به گزارش می متالز، محمود بهمنی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی اظهاراتی درباره بودجه سال ۹۸، تاثیر گرانی بنزین بر تورم، سیاستهای ارزی، ادغام بانکهای نظامی و چند موضوع دیگر داشته است.
بنده معتقدم که دولت باید در چندین مرحله، قیمت بنزین را افزایش میداد اما آنان شش سال قیمت همه چیز را گران کردند و قیمت بنزین را ثابت نگه داشتند. به جای آنکه قیمت بنزین چند سال در جا میزد، بهتر بود که هر سال متناسب با افزایش قیمت سایر کالاها و اقلام، ۵ یا ۱۰ درصد افزایش مییافت چرا که در پایان هر سال چه قیمت بنزین افزایش یابد و یا نیابد، معمولاً ما چند درصد تورم بر اثر افزایش حقوقها و مسائل دیگر داریم.
تأثیر گرانی بنزین بر تورم را باید محاسبه کرد اما در هر صورت، گرانی بنزین در افزایش تورم تأثیر دارد. من تعجب میکنم که برخی از مسوولان میگویند که افزایش قیمت بنزین نباید روی قیمت سایر کالاها تأثیر بگذارد. اقتصاد دستوری نیست و مانند بازی دومینو است. ما نمیتوانیم به راننده تاکسی بگوییم که بنزین را با قیمت لیتری ۳۰۰۰ تومان بزن اما کرایهها را زیاد نکن، البته ممکن است تا یک زمانی این شیوه را بتوان اعمال کرد اما پس از مدتی اگر مردم ببینند که کارشان به صرفه نیست، دیگر کار نمیکنند. پس نمیتوانیم بگوییم که افزایش قیمت بنزین هیچ اثری روی سایر قیمتها نمیگذارد اما میتوانیم این تاثیر را به حداقل برسانیم.
بودجه سال ۹۸ با احتساب فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۵۵ دلار بسته شد. زمانی که فروش نفت به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده است، نشان میدهد که حتماً کسری بودجه داریم و بر این اساس باید بلافاصله و در تیر ماه لایحه تعدیل یا اصلاح بودجه به مجلس ارائه میشد.
ما بارها در گفتگوها و همچنین تذکرات خود در مجلس، از دولت خواستهایم که سریعاً لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند و آنان باید پاسخگوی مجلس و دیوان محاسبات باشند.
دولت در صورتی پاسخگوست که سر موعد، لوایح را به مجلس ارائه کند. از سوی دیگر اگر دولت کسری بودجه نداشت، بحث دیگری بود اما در شرایط فعلی که قطعاً کسری بودجه دارد، باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند تا برای این حل این مشکل برنامه ریزی شود.
ادغام پنج بانک نیروهای مسلح اقدام بسیار خوب است و بنده هم زمانی که در بانک مرکزی بودم، سیاست ادغام بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری را دنبال کردم چرا که بسیاری از آن مؤسسات مجوز رسمی نداشتند و لازم بود که یک کاسه شوند و توانستیم حدود ۱۷۰۰ مؤسسه مالی و اعتباری را ادغام کرده و به ۱۴ مؤسسه برسانیم. همچنین بخشنامهای را صادر کردم که هر سال ۲۰ درصد از شعب بانکها را کاهش دهیم تا کیفیت عملکرد بانکها ارتقا پیدا کند.
ادغام بانکهای نیروهای مسلح ابتدا قرار بود که تا پایان شهریور انجام شود که نشد. از سوی دیگر ادغام سیستمهای مالی کار سختی است و اگر تا پایان سال هم این طرح اجرا شود، خوب است.
ایرانخودرو به سیستم بانکی بدهی بسیار زیاد و قابل توجهی دارد و منابع مالی در اختیار خود را صرف خرید سهام کرد و سوال ما این است که چرا ایران خودرو کاری غیر از کار خودش را انجام میدهد و سهامدار بانک است؟ آنان باید سهام خود را واگذار کنند تا از این طریق، بخشی از نیازها و مشکلاتشان برطرف شود.
بنده درباره افراد صحبت نمیکنم اما معتقدم که دو نرخی کردن ارز زمینه فساد و سوء استفاده دلالان را فراهم میکند و معنایی ندارد که ارز دو نرخی باشد. مجلس در همان مقطع هم پیرامون نرخ ارز ورود کرد و جلساتی را تشکیل داد. بنده معتقدم که بانک مرکزی باید مستقل باشد. مستقل بودن مفهوم خاص خودش را دارد و معتقدم که باید ترکیب شورای پول و اعتبار تغییر کند چرا که دولتی است. در واقع در شورای پول و اعتبار چند وزیر دور هم مینشینند و هر کدام به نفع خودشان صحبت میکنند و مصوبات کاملا دولتی است، اما اگر شورای پول و اعتبار دولتی نباشد، قطعاً در تصمیمات مصالح کشور در نظر گرفته میشود.