به گزارش می متالز، خیرالله خادمی ظهر امروز سه شنبه در جریان بازدید از پروژه راه آهن همدان - سنندج اظهار داشت: مسیر راه آهن همدان - سنندج به طول حدود ۱۵۱.۵ کیلومتر (۶۰ کیلومتر آن در استان همدان که به بهره برداری رسیده و ۹۱.۵ کیلومتر آن در استان کردستان) به عنوان بخشی از راه آهن تهران - همدان - سنندج، مراکز استان های همدان و کردستان را به هم مرتبط می سازد.
به گفته وی مسیر مذکور از ایستگاه همدان منشعب و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می گردد.
خادمی اهداف این پروژه را شامل اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری از طریق همدان و تهران، امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان های آذربایجان شرقی، غربی و کرمانشاه، تامین ایمنی و رفاه حال مسافرین و کاهش تصادفات جاده ای دانست.
همچنین وی جذب بخش قابل توجهی از ترافیک جاده ای جهت جابجایی بار و مسافر، توسعه صنعت گردشگری و جهانگردی در منطقه پروژه، کاهش آلودگی های زیست محیطی و اشتغال زایی و محرومیت زدایی را از دیگر اهداف این پروژه عنوان کرد.
خادمی به مشخصات کلی طرح اشاره کرد و گفت: عرض مسیر این پروژه ۶ متر در سطح سابگرید و یک خطه بوده که دارای سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (مسافری) و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت (باری) است.
وی از ۰.۶ میلیون نفر ترافیک مسافر در کنار یک میلیون تن ترافیک بار برای سال بیستم بهره برداری گفت و از میزان پیشرفت عملیات خاک برداری به میزان ۶۶ درصد، خاک ریزی با ۷۰ درصد و بتن ریزی با ۶۵ درصد خبر داد.
خادمی در ادامه با اشاره به وضعیت کلی پل ها و تقاطعات این پروژه تصریح کرد: تعداد ۲۰ پل خاص به طول هزار و ۸۰۰ متر با ۶۲ درصد میزان پیشرفت به همراه ۲۹ تقاطع به طول ۶۰۵ متر با ۴۷ درصد برای این پروژه اجرا شده است.
وی درصد پیشرفت زیرسازی کل پروژه را ۶۲ درصد عنوان کرد که این میزان شامل ۷۰ درصد در قطعه اول، قطعه دوم ۳۲ درصد و قطعه سوم صد درصد است.
مطابق اظهارات خادمی طول کل پروژه مذکور ۴۲۰ کیلومتر با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان مربوط به سال جاری بوده که تا کنون از این مبلغ میزان ۵۲ میلیارد تومان معدل ۴۰ درصد تخصیص یافته است.
وی از بدهی ۵۰ میلیارد تومانی به پیمانکار خبر داد و کل مبلغ هزینه شده برای این پروژه را ۷۴۰ میلیارد تومان دانست و گفت که برای بهره برداری اولیه طبق تفاهم نامه پروژه همدان - سنندج ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
این مقام مسوول به ارزیابی و خسارات پروژه همانند آزادسازی ۱۷ کیلومتر از ۳۵ کیلومتر نسبت به بازدید قبل، بدهی ۵ میلیارد تومانی و ۵۰ میلیارد تومان هم اعتبار نقدی مورد نیاز برای رفع معارض ملکی و تأسیساتی اشاره کرد.
خیرالله خادمی همچنین با بیان اینکه برای ۴ ایستگاه مدنظر در این پروژه مناقصه در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر ایستگاه قروه با طول هزار ۵۰۰ کیلومتر در دست مناقصه قرار داد و ایستگاه های دهگلان با طول هزار ۲۰۰ کیلومتر و سنندج با طول هزار و ۵۵۰ کیلومتر مبادله قرارداد انجام شده است.
وی در ادامه به مشکلات و موانع برای تسریع در روند پروژه اشاره کرد، مشکلاتی همانند فقر مصالح در منطقه، وجود موانع و معارضین تأسیساتی که جهت جابجایی آنها نیاز به همکاری دستگاه های اجرایی استان است و آزادسازی و تملک اراضی به شرط تأمین نقدینگی.