به گزارش می متالز، مازیار بیگلو با بیان اینکه افزایش 10 هزار میلیارد تومانی حد اعتباری دو شرکت ایران خودرو و سایپا در هیأت دولت و شورای پول و اعتبار مصوب شده به فارس گفت: این مصوبه طی چند روز آینده ابلاغ خواهد شد و لزوماً به معنی آن نیست که حتماً تسهیلاتی به خودروسازان پرداخت شود بلکه ممکن است در بخشهای دیگری مانند ضمانتنامههای گمرکی مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: فعلا" خودروسازان برای استفاده از این مصوبه دارای مشکل شمولیت ماده 141 قانون تجارت هستند و باید از این ماده خارج شوند (با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه) تا بتوانند از مصوبه جدید دولت استفاده کنند که حدود 2 تا 3 ماه زمان میبرد.
این مقام مسوول با اشاره به عدم مصوبه قبلی و مربوط به اختصاص تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی یا 844 میلیون یورویی به خودروسازان، ادامه داد: مصوبه جدید دولت میتواند کمک بزرگی به خودروسازان کند و ایران خودرو و سایپا سال آینده روزانه 2 هزار دستگاه تولید خواهند کرد و قیمتها به ثبات خواهند رسید. در این میان آزادسازی قیمت خودرو و حذف تعرفه واردات خودرو نقش مهمی دارد.
بیگلو از کاهش کسری قطعات خودروهای داخلی خبر داد و با اینکه وضعیت پرداخت مطالبات شرکتهای قطعهساز نسبت به 4 یا 5 ماه پیش بهتر شده گفت: مطالبات قطعهسازان به 20 هزار میلیارد تومان رسیده که بخشی از این مطالبات سررسید شده است. روال قبلی پرداخت مطالبات قطعهسازان حدود 120 روز بود و درحال حاضر شرکتهای خودروساز تلاش دارند تا به این روال طبیعی برگردند.