تا نداشتن فضا در شهرک‌های صنعتی مانع فعالیت در این استان نشود.

موسوی جهان آباد تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده استان را ۳۱۸ مورد عنوان کرد که از این تعداد ۱۹۴ واحد فعال و ۱۲۴ واحد راکد هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، دو تن از اعضای هیأت مدیره، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌ها و مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان همراهی می‌کردند.

عناوین برگزیده