تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۶۹۶۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس‌ارشد بازارهای بین‌الملل سنگ آهن و فولاد مطرح کرد:

حال بازار داخلی صنعت فولاد خوب نیست

می متالز - کیوان جعفری‌طهرانی، کارشناس امور بین‌الملل معدن و صنایع معدنی می‌گوید: براساس سیاست‌های دولت برای دستیابی به «رتبه ۱۰ تولید صنعت فولاد در جهان» باید از فرصت‌ها استفاده شود نه‌اینکه با ایجاد دست‌اندازهای داخلی، فروش محصولات در بازار داخلی و خارجی را با چالش‌هایی روبه‌رو کنند که برای حفظ جایگاه کنونی هم توانی برای صنعت فولاد کشور باقی نماند.
حال بازار داخلی صنعت فولاد خوب نیست

به گزارش می متالز، به ‌باور صاحب‌نظران، کاهش تقاضای داخلی صنعت فولاد کشور به‌دلیل رکود «ساخت‌وساز»، «پروژه‌های عمرانی» و بخش‌های گوناگون به‌جایی رسیده که تاثیر تحریم‌های خارجی در مقابل تحریم‌های داخلی نقش کمرنگ‌تری را ایفا می‌کند.
این در حالی است که صنعت فولاد را می‌توان یک از پایه‌های مهم اقتصاد هر کشوری دانست. برخی پژوهشگران حتی مصرف سرانه فولاد را به‌عنوان یک شاخص برای ارزیابی صنعتی بودن یک کشور برشمرده‌اند.
بازرگانی فولاد، یکی از عوامل مهم و مراحل پیش از صادرات است که بیشتر نادیده گرفته شده است. بررسی موضوع بازرگانی محصولات فولادی ایران، به تبیین مشکلات و موانع صادرات این صنعت کمک بیشتری می‌کند؛ بر این اساس یکی از مهم‌ترین موانع صادرات فولاد کشور را پیش از هر موضوعی چه در دوران تحریم و چه در دوران غیرتحریم باید در ضعف بازرگانی فولاد جست‌وجو کرد.
صادرات آهن و فولاد ایران، با دو دسته موانع روبه‌رو هستند؛ یکی موانع داخلی و دیگری موانع خارجی یا بین‌المللی. در موانع داخلی، ضعف بازرگانی در حوزه فروش بین‌المللی و صادرات آن، یکی از مهم‌ترین نواقص بخش صادرات است که مواردی همچون «حمل‌ونقل زمینی، کرایه‌ها و حفظ نکردن بازارهای موردنیاز این صنعت»، «کشتیرانی و پهلوگیری کشتی‌های سنگین» و «سیاست‌های ارزی دولت» را باید مورد توجه قرار داد.
 

عوامل رکود

امروزه در ایران نیز فولاد در بخش‌های تولیدی و صنعتی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی مادر نقش اساسی در اقتصاد ملی و رفاه جامعه دارد؛ بنابراین توسعه این صنعت عاملی اثربخش بر توسعه سایر بخش‌های اقتصادی، صنعتی، علمی و اجتماعی کشور است، اما این صنعت همچنان با معضلات و چالش‌های بسیار روبه‌رو است و کارشناسان و فعالان آهن و فولاد، نگاه عمیق‌تری می‌توانند به این موضوع داشته باشند.
جعفری‌طهرانی، افزود: رکود بازار فولاد ایران به دلیل نقدینگی است که در دست مردم است. این نقدینگی و منابع مالی به‌جای وارد شدن به بازار صنعت فولاد به سمت بازارهای موازی در حرکت بوده و این موضوع بیشترین مشکل را برای این صنعت رقم زده است.
به‌گفته این کارشناس امروز عوامل داخلی و خارجی، این صنعت را تحت‌تاثیر قرار داده و این عوامل بازار صنعت فولاد را به رکود وادار کرده است. بازار داخل با متاثر شدن از کاهش ساخت‌وساز و استفاده مصرفی از فولاد، شرایط نامناسبی را پشت‌سر می‌گذارند.
کارشناس امور بین‌الملل معدن و صنایع معدنی با تاکید بر اینکه زمانی که ساخت‌وساز در دوران رکود به‌سر می‌برد معاملات انجام نمی‌شود، گفت: این مسائل در اقتصاد داخلی تاثیرگذار است چراکه بیش از ۲۰۰ نوع صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به ساختمان‌سازی مربوط می‌شوند. فولاد نیز یکی از این صنایع مهم وابسته به صنعت ساختمان است.
جعفری‌طهرانی اضافه کرد: جریان پیوسته‌ای در تجارت داخلی اتفاق می‌افتد که در این‌باره می‌توانیم به تورم و افسار گسیختگی آن اشاره داشته باشیم. هرچند مسئولان بارها بر این نکته تاکید دارند که نرخ تورم را در این پایه نگه داشته‌اند، اما باید بدانیم که این هنر نیست چراکه کاهش قدرت خرید مردم باعث حفظ موقت نرخ تورم شده است.
 

ترس صنعت فولاد از تحریم‌های داخلی

این کارشناس امور بین‌الملل معدن و صنایع معدنی با تاکید بر اینکه تحریم یکی از عوامل تاثیرگذار بر صنعت فولاد است که فقط ۳۰ درصد بر این صنعت تاثیرگذار است، ادامه داد: خودتحریمی، بیشترین آسیب را به صنعت فولاد زده است، چراکه براساس پیش‌بینی‌ها این صنعت می‌توانست با عبور از موانع حتی در شرایط تحریم‌ها، بازار صادراتی خود را حفظ کند، اما امروز نوسان‌های داخل، مسیر بازارهای این صنعت را مختل کرده است.
وی یادآور شد: تا زمانی که بحران اقتصادی در سبد کالای مردم وجود دارد، آنها غیر از مایحتاج ضروری خیلی از موارد دیگر را از سبدشان خارج می‌کنند. خرید مسکن کاهش یافته است و کاهش رکود در ساخت‌وساز داشته‌ایم و این روند شدیدتر و معاملات هم محدود شده است؛ در نتیجه تجارت صنعت فولاد کاهش یافت. براساس سیاست‌های دولت برای دستیابی به رتبه ۱۰ تولید فولاد در جهان باید از فرصت‌ها استفاده شود، نه اینکه با ایجاد دست‌اندازهای داخلی، فروش محصولات در بازار داخلی و خارجی را با چالش‌هایی روبه‌رو کنند که برای حفظ جایگاه کنونی هم توانی برای این صنعت باقی نماند.
جعفری‌طهرانی در پایان تاکید کرد: حال بازار داخلی صنعت فولاد خوب نیست و در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. حفظ بقا و توسعه صنعت فولاد کشور، مرهون فروش محصولات در بازار داخلی و صادرات محصولات فولادی است، پس نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت؛ بنابراین باید به تقویت بازار داخل همت گماشت تا به موازات آن، قدرت حضور در بازار خارجی را به‌دست آورد.

عناوین برگزیده